کاربرد لامپ مادون قرمز | بررسی مهمترین کابردها

کاربرد لامپ مادون قرمز چیست؟ نکاتی که درمورد آن نمی دانستید! اگر میخواهید با کاربرد لامپ مادون قرمز آشنا شوید و طریقه استفاده از آن در صنایع مختلف را بدانید پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. لامپ مادون قرمز که به عنوان لامپ ساطع کننده فرو سرخ نیز شناخته می شود یک ابزار نوری به شمار می رود که قادر به تابش نور با اشعه مادون قرمز می باشد. این لامپ ها اشعه ای تولید می کنند که طول موج بالایی دارند و با چشم غیر مسلح قادر به دیدن آن نیستید. اما چون این اشعه با استفاده از تولید گرما به وجود می آید می توان آن را به صورت گرما حس کرد.

اشعه مادون قرمز چیست؟

قبل از اینکه با کاربرد لامپ مادون قرمز آشنا شویم، بهتر است نگاه کوتاهی به نحوه به وجود آمدن لامپ مادون قرمز بیندازیم. در سال 1800 میلادی، ویلیام هرشل در حین انجام آزمایش های مختلفی مشاهده کرد که با حرکت دادن دما سنج به خارج از طیف نور قرمز، دما افزایش می یابد. این کشف باعث درک این موضوع شد که طیف نامرئی ای از فراتر از طیف معمولی رنگ قرمز وجود دارد. به همین دلیل آن را مادون قرمز یا فرو سرخ نامیدند. 

کاربرد لامپ مادون قرمز

کاربرد های لامپ مادون قرمز را بشناسید

امروزه کاربردهای لامپ مادون قرمز در دسته های مختلفی قرار می گیرند. از مهمترین کاربردهای لامپ مادون قرمز می توان به استفاده از آن در پزشکی، صنعت، رفاه و آسایش و ... اشاره کرد. این لامپ ها همچنین به عنوان لامپ های حرارتی نیز شناخته می شوند. لازم به ذکر است که تشعشعات خارج شده از این لامپ ها کاربرد های مختلفی در صنایع دارند که به آن ها می پردازیم.

مهمترین کاربردهای لامپ مادون قرمز چیست؟

یکی از مهمترین کاربردهای لامپ مادون قرمز، استفاده از آن در پزشکی است. این لامپ ها اغلب در مراکز فیزیوتراپی و توانبخشی به کار گرفته می شود. کاربرد لامپ مادون قرمز در این درمان ها و شفا بخشی ها، ارائه گرما درمانی عمیق به عضلات و مفاصل است. اشعه این لامپ باعث افزایش جریان خون، ریلکس شدن عضلات و کاهش درد می شود. همچنین در درمان های زیبایی برای کاهش چروک های پوستی و جوانسازی پوست استفاده می شود. 

وقتی صحبت از کاربرد لامپ مادون قرمز می شود، فرآیند های صنعتی حرف بسیاری برای گفتن درمورد آن دارند. این لامپ ها در چندین فرآیند مختلف صنعتی به کار گرفته می شوند. از ساده ترین آن ها می توان به تولید رنگ یا خشک کردن آن روی سطح اشاره کرد. این صنعت معمولا در فرآیند های خودروسازی استفاده می شود. 

یکی دیگر از کاربردهای لامپ مادون قرمز، استفاده از آن در صنایع غذایی است. این اشعه در فرآیند های مختلفی همچون پخت و پز، گرم کردن، خشک کردن و ... استفاده می شود. با استفاده از این لامپ ها می توان گرما را به صورت مستقیم به نقاط مشخصی از محصول منتقل کرد، بدون این که باعث خشک شدن کل محصول شود.  

مهمترین کاربردهای لامپ مادون قرمز چیست؟

کاربرد اشعه مادون قرمز

لامپ مادون قرمز در زمینه دامپروری به ویژه در مرغداری ها و دامداری ها نقش بسزایی دارد. از این لامپ ها می توان برای گرم کردن حیوانات جوان، افزایش سرعت رشد و کاهش مرگ و میر در هوای سرد استفاده می شود. با استفاده از این لامپ ها می توان بدون استفاده از سیستم گرمایشی اضافی محیطی گرم با دمای مناسب برای حیوانات آماده کرد. 

لامپ مادون قرمز 100 وات و کاربرد های آن

لامپ مادون قرمز 100 وات یک دستگاه ساطع کننده حرارت قدرتمند است که تابش مادون قرمز با توان خروجی 100 وات تولید می کند. این لامپ ها معمولاً در مواردی استفاده می شوند که نیاز به فرآیند های گرمایش یا خشک کردن دارند.

یکی از کاربردهای مهم لامپ مادون قرمز 100 وات در زمینه فیزیوتراپی است. اشعه مادون قرمز ساطع شده توسط لامپ می تواند به عمق عضلات و بافت ها نفوذ کند و درد و گرفتگی عضلات را تسکین دهد. این اشعه گردش خون را بهبود می بخشد و روند بهبودی عضلات آسیب دیده یا تحت فشار را تسریع می کند. بسیاری از کلینیک های فیزیوتراپی از این لامپ ها برای ارائه گرما درمانی موضعی به بیماران خود استفاده می کنند.

لامپ مادون قرمز در پزشکی

گرمای متمرکز تولید شده توسط لامپ مادون قرمز 100 وات برای خشک کردن رنگ یا پوشش روی مواد مختلف مانند فلزات، سرامیک یا پلاستیک موردی ایده آل به شمار می رود. اشعه مادون قرمز ساطع شده توسط لامپ به طور موثر سطح را خشک می کند و در زمان و انرژی نسبت به سایر روش های خشک کردن صرفه جویی می کند.

به طور کلی، لامپ مادون قرمز 100 وات یک منبع حرارتی همه کاره و کارآمد است که در صنایع مختلفی نظیر فیزیوتراپی و مراقبت از حیوانات کاربرد دارد. گرمای هدفمندی را فراهم می کند که آن را برای گرم کردن ، خشک کردن و اهداف درمانی ایده آل می کند.

پرسش های متداول

نور مادون قرمز یا فروسرخ، از طریق ایجاد گرما تولید می شود. اصل عملکرد این نور به این صورت است که تمام اجسامی که گرمای بالا تر از صفر مطلق دارند، اشعه مادون قرمز تولید می کنند. سپس میزان این تشعشعات با استفاده از حسگر ها و دوربین های مختلف اندازه گیری می شود و به سیگنال مورد نظر تبدیل می شود.
نور های مادون قرمز کاربرد های مختلفی دارند. آن ها در سیستم های نظارتی، دوربین های دید در شب، تشخیص های پزشکی، کنترل از راه دور و حتی در وسایل آشپزی نیز استفاده می شوند.
لامپ مادون قرمز به طور کلی خطرناک در نظر گرفته نمی شود و آسیبی به چشم و پوست وارد نمی کند. با این حال، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه مادون قرمز شدید می تواند منجر به سوختگی پوست یا آسیب دیدگی چشم شود. رعایت نکات ایمنی و اجتناب از قرار گرفتن در معرض بیش از حد امری ضروری به شمار می رود.

مقالات مرتبط