کاربرد انواع تایمر

تایمر ها کاربردهای فراوانی در صنعت و حتی موارد خانگی دارند. و بطور کلی برای کنترل مدت زمان در پروسه های گوناگون بکار می روند. قبل از خرید تجهیزات برقی حتما باید اطلاعات کافی را کسب کرده باشید. تایمر ها با توجه ساختار و کاربرد، انواع گوناگونی را شامل میشوند که در دستگاه ها و مدار های مختلف بکار می روند. یکی از این کاربردها استفاده از آن در چراغ ها می باشد. با بکارگیری زمان سنج میتوان بدون استفاده از کلید در مدت زمان معین و معلوم، چراغ ها را روشن یا خاموش کرد. این وسیله به راحتی امکان کنترل روشنی و خاموشی چراغ ها را به کاربران می دهد. بنابراین به سهولت میتوان برای کنترل روشنایی اماکن مختلف و صرفه جویی در مصرف برق از زمان سنج ها در چراغ ها استفاده کرد. 

کاربرد انواع تایمر

معرفی و کاربرد انواع تایمر

کاربرد انواع تایمر یا زمان سنج، برای اندازه گیری و مشخص نمودن فاصله زمانی در دستگاه های گوناگون بکار می رود. کاربرد انواع تایمر که به نام رله نیز شناخته میشود، در مدار های برقی و الکترونیکی، نقش کنترل مدار را برای زمان مشخص و معین ایفا می کند. بنابراین از این وسیله برای تنظیم مدت زمان مشخص استفاده میشود. در این محتوا به معرفی و کاربرد انواع تایمر می پردازیم، تا با این قطعه الکترونیکی بیشتر و بهتر آشنا شوید.

کاربرد انواع تایمر از نظر ساختمان داخلی و کاربرد

متناسب با اهداف کاری یا صنعتی و یا حتی خانگی مانند کارخانه های صنعتی، گلخانه ها، کارگاه ها و مغازه ها و هزاران مکان دیگر که نیاز به روشن یا خاموش کردن وسایلی مانند چراغ ها، تابلو برق ها،  ویترین ها، یا سایر لوازم روشنایی و یا حتی وسایل گرمایشی برقی و پمپ های آبیاری، تجهیزات آزمایشگاهی و... دارند، می توان از کاربرد انواع تایمر با کاربردهای گوناگون استفاده کرد، تا در زمان دلخواه و معین، با قطع و وصل کردن جریان برق، عملکرد دستگاه ها را کنترل نمود. به عبارت دیگر این وسیله به عنوان مدار واسطی بین سیم کشی دستگاه مورد نظر و جریان برق قرار می گیرند، تا طبق تنظیمات تعیین شده توسط کاربر، به قطع و وصل کردن جریان برق و کنترل مدار بپردازند.

کاربرد انواع تایمر چیست

تایمر مکانیکی

در حالت کلی تایمر ها به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شوند. تایمر های دیجیتال دارای صفحه نمایش LED و تایمر های آنالوگ فاقد نمایشگر LED می باشند. تایمر های آنالوگ با عنوان تایمر های مکانیکی نیز شناخته می شوند و ساختار فنری دارند. این رله ها از فنری در پشت صفحه برای تعیین و کنترل محدوده زمان مورد نیاز استفاده می کنند. و با برنامه ریزی لامپ ها یا سایر دستگاه ها توسط این رله ها میتوان آنها را در فواصل زمانی معین، روشن و خاموش کرد. تایمر های آنالوگ را با قطع شدن برق باید مجدداً به صورت دستی تنظیم کرد. تایمر های آنالوگ از مدل های قدیمی زمان سنج ها می باشند که استهلاک بالایی دارند. تایمر های فنری، موتوردار و پنوماتیک از انواع تایمر های آنالوگ می باشند. 

با پیشرفت روز افزون در زمینه الکترونیک، تایمر های دیجیتال پا به عرصه ی ظهور گذاشتند که با حذف و محدود کردن قطعات مکانیکی، دقت به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرد. تایمر های دیجیتال هم مشابه تایمر های آنالوگ کار می کنند. ولی این نوع زمان سنج ها نقاط تنظیم بیشتری با فاصله زمانی کمتر از یک دقیقه نسبت به تایمر های آنالوگ دارند، که این قابلیت سبب افزایش دقت می شود. این نوع زمان سنج ها دارای باتری پشتیبان هستند که به هنگام وقوع قطعی برق، تنظیمات را حفظ کرده و به کار خود ادامه می دهند. 

همانطور که قبلا نیز ذکر کردیم، تایمر ها در انواع مختلف و برای اهداف مختلف بکار میروند. به عنوان مثال میتوان برای سیستم های آبیاری نیز از زمان سنج های مخصوص استفاده کرد. بنابراین استفاده از تایمر های آنالوگ یا دیجیتال در چراغ ها یا سایر کاربرد ها، منوط به نوع چراغ ها یا نوع دستگاهی است که استفاده می شود.

تایمر دیجیتال

همچنین تایمر ها از نظر ساختمان داخلی به سه نوع زیر تقسیم می شوند: الکترومکانیکی یا موتوری،  الکترونیکی ، پنوماتیکی . نوع الکترومکانیکی یا موتوری همانطور که از نام آن مشخص است، ساختمان داخلی آن متشکل از یک نوع موتور کوچک با قطب چاکدار است، که یک دیسک در مقابل میکروسوئیچ توسط چرخ دنده چرخانده میشود. دقت تنظیم این زمان سنج ها یک دهم ثانیه می باشد.

ساختمان تایمر های الکترونیکی هم متشکل از اجزاء و مدارهای الکترونیکی است. و بر مبنای مدار RC و تاخیر زمانی کار می کنند. این رله ها برای تنظیم زمان های کمتر از یک ثانیه و چندین ثانیه مورد استفاده قرار می گیرند. عملکرد تایمر های پنوماتیکی هم مبتنی بر فشرده سازی و ذخیره سازی هوا می باشد. این نوع زمان سنج ها عملکردی مشابه با زمان سنج های موتوری را دارند و از آنها برای تغییر وضعیت ستاره به مثلث و راه اندازی موتور های قدرتمند استفاده میشود.

منبع

blog.1000bulbs.com

مقالات مرتبط