چراغ و لامپ کم مصرف

سی اف ال یا چراغ و لامپ کم مصرف همان لامپ فلورسنت با اشکال کوچکتر و مدل های مختلف است. لامپ های کم مصرف بهترین جایگزین لامپ های معمولی و لامپ رشته ای قدیمی هستند. بطور کلی چراغ و لامپ کم مصرف بین 60 تا 80 درصد انرژی کمتری نسبت به انواع لامپ رشته ای استفاده می کنند و به همین دلیل هم با اصطلاح لامپ کم مصرف شناخته شده اند. البته در حال حاضر لامپ ال ای دی 90درصد کمتر از لامپ های معمولی انرژی مصرف می کند و با همین صرف انرژی بسیار کم جایگزین کم مصرف ها شده است.

چراغ و لامپ کم مصرف

چراغ و لامپ کم مصرف چیست؟

لامپ های رشته ای قدیمی دارای یک رشته تنگستن بودند که روشنایی آنها همراه با حرارت بود، که همین تولید گرما و ایجاد حرارت، مصرف بیش از حد انرژی را نیاز داشت. برعکس لامپ رشته ای در چراغ و لامپ کم مصرف رشته فلزی وجود ندارد و عبور جریان الکتریکی گاز سی اف ال داخل لامپ را تحریک میکند و باعث درخشندگی و روشنایی فسفر موجود در لوله شیشه ای لامپ می شود. با این روش حرارت بسیار کمتری ایجاد می شود و در نتیجه انرژی بسیار کمتری برای روشنایی مصرف می شود. در کل سازگاری بسیار خوبی بین هزینه خرید لامپ کم مصرف و صرفه جویی در مصرف برق وجود دارد، شما با هزینه کردن کمتر از یک دلار می توانید یک چراغ و لامپ کم مصرف تهیه کنید که با در نظر گرفتن مصرف برق بسیار پایین این لامپ، در همان اولین صورتحساب برق خود پس از نصب این لامپ، پایین آمدن هزینه های خود را مشاهده خواهید کرد و به بصرفه بودن جایگزینی چراغ و لامپ کم مصرف با لامپ رشته ای و قدیمی پی خواهید برد. همچنین میتوانیم به تفاوت طول عمر لامپ ها اشاره کنیم که لامپ رشته ای در بهترین حالت 2000 ساعت طول عمر خواهد داشت، اما لامپ کم مصرف حداقل 10،000ساعت طول عمر دارد.

چراغ و لامپ کم مصرف چیست؟

نقاط ضعف چراغ و لامپ کم مصرف

یکی از اصلی ترین شکایات مصرف کنندگان چراغ و لامپ کم مصرف ، در رابطه با ایجاد کمی حرارت و همچنین زمان کامل شدن روشنایی آنهاست. بطور کلی چراغ و لامپ کم مصرف برای رسیدن به روشنایی کامل نیاز به زمان دارد، زمانی که شما کلید را روشن میکنید و جریان الکتریکی فعال می شود، گاز داخل لوله شیشه ای شروع به گرم شدن می کند و تا زمانی که به روشنایی کامل و گرم شدن نهایی برسد مدتی طول خواهد کشید. این بدان معنی است که چراغ و لامپ کم مصرف همیشه بهترین گزینه برای روشنایی فضاهایی که نیاز به روشنایی سریع و مناسب دارند، مانند سرویس های بهداشتی و راه پله ها نیستند. یکی دیگر از مشکلات چراغ و لامپ کم مصرف هماهنگ نبودن آنها با دیمر ها و سیستم هوشمند است، یعنی شما نمیتواند در فضایی که از چراغ و لامپ کم مصرف استفاده میکنید همزمان دیمر هم داشته باشید. چراغ و لامپ کم مصرف قابلیت تنظیم میزان روشنایی را ندارند و به همین علت در سیستم های هوشمند دیمیبل هم قابل استفاده نیستند. همچنین این لامپ ها در فضایی که دما کم باشد یا به نسبت هوا سرد باشد به خوبی کار نمیکنند، و به عنوان آخرین ضعف میتوان به جیوه موجود در چراغ و لامپ کم مصرف اشاره کرد که در صورت شکستن شیشه لامپ برای انسان خطرناک خواهد بود و حتماً باید بصورت اصولی شیشه های شکسته جمع آوری دفع شوند و در آخر هم لامپ های سوخته باید بازیافت شوند. (می توانید در اینجا مقاله نحوه دفع لامپ کم مصرف را مطالعه کنید)

نقاط ضعف چراغ و لامپ کم مصرف

موارد استفاده از چراغ و لامپ کم مصرف

رایج ترین دلیل استفاده از چراغ و لامپ کم مصرف ،صرفه جویی در مصرف انرژی و پایین آوردن هزینه های تمام شده سیستم روشنایی است. شما به راحتی میتوانید این لامپ ها را با لامپ های قدیمی خود تعویض کنید، معمولاً در لوسترها و چراغ های آویز از لامپ های شمعی استفاده می شود که شما میتوانید با تعویض لامپ های آن مصرف برق را به میزان چشمگیری پایین بیاورید، اما این هم باید در نظر گرفت که چراغ و لامپ کم مصرف جلوه و زیبایی لامپ های شمعی قدیمی را نخواهند داشت. همچنین از چراغ و لامپ کم مصرف در چراغ های سقفی و سیلندری ،که در حال حاضر لامپ های رشته ای در آن وجود دارد هم میتوانید استفاده کنید. بیستر پیشنهاد میکنیم لامپ های کم مصرف را در چراغ های حبابدار و فضاهایی که قابل رویت نیستند استفاده کنید.

موارد استفاده از چراغ و لامپ کم مصرف

خرید لامپ کم مصرف

اگر بخواهیم برای تهیه روشنایی مورد نیاز فضای خود لامپی تهیه کنیم، قطعاً بهترین گزینه لامپ ال ای دی خواهد بود، اما با در نظر گرفتن هزینه اولیه بالاتر لامپ های ال ای دی میتوان به عنوان گزینه دوم و به صرفه به چراغ و لامپ کم مصرف اشاره کرد. این لامپ ها در دمای رنگ نورهای مختلفی ارائه میشود و قبل از خرید بهتر است رنگ نوری را در نظر بگیرید که به رنگ نور لامپ های رشته ای و معمولی نزدیکتر باشند. بطور معمول چراغ و لامپ کم مصرف در دو رنگ نور آفتابی (3000کلوین) و مهتابی (6000کلوین) تولید می شود.

منبع

www.which.co.uk

مقالات مرتبط