پرورش گیاه با نور لامپ

بسیاری از مواقع مخاطبان ما در سایت و یا صفحات اجتماعی درباره پرورش گیاه با نور لامپ سوال‌های مختلفی را ازما میپرسند . در این مقاله قصد داریم که به سوالات شما که مربوط به پرورش گیاه با نور لامپ است پاسخ دهیم. از آن جایی که استفاده از نور مصنوعی برای کشاورزی مانند پرورش گیاه با نور لامپ ممکن است برای شما بسیار گران تمام شود دانستن این موارد به شما کمک خواهد کرد که در انتخاب و استفاده لامپ رشد گیاه دقت بیشتری بکنید.  انتخاب و استفاده نادرست از منبع نوری در پرورش گیاه با نور لامپ باعث می‌شود که گیاهان شما صدمه دیده و در ضمن نتیجه ای مشابه حالت معمولی را نیز به دست نیاورید.

پرورش گیاه با نور لامپ

نور لامپ برای گیاهان

از نور لامپ برای گیاهان می‌توان برای اهداف مختلف استفاده کرد. اگر شما حرفه‌ای باشید می‌توانید با استفاده از تغییر طول دوره نوردهی گیاه خود را تحریک کنید و به زبان ساده تر در پرورش گیاه با نور لامپ طوری مهندسی کنید که گیاه رفتار مد نظر شما را داشته باشد. به طور مثال شما می‌توانید با تغییر طول روز بر روی گل دهی گیاهان خود اثر گذاری داشته باشید یا این که می‌توانید بر روی برخی از گیاهان این خاصیت را داشته باشید که میوه‌های آنها زودتر از فصل مورد نظر برسد. حالا بااستفاده از این ویژگی‌ها که با تغییر در نور ایجاد می‌شود بسیاری از گلخانه‌های بزرگ در دنیا سود خود را افزایش داده اما این به ان معنا نیست که شما نتوانید در خانه پرورش گیاه با نور لامپ را انجام دهید. بسیاری از مشتریان ما نور لامپ برای گیاهان را به این دلیل انتخاب می‌کنند که در محل زندگی آنها نور کافی برای پرورش گیاهان مورد نظرشان وجود ندارد. بسیاری بعد از تغییر مکان منزل یا دفتر کار با این مشکل روبرو می‌شوند که گیاهانشان در حال پژمرده شدن هستند و اقدام به استفاده از نور لامپ برای گیاهان می‌کنند. ما تجربه استفاده از لامپ‌ها را هم در موارد صنعتی و هم در موارد خانگی داشته‌ایم و هر دو مورد از پرورش گیاه با نور لامپ راضی بوده اند.

نور لامپ برای گیاهان

چه لامپی برای رشد گیاه مناسب است

برای پاسخ به این سوال که چه لامپی برای رشد گیاه مناسب است باید بگوییم که لامپ‌های معمولی به ویژه لامپ‎های ال ای دی که نور تک فام و به زبان ساده نور با یک طول موج و نه طیفی از طول موجها تولید می‎کنند، برای تغذیه نوری گیاه شما مناسب نیستند و نمی‌توانید از آن‌ها برای پرورش گیاه با نور لامپ استفاده کنید. گیاهان شما در طول موج‌های خاصی نور را جذب می‌کنند و فاصله گرفتن از طول موج‌های مورد نظر میزان انرژی جذب شده و در نتیجه رشد گیاه شما را دچار اخلال میکند. اما واقعا چه لامپی برای رشد گیاه مناسب است هنر یک لامپ رشد گیاه خوب در این است که نور را هر چه نزدیک تر به پیک طول موج مورد نیاز گیاه شما در اختیار آنها قرار دهد. پرورش گیاه با نور لامپ‌های معمولی یا دکوراتیو که برای روشنایی و تزئین خانه به کار می‌روند معمولا نتایج منفی بر روی رشد گیاه شما دارد. در مقابل لامپ‌هایی که با هدف پرورش گیاه با نور لامپ طراحی شده‌اند، رشد گیاه شما را در وضعیتی بهتر از حالت پیشنینی خود وارد می‌کنند. سوال دومی که معمولا در این بخش پرسیده می‌شود این است که آیا فقط از لامپ ال ای دی می‌توان استفاده کرد. پاسخ این سوال، این است که ال ای دی‎های رشد گیاه اگر تقلبی نبوده و واقعی باشند و در طول موج درست خریداری شده باشند بهره ورتر از سایر نمونه های لامپ برای پرورش گیاه با نور لامپ هستند( درست مانند نمونه‌هایی که برای نور پردازی استفاده می‌شود). اما این که آیا حتما از ال ای دی استفاده کنید و یا از نمونه‌های لامپ دیگر یک تصمیم اقتصادی/ فنی برای شما به حساب می‌آید که باید با توجه به وضعیت مالی و تکنیکی کار خود برای آن تصمیم گیری کنید. نمونه‌های ال ای دی معمولا قیمت بالاتری از سایر گزینه‌هایی که برای  پرورش گیاه با نور لامپ استفاده می‎شوند، دارند.

چه لامپی برای رشد گیاه مناسب است

آیا پرورش گیاه با نور لامپ برای پوست ما ضرر دارد؟ 

نه! نور لامپ‌های رشد گیاه در طیف مرئی قرار دارد و این طیف همان نوری است که شما روزانه برای دیدن اشیا و اجسام مختلف از آن استفاده می‌کنید.  گیاهان در رنگ‌های ویژه ای نور را جذب یا دفع می‌کنند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید که اکثر گیاهان فیلتر نور سبز به حساب می‌آیند. به این معنی که وقتی نور به آنها تابانیده می‌شود همه نورها به جز طیف رنگ سبز را به مقادیر مختلف جذب می‌کنند و بخش سبز رنگ را برمی‌گردانند. به همین دلیل است که برگ‌ها معمولا به رنگ سبز به نظر می‌رسند . از طرفی دیگر گیاهان علاقه به نور با رنگ‌های قرمز تیره و آبی سلطنتی دارند و این نور را بیشتر از هر طول موج دیگر در این طول موج‌ها جذب می‌کنند. 

نکته مهمی که وجود دارد و معمولا افراد را به اشتباه می‌اندازد در این جاست که چراغ‌ها و لامپ‌های جدیدتر و حرفه‌ای رشد گیاه از ترکیب منابع نوری رنگ یا طول موج ذکر شده ساخته می‌شود و نور نهایی آن رنگی نزدیک به بنفش دارد . بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که این نور ماورا بنفش است که در پرورش گیاه با نور لامپ به کارگرفته شده است در صورتی که این طور نیست. نور ماورابنفش در پرورش گیاه با نور لامپ دارای تاثیر منفی و نابود کننده است و نباید آن را با نور ترکیبی قرمز و آبی که رنگ آن بنفش است اشتباه گرفت 

برای پرورش گیاه با نور لامپ آن را در چه فاصله ای از گیاه قرار دهیم ؟ 

نکته‌ای که این جا جلب توجه می‌کند این است که باید نوع منبع نوری شما برای پرورش گیاه با نور لامپ مشخص شود. به طور کلی و به عنوان یک قانون سر انگشتی باید گفت که دو نشانه در مورد این که فاصله منبع نوری از گیاه شما کم و یا زیاد است، وجود دارد. در درجه اول پدیده ای است که برا اثر انرژی زیاد دریافتی از نور در گیاه اتفاق میافتد و به آن tip burn میگویند. در این حالت لبه‌های گیاه شما  که از بقیه قسمت‌های آن نازک‌تر است به دلیل فعالیت فوتوسنتر بیش از حد در  آن میسوزد. اگر مشاهده کردید که این اتفاق برای گیاه شما در حین پرورش گیاه با نور لامپ رخ داد بهتر است که فاصله منبع نوری از گیاه را بیشتر کنید . در مقابل در صورتی که فاصله منبع نوری در پرورش گیاه با نور لامپ بیش از حد معمول باشد باعث می‌شود که نور لازم به گیاه شما نرسد . در این حالت گیاه برای جبران کمبود نور خودش را به سمت منبع نوری می‌کشد و درمدت زمان کوتاهی رشد طولی زیاد دارد که معمولا  دلخواه نیست. در این حالت گفته می‌شود که گیاه رشد علفی داشته است. یعنی رشد سایر اندام‌های گیاه متوقف شده و رشد آن در در راستای طولی و قد کشیدن بوده است. این یک نشانه از این است که فاصله نوری گیاه شما با منبع نوری بسیار زیاد است و باید تلاش کنید که به نحوی نور بیشتری را به گیاه مورد نظر خود برسانید. به صورت کلی هر چه منبع نوری شما پرتوان‌تر باشد باید در فاصله بالاتری از گیاه شما نصب شود. این مقدار معمولا از 40 سانت کمتر نمیتواند باشد .

 

مقالات مرتبط