اصول پرورش و نگهداری از پرندگان زینتی + تجهیزات مورد نیاز

پرورش پرندگان زینتی که در دنیای امروزی به شغلی پردرآمد و محبوب برای بسیاری از افراد تبدیل شده است، دارای اصول مشخصی می باشد. با دانستن این اصول، امکان پرورش هر نوع پرنده زینتی در منزل و نیز در سالن ها و مراکز پرورش مخصوص به راحتی وجود خواهد داشت. با این کار، زاد و ولد پرندگان بیشتر شده و در نتیجه بر تعداد آنها افزوده می گردد و این امر یعنی سود بیشتر. جالب است بدانید نه تنها اصول نگهداری پرندگان زینتی راحت می باشد، بلکه این کار به تجهیزات اندکی نیاز خواهد داشت که وجود آنها می تواند یک فضای امن و مطمئن را برای پرورش هرچه بهتر این پرندگان فراهم سازد. اگر می خواهید با روند این کار آشنا شوید و لامپ پرندگان را بشناسید، در این مقاله با ما همراه باشید.

پرندگان زینتی گران قیمت

 قبل از اینکه به بررسی نحوه استفاده از لامپ حیوانات بپردازیم باید بدانیم که در میان شمار انبوه پرندگان، پرندگان زینتی به علت زیبایی و نیز محاسن بیشتری که در مقایسه با سایر پرندگان دارند، بسیار محبوب تر هستند. پرندگان زینتی گاهی اوقات به دلیل زیبایی و گاهی به دلیل صدای دلنشین و آواز خواندن و مواردی از این قبیل محبوبیت پیدا می کنند. به طوری که حتی برخی از آنها اهلی می شوند و در کنار انسان زندگی می‌ کنند؛ بدون آنکه تلاشی برای فرار از خانه و آزاد شدن داشته باشند.
از جمله پرندگان زینتی گران قیمت و بسیار محبوب که بیش از سایر پرندگان مورد توجه هستند، به موارد زیادی می توان اشاره داشت. طوطی، مرغ عشق، قناری، مرغ مینا، عروس هلندی و غیره موارد آشناتری برای ما هستند. اما واقعیت این است که شمار پرندگان زینتی نیز بسیار می باشد، به طوری که برخی از آنها را افراد عادی نمی شناسند.
 یکی دیگر از مهمترین دلایل پرورش پرندگان زینتی که باعث رواج این حرفه شده است، به گران قیمت بودن و سودآور بودن آنها مربوط می‌ گردد. در واقع پرورش پرندگان زینتی کاری راحت می باشد. این کار در کنار شغل ثابتی که افراد دارند و در یک فضای کوچک در منزل نیز امکان پذیر است. بنابراین، در بیشتر مواقع پرورش پرندگان زینتی به عنوان یک شغل دوم در دستور کار قرار می گیرد. امروزه همه با هر شرایطی می‌ توانند اقدام به پرورش پرندگان زینتی کنند؛ چرا که این کار سودآور، راحت و کم هزینه می باشد.

آموزش پرورش پرندگان زینتی

آموزش پرورش پرندگان زینتی

اکثر ما تا حدودی با نحوه پرورش پرندگان زینتی در خانه آشنا هستیم. می‌ دانیم که پرندگان به یک فضای مجزا برای زندگی نیاز دارند. برای این کار لازم است که آب و خوراک مناسب در اختیار پرندگان قرار بگیرد و نیز مراقبت های لازم از آنها به عمل آید. پرندگان باید در بهترین شرایط آب و هوایی  با دمای مناسب قرار بگیرند، حتی برای رشد بهتر می توان یک فضای نسبتاً بزرگ را به پرندگان اختصاص داد. اما برای این کار برخی از پرندگان به تجهیزات بیشتری نیاز دارند که در قسمت های بعد در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.
 آشنایی با خصوصیات زیستی هر پرنده از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و برای این کار باید با نیازهای پرنده زینتی آشنا باشید. به طور مثال باید بدانید هر پرنده به چه نوع خوراکی نیاز دارد یا زمان تخم گذاری و زمان تبدیل تخم ها به جوجه و مدت زمان لازم برای این کار را باید بدانید. همچنین نیازهای آن با نیازهای دیگر پرندگان می تواند متفاوت باشد. از طرفی، اغلب پرندگان به جفت و هم نوع خود نیاز دارند.
 در حالت کلی هر چه محیط نگهداری و پرورش پرندگان زینتی به فضای طبیعت شباهت بیشتری داشته باشد، پرورش پرندگان بهتر انجام خواهد گرفت. گاهی نیز برای پرورش سریع تر و تولید تعداد بیشتری از پرندگان اقدام به خرید تخم های نطفه دار از طریق بازارهای مرتبط می‌گردد. برای اطلاع از هر کدام از موارد گفته شده به صورت دقیق می‌ توانید از راهنمایی‌ های افراد متخصص در این زمینه و آموزش پرورش پرندگان زینتی، اطلاعات درج شده در کتاب ها و نیز اطلاعات اینترنت بهره ببرید.
 


تجهیزات لازم در سالن پرورش پرندگان زینتی

پیش از این نیز اشاره شد که در سالن های پرورش پرندگان زینتی به تجهیزات مخصوصی نیاز است. وجود تجهیزات سالن پرورش پرندگان زینتی مخصوص و مرغوب در مکان مورد نظر قطعاً در پرورش بهتر پرندگان بسیار تاثیر دارد. در واقع پرندگان زینتی گوناگون به تجهیزات مختلف نیاز دارند. به عنوان مثال وجود هر کدام از موارد زیر در سالن های پرورش پرندگان زینتی و نیز در پرورش خانگی پرندگان بسیار اهمیت دارد:

  • لامپ حیوانات
  • لامپ پرندگان
  • لامپ یو وی برای پرندگان

    شاید از خود بپرسید که در پرورش پرندگان زینتی به لامپ های فوق چه نیازی است؟ در حقیقت این لامپ ها اقدام به تولید نوعی اشعه می کنند. این اشعه تاثیرات مثبتی برای پرندگان به دنبال دارد که در رشد روز افزون و سریع‌ تر آنها بسیار اثرگذار می باشد. به طور مثال، از مهمترین تاثیراتی که این لامپ ها و اشعه آنها در پرندگان دارد به افزایش اشتها، افزایش میل جفت گیری، روشن کردن محیط، جلوگیری از مریض شدن پرندگان، شبیه کردن محیط به طبیعت و غیره می توان اشاره داشت. با این وجود، تجربه نشان داده که استفاده صحیح و به موقع از لامپهای فوق باعث می شود نوعی سالم تر و تعدادی بیشتری از پرندگان در پایان فصل داشته باشید.

پرسش های متداول

تنها در صورتی که از لامپ های گفته شده بیش از حد استفاده شود و در زمان خواب پرنده که 10 تا 12 ساعت می باشد و محیط اطراف آن باید تاریک باشد نیز از این لامپ ها به صورت روشن استفاده گردد، مشکلاتی برای پرندگان به وجود خواهد آمد. به هم خوردن تایم خواب پرنده یکی از آنها است که می تواند در رشد و نیز در رفتار آن تاثیراتی منفی داشته باشد.
استفاده به موقع و صحیح از لامپ های گفته شده در حد 7 تا 9 ساعت نه تنها هیچ گونه ضرری برای پرنده نخواهد داشت، بلکه برای آنها ضروری است
خیر، هر پرنده به نوع مخصوصی از لامپ نیاز دارد. حتی در زمان ها و فصل های مختلف برای یک نوع پرنده لازم است از مدل‌ های گوناگون لامپ ها استفاده شود.

مقالات مرتبط