نورپردازی

 همه ما می دانیم که منابع نوری و لامپ و روشنایی تاثیر زیادی در بینایی ما دارند.ما حدود 85 % اطلاعاتمون را از طریق حس بینایی دریافت می کنیم.یک نورپردازی مناسب، می تواند به شما آرامش بدهد و محیط را برای شما زیباتر و دلچسب تر کند واز آن می توان برای اهداف گوناگونی از جمله ایجاد فضای مناسب و زیبا، جلوه بخشیدن به بخشی از محیط و وسایل و اشیا و ...استفاده کرد.امروزه از آن حتی برای اهدافی مثل رفع استرس و ... استفاده می شود.در این مقاله قصد داریم تا تفاوت انواع نورپردازی را برای شما مشخص کنیم و نحوه استفاده از آن ها را با هم بررسی کنیم.

نورپرازی

انواع نورپردازی

امروزه با تولید لامپ ها و چراغ های تزیینی و وسایل تابشی مختلف،امکان ایجاد نورهای دلخواه در فضاهای متفاوت فراهم شده است و نورپردازی به شاخه ای جداگانه و تخصصی برای طراحی های داخلی و خارجی تبدیل شده است .در حال حاضر انواع مختلفی از آن وجود دارد که ممکن است شما را هنگام طراحی خانه،محل کارو ..دچار سردرگمی کند. به همین دلیل برای ایجاد یک نورپردازی نیازمند این هستیم که انواع آن را به خوبی بشناسیم.

نورپردازی فراگیر (ambient lighting)

یکی از متداول ترین انواع نورپردازی است.در واقع همان روشنایی ملایمی است که کل فضای شما را تحت الشعاع قرار می دهد.شما با ایجاد یک نور طبیعی ملایم در مکان مورد نظرتون یک نورپردازی فراگیر انجام داده اید ولی از آن تنها برای کارهای جزئی مثل رفتن از یک نقطه به نقطه دیگر می توانید استفاده کنید، برای اهداف خاصی که نیازمند آن هستید که نزدیک شیئی باشید و آن را از نزدیک ببینید و یا برای برجسته سازی شیئ یا فضا اصلا مناسب نیست. این نوع،محیط دنج و آرامی را برای استراحت و دور بودن از استرس فراهم می کند.حتی در بعضی از کلاس های یوگا از آن برای کمک به خروج استرس از بدن استفاده می کنند.

نورپردازی عملکرد خاص (task lighting)

تسک لایتینگ را نورپردازی اداری هم می نامند.هنگامی که در محیط نیازمند نور بیشتر و بهتری برای انجام فعالیتمان هستیم باید از آن استفاده کنیم.در اغلب شرکت ها و اداره جات  از تسک لایتینگ استفاده می شود. در منازل هم برای پخت و پز ،مطالعه و ... از آن استفاده می کنیم.تسک لایتینگ تنها زمانی که بتوانیم تضاد نوری ایجاد کنیم اثربخش است. برای مثال اگر نور اتاق شما کم است برای ایجاد یک نور درخشان تر و موثر ، می توانید از چراغ مطالعه استفاده کنید تا اینکه بخواهید کل اتاق را با نور زیادی روشن کنید.

مزایای نورپردازی عملکرد خاص(تسک لایتینگ)چیست وچگونه آن را ایجاد کنیم؟

این نورپردازی بطور طبیعی باعث تحریک مغز شما می‌شود.تضاد نوری که ایجاد می کند شما را هوشیارتر می کند و باعث می شود تمرکز بیشتری بر روی کاری که انجام می دهید داشته باشید و به جزئیات بیشتری توجه کنید و باعث می شود نتایج با کیفیت تری ایجاد کنید و به همین دلیل در مکان های اداری و شرکت ها از تسک لایتینگ استفاده می کنند.برای ایجاد تسک لایتینگ می توانید از چراغ های شاخه ای ،چراغ های مطالعه،لامپ های زیرکابینتی،نصب لامپ های مخصوص اطراف آیینه ها و سینک های دستشویی و ...استفاده کنید.

نورپردازی عملکرد خاص

نورپردازی متمرکز (accent lighting)

این نورپردازی نوری بسیار متمرکزی را برای جذب کشش چشم‌ها به سمت یک فضای خاص ایجاد می کند و سبکی خاص به محیط موردنظر می بخشد.در واقع به شما کمک می کند تا آن بخشی را که می خواهید بیشتر دیده شود را مشخص کنید.از اکسنت لایتینگ می توان برای جلوه دادن به کتابخانه کارهای هنری،قسمتی از مبلمان ومعماری منازل و ... استفاده کرد.روشنایی متمرکز در فضای باز زمانی استفاده می شود که بخواهیم به بخشی از حیاط یا معماری خانه جلوه بیشتری بدهیم.آن را  بیشتر در مناسبت هایی مثل هالووین و کریسمس در بیرون منازل می بینیم.

مزایای نورپردازی متمرکز چیست و چگونه آن را ایجاد کنیم؟

نورپردازی متمرکز با ایجاد یک فضای خاص در بخشی از محیط،احساسات ما را در مورد معنا و اهمیت آن ناحیه برانگیخته می کند.این نوع نورپردازی را می توانیم در موزه ها،مکان های تاریخی،گالری های هنری ببینیم.برای ایجاد نورپردازی متمرکز می توان از چراغ های خطی،دیواری،چراغ های تعبیه شده در گوشه ها و ... استفاده کرد.این سه نوع،اصلی ترین انواع نورپردازی هستند.در ادامه به وسایلی که به ما در ایجاد نورپردازی کمک می کنند،می پردازیم :

نورپردازی متمرکز

انواع دیگر ایجاد نور

چراغ های آویزی (chandelier lighting) : این وسایل روشنایی در سقف هایی که ارتفاع بلندتری دارند عملکرد شان بهتر است.شما می توانید ارتفاع آن ها را خودتان انتخاب کنید.شاخه ای ها چراغ های کلاسیکی هستند که به خوبی در لابی ها ، بالای اپن های آشپزخانه،بالای وان حمام و میزهای ناهارخوری بزرگ تعبیه می شوند. چراغ های ردیفی چند شاخه  (track lighting)  :  این چراغ ها فضای بیشتری را پوشش می دهند و در زیبایی منازل تاثیر زیادی دارند .چراغ های ردیفی در مکان هایی مثل آشپزخانه یا داخل اتاق مستر بیشتر استفاده می شوند.

لامپ های توکار و پنل های سقفی(ceiling lighting) : این تجهیزات بسیار پرکاربرد بوده و تقریبا همه جا از آن ها استفاده می شود.این نورپردازی در راهرو،سالن،اتاق خواب،آشپزخانه و در فضاهای خارجی مثل پاسیو و تراس ها و ...استفاده می شود و جلوه بسیار خاصی به محیط می دهد.در واقع این لامپ ها نور را در همه فضا پراکنده می کنند و برای ایجاد نورپردازی فراگیر مناسب هستند.

انواع نورپردازی

 چراغ های آویزی و لوسترها (pendant lighting) :مزیت لوسترها این است که می توانند مستقیما بالای فضای مورد نظر نصب شوند.بسته به نوع و مکان قرارگیری می‌توانید از آن ها برای نورپردازی متمرکز و نورپردازی با عملکرد خاص استفاده کنید و در طراحی های خاص برای نورپردازی فراگیر هم استفاده می شوند. لامپ های زیرکابینتی(under cabinet lighting) : با استفاده از لامپ های زیرکابینی می توانید تسک لایتینگ را در آشپزخانه تان اجرا کنید.

این نور درخشش خاصی به آشپزخانه شما می دهدو برای مصارف آشپزخانه مثل خورد کردن و تمیز کردن و... نور مناسبی ایجاد می کند. لامپ های مخصوص کمدهای حمام و لباس(vanity lighting) : از این لامپ ها در سینک های دستشویی،کابینت های حمام،میزهای آرایشی و ... استفاده می شود و برای انجام کارهای آراستگی شما نور مناسبی ایجاد می کنند.در واقع با استفاده از این لامپ ها می توانید یک نورپردازی متمرکز ایجاد کنید.

نورپردازی مکان های خاص :

به هنگام نورپردازی منزل یا محیط مورد نظرتان،ممکن است بعضی از مکان ها از قلم بیفتد که اتفاقا ایجاد نور در آن ها جلوه خاصی را ایجاد می کند .از جمله این مکان ها، نورپردازی کناره ها و گوشه ها (recessed lighting) است. با استفاده از تعبیه لامپ های هالوژنی و قرار دادن چراغ در سقف ها و یا روی زمین نزدیک دیوار آن را ایجاد می‌کنند و بسیار مناسب جلوه دادن به یک طرح نوری روی دیوار (wall washing) و یا درخشش تابلو ها است. همچنین نور پردازی مناظر (landscape lighting) را نباید از قلم بیاندازید.این نورپردازی برای نشان دادن فضاهای خاص و معماری بیرونی منزل شماست.از آن برای روشن کردن مسیر و آبنما ها و مجسمه ها و ... استفاده می شود.

نورپردازی مکان های خاص

همانطور که ذکر شد نورپردازی بخش مهمی از طراحی منزل شماست. و با استفاده از مدل های مختلف آن می توانید تغییرات شگرفی ایجاد کنید و لذت و آرامش بیشتری در محیط اطرافتان ایجاد کنید

 

منابع :

smarterhouse.org

www.delmarfans.com

مقالات مرتبط