میزان نوردهی لامپ متال هالید

درباره میزان نوردهی لامپ متال هالید می خواهیم صحبت کنیم.  قبل از خرید لامپ متال هالید باید جزئیات زیادی در مورد این لامپ ها بدانید. این لامپ با لامپ بخار سدیم پرفشار در یک رده قرار دارد، تنها وجه تمایز این دو در حباب مرکزی آن است. در واقع حباب مرکزی در لامپ متال هالید علاوه بر آرگون و جیوه دارای میزان معینی نمک های فلزی مثل پودر سدیم، اسکاندیوم، یدور تالیوم و ایندیوم می باشد. در واقع این ترکیبات موجود در این لامپ، به افزایش بازدهی و میزان نوردهی لامپ متال هالید کمک فراوانی می نماید. لامپ متال هالید دارای یک حباب داخلی یا آرک تیوب بیضی شکل است. حباب بیرونی به شکل بیضی و یا استوانه می باشد. درون هر دو حباب از هوا خالی شده است و آرک تیوب با فشار مشخصی از آرگون، جیوه و نمک های فلزی پر شده است.

میزان نوردهی لامپ متال هالید به تجهیزات راه اندازی شونده این نوع لامپ نیز وابسته است. در واقع این لامپ برای راه اندازی به تجهیزات کمکی نیاز دارد. این تجهیزات در ابتدا بالاست های مغناطیسی بعلاوه ایگنایتور را در بر می گرفت، اما به دلیل عیب های زیادی که داشتند، از آنها صرفنظر شد. در واقع میزان نوردهی لامپ متال هالید با این تجهیزات دچار نقصان می شد. در نهایت بالاست های الکترونیکی جایگزین بالاست های مغناطیسی شدند. همچنین بالاست های الکترونیکی عیوب قبلی را پوشش داده و دارای مزایا و امتیازات فراوانی بودند. 

میزان نوردهی لامپ متال هالید

سایر دانستنی ها درباره میزان نوردهی لامپ متال هالید

سایر دانستنی ها درباره میزان نوردهی لامپ متال هالید را با توصیف کاربردهای بی شمار این نوع لامپ ادامه می دهیم. در واقع به دلیل بالا بودن میزان نوردهی لامپ متال هالید این نوع لامپ موارد کاربرد بسیاری دارد. این لامپ ها دارای توان های متنوعی هستند. توان این لامپ ها از 20 وات تا 2000 وات می باشد. در نورپردازی ویترین ها، فروشگاه ها، موزه ها از این نوع لامپ استفاده می شود. البته در موزه ها لامپ متال هالید به دلیل ساطع نمودن پرتوهای مادون قرمز و ماوراء بنفش به اشیاء آسیب می رساند. در نهایت از لامپ متال هالید در موزه ها با اعمال تمهیدات خاصی بهره می برند. 

میزان نوردهی لامپ متال هالید به دلایل بی شماری که در مشخصه های آن وجود دارد، مطلوب و مناسب می باشد. این لامپ عمر طولانی دارد و دارای کیفیتی معادل 20000 ساعت است. در واقع طول عمر لامپ متال هالید به تجهیزات راه اندازی، چگونگی راه اندازی، نوسانات ولتاژ و جهت نصب و راه اندازی مناسب آن بستگی دارد. دمای این لامپ نیز متغیر است. این تغییر دما در رنج سفید گرم، سفید میانه و سفید سرد می باشد. 

سایر دانستنی ها درباره میزان نوردهی لامپ متال هالید

گفتنی های درباره میزان نوردهی لامپ متال هالید

 سخن پایانی درباره میزان نوردهی لامپ متال هالید به شرح زیر است. در واقع این لامپ امروزه به دلیل معایبی که دارد، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. اما در بعضی از موارد انتخاب افراد می باشد و نمی توان آن را حذف نمود. بنابراین با توجه به یکسری معایبی که این لامپ دارند، مزایا و امتیازاتی نیز دارند. از مهمترین این امتیازات همان بالا بودن میزان نوردهی لامپ متال هالید می باشد. بلافاصله پس از ورود لامپ ال ای دی به بازار، لامپ متال هالید تا حدی کنار رفت و انتخاب مشتریان را به نفع خود تغییر داد. در واقع استفاده از لامپ متال هالید در زمانی که لامپ ال ای دی هنوز وارد بازار نشده بود، بسیار فراوان بود. بنابراین امروزه برای بهره مندی از این میزان نوردهی لامپ متال هالید بایستی، توجیه علمی، فنی و اقتصادی محکمی را ارائه نمود. 

میزان نوردهی لامپ متال هالید مناسب و ایده آل می باشد. اما زمان راه اندازی اولیه طولانی این لامپ یکی از معایب این لامپ محسوب می شود. از معایب دیگر آن زمان راه اندازی مجدد بسیار طولانی، رنج محدود دمای رنگ نور، پرتوهای مخرب مادون قرمز و ماوراء بنفش، تنوع پایین در شکل ظاهری، حساس به تغییرات ولتاژ، بازدهی کمتر، حساس به جهت راه اندازی می باشد. در نهایت این نوع لامپ اگرچه معایبی  دارد، ولی در زمان خود و قبل از اینکه لامپ ال ای دی پا به عرصه بگذارد، بسیار مورد استقبال همگان قرار گرفته است. البته در سال های اخیر لامپ های بی شماری طراحی و وارد بازار شده اند، که میزان نوردهی لامپ متال هالید در بین آنها مطلوب بوده است، اما با روند رشد سریع تکنولوژی مسلما روزی خواهد رسید، که این لامپ ها دیگر جای خود را به صدها لامپ جدید دیگر خواهند داد.

منبع

www.atlantalightbulbs.com

مقالات مرتبط