میزان نوردهی لامپ بخار سدیم

لامپ بخار سدیم چیست؟ قبل از توضیح در مورد میزان نوردهی لامپ بخار سدیم باید با لامپ بخار سدیم و نحوه کار و بررسی های لازم برای خرید لامپ بخار سدیم آشنا شویم. لامپ بخار سدیم یکی از انواع لامپ های تخلیه گازی محسوب می شود. در این نوع لامپ ها از طریق پلاسما تخلیه الکتریکی صورت می گیرد. به این ترتیب این نوع لامپ ها نور را تولید و ساطع می کنند. در لامپ بخار سدیم، تخلیه الکتریکی درون بخار سدیم صورت می گیرد. این نوع لامپ ها به دو دسته کم فشار و پر فشار تقسیم می شوند. لامپ بخار سدیم در محدوده نور رنگ زرد قرار دارد. رنگ نور در این نوع لامپ ها نامناسب و نامطلوب می باشد. به همین دلیل از این لامپ بخار سدیم در اسکله ها و بنادر و همچنین معابر و خیابان های شهری استفاده می کنند. 

میزان نوردهی لامپ بخار سدیم

نحوه و میزان نوردهی لامپ بخار سدیم

شاخص رنگ لامپ های بخار سدیم بسیار پایین می باشد. بنابراین از این نوع لامپ های تخلیه گازی! در مکان های شلوغ و یا مکان هایی که افراد مدت زمان زیادی در آن جا هستند، استفاده نمی شوند. مکان هایی مانند پارک ها، بیمارستان ها، مراکز خرید و ... از جمله مکان هایی هستند که از لامپ های بخار سدیم استفاده نمی کنند. میزان نوردهی لامپ بخار سدیم برای استفاده در هوای مه آلود جاده ها و همچنین در گرد و غبار مناسب می باشد.

میزان نوردهی لامپ بخار سدیم و همچنین طول عمر لامپ های بخار سدیم بسیار زیاد است. به دلیل طول عمر بالا، به هزینه های هنگفت برای تعمیر و یا نگه داری این نوع لامپ ها نیازی نیست. لامپ بخار سدیم فورا شروع به کار نمی کند. حدود 10 دقیقه طول می کشد تا کاملا درخشان شود. اولین عنصری که در این نوع لامپ ها بخار می شود نئون می باشد. به همین دلیل بعد از روشن شدن، ابتدا صورتی مایل به قرمز است و سپس زرد می شود. 

نحوه و میزان نوردهی لامپ بخار سدیم

بررسی میزان نوردهی لامپ بخار سدیم 

میزان نوردهی لامپ بخار سدیم در فشار بالا و پایین با هم متفاوت است. میزان نوردهی این لامپ بخار سدیم فشار پایین 180 لومن بر وات و عمر مفید آن ها 3000 ساعت می باشد. اما لامپ های بخار سدیم فشار بالا، دارای نوردهی نزدیک به 100 لومن بر وات هستند. طول عمر آن ها نیز حدود 10000 ساعت می باشد. نوری که از لامپ بخار سدیم ساطع می شود برای چشم انسان مضر است. اما میزان نوردهی لامپ بخار سدیم به گونه ای است که برای رشد و پرورش گیاهان مناسب است. زیرا این نوع لامپ ها نوری شبیه به نور خورشید را ایجاد می کنند. به همین دلیل به طور گسترده در گلخانه ها، جهت تولید محصول های گلخانه ای استفاده می شوند. 

لامپ بخار سدیم توان زیادی دارد به همین دلیل نوری را که در فضا، منتشر می کند، شدت بالایی دارد. در این نوع لامپ ها اتلاف انرژی زیادی صورت می گیرد. اگر جریان برق قطع شود لامپ خاموش می گردد. اما در صورت وصل شدن مجدد برق، لامپ فورا روشن نخواهد شد. زیرا فشار گاز درون آن زیاد است و کم شدن فشار گاز تا حدودی زمان بر می باشد. 

میزان نوردهی لامپ بخار سدیم با فشار زیاد نسبت به نوردهی لامپ بخار سدیم در فشار پایین، بیشتر است. در لامپ بخار سدیم فشار قوی، بخارهای سدیم با فشار زیادی به لوله سرامیکی لامپ تزریق می شوند. این نوع لامپ بخار سدیم طیف بیشتری از نور را ساطع می کند. در طیف نوری لامپ های بخار سدیم فشار بالا به غیر از زرد  نورهای دیگری نیز دیده می شود.  میزان نوردهی لامپ بخار سدیم فشار بالا، زیاد است و نور آن طلایی رنگ می باشد.

لامپ بخار سدیم فشار پایین نور تک رنگ زرد را تولید می کند. اما نور تولیدی آن ها خیره کننده و نسبتا زیاد است. طول موج های تولید شده در لامپ بخار سدیم فشار کم بین 0.5890 تا 0.5896 می باشد. نور زرد رنگی که این نوع لامپ های بخار سدیم تولید می کنند، نزدیک به بیشینه حساسیت چشم انسان می باشد. از معایب میزان نوردهی لامپ بخار سدیم فشار کم،  رنگ دهی ضعیف آن است. بنابراین در نور این نوع لامپ های بخار سدیم، نور اجسام به سختی تشخیص داده می شود. به همین دلیل از این نوع لامپ در محیط هایی که رنگ نور مهم نیست و تنها روشنایی اهمیت دارد، استفاده می شود. 

منبع

edisontechcenter.org

مقالات مرتبط