میزان نوردهی لامپ بخار جیوه

در ابتدا به معرفی لامپ‌بخار جیوه می‌ پردازیم و سپس میزان نوردهی لامپ بخار جیوه را بررسی می‌کنیم. لامپ بخار جیوه یکی از پرنور ترین لامپ های موجود در بازار است، که طرفداران بسیاری دارد. قبل از خرید لامپ بخار جیوه باید مواردی را بررسی کنیم. از نوع لامپ های تخلیه گازی به شمار می رود، که میزان نوردهی لامپ بخار جیوه بسیار بالا می‌باشد. عبور یک سری جریان برق از بین بخار جیوه سبب ایجاد و تولید نور در لامپ‌می‌گردد. لامپ بخار جیوه ای دارای دو مدل داخلی و خارجی می‌باشد. این حباب های داخلی از جنس کوارتز هستند تا توانایی تحمل فشار های بالا را داشته باشد. 

بر حسب کیفیت میزان نوردهی لامپ بخار جیوه متفاوت می‌باشد. به دو دسته لامپ‌بخار جیوه و لامپ‌بخار جیوه مستقیم تقسیم‌می‌گردد. لامپ‌بخار جیوه مستقیم تنها لامپی‌می‌باشد که نیاز به استارتر ندارد. نوع ساختمان این نوع از لامپ ها به گونه ای می باشد که می توان بدون هیچ جریانی آن ها را روشن کرد. در این نوع لامپ‌ها به دلیل اینکه جیوه مایع است، برای راه اندازی آن گاز آرگون نیز به آن اضافه می‌کنند. جیوه درون لامپ به بخار تبدیل می شود که همین امر سبب افزایش فشار داخل لامپ‌می شود، که سبب تبدیل نور لامم‌به نور مرئی می گردد. 

میزان نوردهی لامپ بخار جیوه

نحوه و میزان نوردهی لامپ بخار جیوه

یکی از مزیت های آن نوردهی بالا لامپ بخار جیوه است. بازده نوری خوب در این نوع لامپ ها سبب تمایز آن با دیگر مدل های لامپ‌می‌گردد. طول عمر مناسب آن هم سبب افزایش متقاضی برای خرید این نوع لامپ شده است. الکترود های استفاده شده در لامپ بخار جیوه ای باعث افزایش طول عمر آن ها می شود.

اثر گذاری نور این قبیل لامپ ها تا ۶۰ لومن بر وات می باشد. یک‌منبع نوری مناسب با قیمت اقتصادی عالی می باشد. از این نوع لامپ های بخار جیوه ای در اماکن عمومی، انبارها، کارخانجات ها، سالن های ورزش و… استفاده می شود. به علت صرفه اقتصادی که دارد در بیشتر فضاها قابل استفاده است و طرفدار خود را دارد. میزان نوردهی لامپ بخار جیوه  به این صورت می باشد که، یک نور سفید روش از خود متساعد می‌کند، که عمر نسبتا طولانی نیز دارد. شیشه بیرونی لامپ می تواند شفاف باشد و یا از فسفر پوشیده شده باشد.

نحوه و میزان نوردهی لامپ بخار جیوه

روشنایی و میزان نوردهی لامپ بخار جیوه

می توان‌گفت روشنایی آن همانند لامپ متال هالید است. حاوی یک لوله قوس دار می باشد که از جنس کوارتز ذوب شده است. خاصیت کوارتز ذوب شده به این صورت است که، سبب ایجاد تغییرات عمده در دما می شود بدون ایجاد کوچکترین ترک خوردگی .  میزان نوردهی درلامپ بخار جیوه از لامپ های فلورسنت و رشته ای بیشتر می‌باشد. لامپ‌های بخار جیوه ای با فشار بالا می تواند منبع نور آبی و سبز باشد و نور قرمز در آن وجود نداشته باشد. بیشتر از این نوع لامپ ها برای کاربرد های روشنایی با قدرت بالا استفاده می‌گردد. 

بهره نوری بالایی در لامپ های بخار جیوه ای وجود دارد. در مدل های قدیمی این نوع لامپ ها به دلیل وجود اکسید باریوم در آن، پس از هربار روشن شدن از اکسید آن کم می شود و باعث کاهش عمر لامپ‌می شد. در مدل های جدید این نوع لامپ ها الکترودهایی از جنس توریم استفاده می شود که سبب افزایش طول عمر لامپ شده است.

برای میزان نوردهی لامپ بخار جیوه هر چقدر میزان بخار جیوه بیشتر باشد، طول موج های تولیدی لامپ نیز بیشتر می شود. بیشتر از نصف تابش لامپ بخار جیوه در قسمت فرابنفش و نامرئی می باشد، به همین دلیل سطح داخلی را با فسفر می‌پوشانند، که نور نامرئی به نور قرمز تبدیل گردد. با این روش نور لامپ‌به نور سفید نزدیک می شود. در نتیجه با توجه به توضیحات داده شده، به علت میزان نوردهی لامپ جیوه  استفاده از آن مقرون به صرفه می‌باشد. همچنین طول عمر بالا این نوع لامپ ها سبب شده است که افراد بیشتری به سمت خرید این نوع لامپ سوق پیدا کنند

منبع

www.superiorlighting.com

مقالات مرتبط