مقایسه‌ی لامپ‌های مختلف

با پیشرفت فناوری روشنایی، استفاده از لامپ‌های قدیمی کمتر شده و جای خود را به نسل جدید لامپ‌ ال ای دی داده‌اند. در این مطلب مروری کوتاه بر پرکاربردترین لامپ‌ها، یعنی لامپ‌های رشته‌ای و هالوژن، لامپ‌های فلورسنت فشرده  (CFL)و دیودهای ساطع کننده‌ی نور (LED) خواهیم داشت و با مقایسه‌ی لامپ‌های مختلف مزایا و معایب هر یک را بررسی خواهیم کرد.

مقایسه‌ی لامپ‌های مختلف

بررسی و مقایسه‌ی لامپ‌های مختلف

در این مطلب مروری کوتاه بر پرکاربردترین لامپ‌ها، یعنی لامپ‌های رشته‌ای و هالوژن، لامپ‌های فلورسنت فشرده  (CFL)و دیودهای ساطع کننده‌ی نور (LED) خواهیم داشت و با مقایسه‌ی لامپ‌های مختلف مزایا و معایب هر یک را بررسی خواهیم کرد

 لامپ‌های رشته‌ای و هالوژن

لامپ‌های رشته‌ای شناخته‌شده‌ترین و رایج‌ترین لامپ‌ها هستند و احتمالا از آن دسته لامپ‌هایی هستند که در دوران رشد در خانه خود داشته‌اید. این لامپ‌ها را اغلب لامپ مهتابی می نامند. این لامپ‌ها از رشته‌ای استفاده می‌کنند که معمولا از تنگستن ساخته شده است که توسط برق گرم می‌شود تا زمانی که رشته‌ای (درخشنده) شود. به همین دلیل است که این لامپ‌ها در مقایسه با لامپ‌های مختلف در هنگام لمس داغ‌تر می‌شوند. تا حدی که تا زمانی که خنک نشوند، نباید آن‌ها را در دست گرفت یا نزدیک وسایل قابل اشتعال قرار داد.

در مقایسه‌ی لامپ‌های مختلف، لامپ‌های رشته‌ای از نظر عملکرد ناکارآمد هستند و به راحتی شکسته می‌شوند. در نتیجه، در سراسر جهان کنار گذاشته‌ شده‌اند و بسیاری از تولیدکنندگان تولید آن‌ها را متوقف کرده‌اند. لامپ‌های هالوژن نوعی لامپ رشته‌ای هستند. آن‌ها مانند لامپ‌های رشته‌ای استاندارد عمل می‌کنند، اما انرژی کمتری مصرف می‌کنند و عمر طولانی‌تری دارند؛ زیرا حاوی گاز هالوژن هستند که به افزایش عمر رشته‌ی تنگستن کمک می‌کند.

بررسی و مقایسه‌ی لامپ‌های مختلف

 لامپ‌های فلورسنت فشرده (CFL)

لامپ های فلورسنت فشرده اولین رقیب برای جایگزینی لامپ‌های رشته‌ای بودند. این لامپ ها به جای تکیه بر یک رشته، مانند لوله‌های فلورسنت عمل می‌کنند: دو بالاست در دو طرف، جریان الکتریکی را از طریق لوله‌ها، که با گاز پر شده و با یک پوشش فسفر پوشانده شده‌اند، هدایت می‌کنند. جریان با گاز واکنش می‌دهد و نور فرابنفش تولید می‌کند که با عبور از پوشش فسفر تبدیل به نور مرئی می‌شود.

علی‌رغم بهره‌وری بهبود یافته و هزینه‌های عملیاتی پایین‌تر، CFL ها در مقایسه‌ی لامپ‌های مختلف کاربرد کمی دارند. زمان گرم شدن آهسته و دمای رنگ سرد باعث شد که استفاده از این نوع لامپ کم شود، اما در طول سال‌ها بهبود زیادی یافته و اکنون در رنگ‌های گرم‌تر، گزینه‌های کم نور و با زمان گرم شدن سری‌عتر در دسترس هستند. در مقایسه‌ی لامپ‌های مختلف، لامپ‌های CFL نسبت به لامپ‌های رشته‌ای و هالوژن بادوام‌تر، ماندگارتر و کم‌مصرف‌تر هستند. با این حال، برخی از اشکالات وجود دارد که باید در نظر داشت: روشن و خاموش کردن ‌CFLها به سرعت عمر آن‌ها را کوتاه می‌کند. این لامپ‌ها معمولا در شرایط بیرونی - به ویژه هوای خنک‌تر - عملکرد خوبی ندارند. برخی از لامپ‌های CFL هنوز بین روشن شدن لامپ و روشنایی کامل، تاخیر دارند. آن‌ها حاوی مقدار کمی جیوه هستند که می تواند خطرناک باشد. در نتیجه باید در جایی بازیافت شوند که زباله‌های خطرناک را بپذیرد.

لامپ ال ای دی

LED  نوعی دیود است که به جای گرما، فوتون‌ها را به صورت نور ساطع می‌کند. LEDها از اوایل دهه 1900 مورد استفاده قرار می‌گرفتند! بیش از صد سال طول کشید و تعدادی از مخترعان، مهندسان و مبتکران یک لامپ LED تجاری قابل دوام به قفسه‌ها رسید. اولین‌LED ها سبز بودند، اما در اواسط دهه‌ی 90، LED های آبی با روشنایی بالا معرفی شدند. این منجر به اختراع‌LED های سفید مناسب برای استفاده در لامپ شد که برای اولین بار در سال 2002 به صورت تجاری در دسترس قرار گرفت.

اکنون که این فناوری بهتر درک شده است، LED ها به سرعت از نظر محبوبیت از پیشینیان خود پیشی می‌گیرند. مصرف آن‌ها در ابتدا به دلیل رنگ‌های سرد و شکل غیرعادی‌شان با تردید مصرف‌کنندگان همراه بود، اما ‌LEDها از آن زمان به یک فناوری برتر تبدیل شده‌اند و اکنون هنگام مقایسه‌ی لامپ‌های مختلف، دارای مزایایی هستند که در لامپ‌های دیگر نخواهید یافت. آن‌ها بسیار کارآمد، ماندگار و قادر به تکرار تعدادی رنگ و دمای رنگ هستند. ال ای دی‌ها بهترین لامپ ‌سازگار با محیط زیست هستند که در هنگام جست‌وجوی لامپ باید در بالای لیست شما قرار گیرند.

در حالی که اولویت های شخصی بسیار زیاد است و می‌تواند تاثیر زیادی بر روی لامپی که در نهایت انتخاب می‌کنید داشته باشد، اما در مقایسه‌ی لامپ‌های مختلف با یکدیگر، بدون شک LED‌ها بهترین انتخابی هستند که می‌توانید داشته باشید. آن‌ها بیشترین مزایا و ویژگی‌ها و همچنین کمترین معایب را در میان هر لامپ ارائه می‌دهند.

منبع

www.thelightbulb.co.uk

مقالات مرتبط