مقایسه انواع لامپ ها

یکی از منبع های نوری مصنوعی، لامپ است که انرژی الکتریکی را تبدیل به روشنایی و یا نور، می کند.یکی از بهترین انواع لامپ ، لامپ ال ای دی است. بهترین نوع لامپ، لامپی است که بتواند بهترین بازده انرژی را داشته باشد.لامپ ها، انواع مختلفی دارند که  در ادامه متن، به معرفی انواع لامپ ها و مقایسه انواع لامپ ها ، می پردازیم. لامپ ها، بر اساس مواد مصرفی، میزان بازده انرژی و میزان انرژی مصرفی، طبقه بندی می شوند. لامپ ها، به طور کلی، به ده دسته تقسیم می شوند که میتوان به: لامپ های رشته ای، هالوژن تنگستن، فلورسنت، فلورسنت فشرده، بخار سدیم با فشار بالا، بخار سدیم با فشار کم، رهبری، بخار جیوه، لامپ ال ای دی و  متال هالید، اشاره کرد. از دیگر مدل های لامپ، میتوان به لامپ های دیواری، لامپ های خیابانی و لامپ رومیزی، اشاره کرد. در ادامه متن، به بررسی مدل های پر کاربرد لامپ و مقایسه ی آنها، می پردازیم.

مقایسه انواع لامپ ها

مقایسه انواع لامپ ها و کاربرد آن ها

لامپ های رشته ای، منبع نور مصنوعی الکتریکی هستند که از طریق رشته ای عمل می کند، به این ترتیب که انتشار نور میتواند از طریق گرمایش رشته ها، به وجود آید. لامپ های رشته ای، در اندازه و وات های مختلف، وجود دارد. ساز و کار این لامپ ها، به این صورت است که لامپ، یا شیشه شامل رشته های تنگستن ساخته شده است و هنگامی که جریان  الکتریکی در این رشته ها جریان پیدا میکند، رشته ها گرما گرفته و نور را تولید می کنند. در مقایسه انواع لامپ ها، این لامپ نسبت به سایر لامپ ها،در دسترس تر است.

لامپ هالوژن تنگستن چیست؟

این لامپ، به نام های کوارتز ید و کوارتز هالوژن نیز معروف است. این لامپ، از رشته های تنگستن ساخته شده که در یک پوشش شفاف جامد، محصور شده است. در داخل این پوشش، از ترکیبی از یک هالوژن و یکی گاز خنثی، مانند برم و یا ید، بسته بندی شده است. از لامپ هالوژن تنگستن، می توان در سیستم های نوری مانند پروژکتور ها، استفاده کرد. در مقایسه انواع لامپ ها ، این لامپ نسبت به لامپ های فلورسنت و هالوژن، کارایی کمتری دارد.

مقایسه انواع لامپ ها و کاربرد آن ها

نقد و بررسی لامپ های فلورسنت

نام دیگر این لامپ، لامپ مهتابی است. هنگامی که ولتاژ برق در این لامپ اعمال می شود، دو سر لامپ باعث داغ شدن گاز آرگون و یا نئون محصور شده در داخل لامپ، می شود و در نتیجه، بخار شدن جیوه موجود در لامپ سبب فرایندی می شود که این فرایند، از خود، نور فرابنفش ساطع می کند. این نور، توسط فلورسنت به نور مرئی تبدیل می شود. در مقایسه انواع لامپ ها ، لامپ های فلورسنت نسبت به لامپ های رشته ای، گران تر هستند. این لامپ، به طور کلی برای جایگزین لامپ های هالوژن و یا رشته ای، طراحی شده است که در دو نوع پیچی و پلاگین، عرضه می شود. این لامپ، از انرژی الکتریسیته برای تحریک بخار جیوه موجود در لامپ، استفاده می کند. این لامپ، به دلیل کارایی و عمر مفید بالا، همواره مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

لامپ بخار سدیم چیست؟

لامپ بخار سدیم، در دو مدل فشار کم و فشار زیاد، عرضه می شود. لامپ بخار سدیم فشار بالا، معمولا برای روشنایی خیابان ها استفاده می شود. این لامپ ها، در مکان های عمومی مانند تونل ها و استادیوم های ورزشی، نسبت به دیگر لامپ ها، نور سفید تری را ارائه می کنند. در مقایسه انواع لامپ ها، این لامپ نسبت به لامپ های رشته ای، بازده انرژی بهتری دارند.

بررسی لامپ های ال ای دی

این لامپ، از طریق ال ای دی تولید نور می کند. طول عمر این لامپ ها، نسبت به لامپ های فلورسنت بیشتر است. در مقایسه انواع لامپ ها، لامپ های ال ای دی نسبت به دیگر لامپ ها، از طول عمر بیشتر و انرژی کارآمدتر، بهره می برند. لامپ های ال دی ای، می تواند علاوه بر نور سفید، نور را در رنگ های مختلف، انتشار دهند. امروزه لامپ ها، یکی از وسایل پرکاربرد برای روشنایی منازل و محیط های کاری است. برای انتخاب مناسب ترین لامپ برای محیط، لازم است فاکتور هایی را در نظر بگیریم تا بتوانیم بهترین را انتخاب کنیم. مقایسه ی مشخصات لامپ ها می تواند، در انتخاب بهترین لامپ به ما کمک برساند.

منبع

www.elprocus.com

 

مقالات مرتبط