مساحت نوردهی لامپ رشد گیاه

مساحت نوردهی لامپ رشد گیاه و سطحی که منبع روشنایی پوشش می دهد بستگی به عوامل مختلفی دارد، برای اینکه پی ببریم فضاهای گلخانه ای با مساحت های مختلف به چه میزان روشنایی نیاز دارد و مساحت نوردهی لامپ رشد گیاه را محاسبه کنیم باید عواملی مانند نوع نور و منبع روشنایی که برای مثال می توان لامپ ال ای دی و لامپ رشد گیاه متال یا سدیم را نام برد، کیفیت نور، نوع و گونه گیاهان و میزان نور مورد نیاز آنها، فضای رشد و عوامل دیگری را در نظر گرفت. 

مساحت نوردهی لامپ رشد گیاه

محاسبه مساحت نوردهی لامپ رشد گیاه

در این مقاله ما در بررسی مساحت نوردهی لامپ رشد گیاه همه عوامل موثر را بررسی خواهیم کرد و به عنوان اصلی ترین عامل به نوع نور و منبع روشنایی میپردازیم. در اصل دو مدل از لامپ رشد گیاه را در نظر میگیریم لامپ متال هالید و سدیم رشد گیاه و لامپ ال ای دی رشد گیاه، که 1000وات روشنایی از آنها چه مساحتی از فضای رشد گیاه را میتوانند پوشش دهند. از اینجا شروع میکنیم که لامپ ال ای دی با کیفیت خوب معمولاً برای استفاده به عنوان لامپ رشد گیاه محبوبیت بیشتری دارند. یرای محاسبه مساحت نوردهی لامپ رشد گیاه ،میتوان اینگونه گفت که با درنظر گرفتن 1000وات روشنایی ال ای دی مساحت مربعی با ابعاد حدود 5در5 فوت یا 25 فوت مربع را میتوان پوشش داد. در بعضی موارد افراد ترجیح میدهند که از 1000وات روشنایی در فضای کمتری با ابعاد 4در4 فوت مربع استفاده کنند، اما با پی بردن به مساحت نوردهی لامپ رشد گیاه ال ای دی میتوان به این نتیجه رسید که اگر از 1000وات روشنایی در فضای 4در4 استفاده کنیم گیاهان پس از رشد تا مساحتی حدود 25فوت مربع یا همان 5در5 فوت رشد خواهند کرد و حاشیه فضای رشد خود را تغییر خواهند داد.

محاسبه مساحت نوردهی لامپ رشد گیاه

مساحت نوردهی لامپ رشد گیاه ال ای دی

مساحت نوردهی لامپ رشد گیاه یک چراغ ال ای دی،که به میزان 1000وات بازدهی روشنایی دارد، میتواند فضایی به مساحت 25فوت مربع را به خوبی پوشش دهد. با در نظر گرفتن میزان مصرف انرژی لامپ های متال هالید و سدیم به این نتیجه میرسیم که برای تامین روشنایی فضای گلخانه ای و بهینه سازی میزان مصرف انرژی و کم کردن هزینه ها بهتر است از لامپ ال ای دی استفاده کنیم. در واقع لامپ های متال هالید و سدیم که 1000وات بازدهی نور دارند، در حدود 600تا700وات برق مصرف میکنند، اما لامپ ال ای دی که 1000وات بازدهی نور دارد نهایتاً 120وات انرژی و برق مصرف میکنند. البته باید این را هم در نظر داشته باشیم که هزینه اولیه تامین روشنایی فضای گلخانه با استفاده از لامپ ال ای دی هزینه بیشتری نسبت به لامپ های متال و سدیم خواهد داشت با این تفاوت که چراغ ال ای دی را به راحتی میتوان بکار برد اما لامپ های متال و سدیم نیاز به راه اندازها مانند ترانس و استارتر و چراغ و رفلکتور خواهند داشت. این را هم باید در نظر بگیریم که کارخانه سازنده چراغ های ال ای دی در بیان کردن میزان واقعی بازدهی نور چراغ ال ای دی خود صداقت داشته باشند و میزان مساحت نوردهی لامپ رشد گیاه ال ای دی و مشخصات و کیفیت چیپ های بکار رفته  آنرا را به درستی در اختیار مشتری بگذارند.همانطور که بیان کردیم، مساحت نوردهی لامپ رشد گیاه ال ای دی حدود 25فوت مربع میباشد، اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که میزان پخش نور چراغ ال ای دی رشد گیاه در کل سطح فضای گلخانه به یک میزان باشد و بصورت یکپارچه روشنایی را در کل فضای رشد ساطع کند تا گیاهان در هر نقطه ای از فضای گلخانه به یک میزان تحت تاثیر روشنایی قرار بگیرند.

مقالات مرتبط