مزایای لامپ led

لامپ های ال ای دی برتری های زیادی نسبت به لامپ های نسل های قبل دارند.در واقع لامپ ال ای دی بهترین مزایای لامپ های نسل قبل را به ارث برده در حالیکه ناکارآمدی آن ها را پشت سر گذاشته و با خود به همراه نیاورده است.در این مقاله قصد داریم آنچه که ال ای دی ها را نسبت به سایر لامپ ها برتری داده بررسی کنیم.در ادامه به بررسی 10 مورد از مهمترین مزایای لامپ led می پردازیم :

مزایای لامپ led

10 مورد از مهمترین مزایای لامپ led 

  بطور کلی ال ای دی ها حدود 80% کارآمدیشان از لامپ های سنتی مثل لامپ های فلوئورسنت و رشته ای بیشتر است.از مزایای لامپ led عمر طولانی،مصرف بهینه انرژی،تولید نور با میزان و کیفیت بالا،شاخص نمود رنگ بالا و ... را می توان نام برد.در ادامه مهمترین مزایای لامپ led را بررسی می کنیم :

1.عمر طولانی

یکی از مزایای لامپ led درمقایسه با لامپ های قدیمی طول عمر بالاست.عناصر سازنده یک ال ای دی و روش تولید نور در آن ها باعث افزایش طول عمر آن ها شده است.لامپ های ال ای دی بطور متوسط 100000-50000 ساعت عمر مصرفی دارند که این میزان حدود 4-2 برابر بیشتر لامپ های فلوئورسنت،متال هالید و حتی لامپ های بخار جیوه است و 40 برابر متوسط لامپ های رشته ای است. در واقع طول عمر بالا در نتیجه نیاز به تعمیر و تعویض کمتر از مزایای لامپ led است.در جدول زیر مقایسه طول عمر لامپ های مختلف را مشاهده می کنید.

مهمترین مزایای لامپ led

2.مصرف بهینه انرژی

از مزایای لامپ led مصرف کمتر برق نسبت به سایر لامپ ها است.این لامپ ها به ازای هر وات،لومن خروجی بالایی تولید می کنند.از مزایای لامپ led این است که آن ها قادرند 70% انرژی را به نور تبدیل کنند و همین باعث برتری این لامپ ها نسبت به سایر لامپ ها که انرژی زیادی را به گرما تبدیل می کنند شده است. برای مقایسه یک ال ای دی 6 وات برابر یک لامپ رشته ای 40 وات نور تولید می کند.در نتیجه از مزایای لامپ led مصرف کمتر برق و صرفه جویی در هزینه ها را می توان نام برد.

3.شدت و کیفیت نور بالا

ال ای دی ها قابلیت این را دارند که مقدار نور زیاد با شدت و کیفیت بالا تولید کنند که از مزایای لامپ led محسوب می شود.در ال ای دی ها مثل سایر لامپ ها مقدار وات مصرفی میزان روشنایی را تامین نمی کند بلکه خروجی لومن در وات است که این میزان را تعیین می کند.درهنگام خرید و یا تعویض ال ای دی ها با سایر لامپ ها به خروجی لومن در وات باید دقت کنید.درادامه نگاهی به مقایسه لومن خروجی لامپ ال ای دی با سایر لامپ های می اندازیم.

10 مورد از مهمترین مزایای لامپ led

 

4.شاخص نمود رنگ بالا

لامپ های رشته ای برای تولید رنگ های مختلف نوری،نیازمند فیلترهایی هستند.ازمزایای لامپ led این است که طیف گسترده ای از رنگ های نوری و دماهای رنگی را بدون نیاز به فیلتر تولید می کنند.در آن ها دیودی وجود دارد که به وسیله این دیود وروکش فسفر روی حبابشان،نوری که ساطع می شود می تواند تغییر رنگ دهد و این قابلیت تا پایان عمر لامپ های ال ای دی پا برجاست.تولید طیف گسترده رنگ نور و ثبات آن درطول عمر، از مزایای لامپ led است.

5.تولید گرمای کم

یک لامپ رشته ای با گرم شدن رشته داخل حباب،نور تولید می کند،درحالی که یک لامپ ال ای دی از طریق دیود داخلیش این کار را انجام می دهد.در واقع ال ای دی ها انرژی را بجای اینکه به گرما تبدیل کنند که بعد به نور تبدیل شود،مستقیما به نور تبدیل می کنند.با این حال گرمای کمی هم تولید می کنند که توسط یک سینک گرمایی مخصوص پراکنده می شود.این سینک گرما را جذب و پراکنده می کند تا عملکرد دیود را مختل نکند.از دیگر مزایای لامپ led این است که آن ها روی پایه نصبی خود اشعه مادون قرمز ساطع نمی کنند و منجر به گرم شدن آن نمی شوند.همه این عوامل باعث می شود که این لامپ ها گرمای کمتری نسبت به سایر لامپ ها تولید کنند.از مزایای لامپ led این است که با خیال راحت می توانیم آن را در مکان هایی که به گرما حساس هستند مثل نمایشگاه های هنری که گرما باعث خراب شدن و کمرنگ شدن نقاشی ها می شود،استفاده کرد.

6.مقاومت بالا

از مزایای لامپ led این است که با توجه به اینکه نیاز به ایجاد گرما برای تولید نور ندارند می توانند در دماهای بسیار پایین هم کار کنند.ال ای دی ها در فشار و لرزش مقاومت بیشتری نسبت به سایر لامپ ها دارند چرا که رشته مفتولی یا قطعه شکستنی دیگری در آن ها وجود ندارد.درواقع از مزایای لامپ led این است که می توان از آن در نواحی ای که تغییرات دمایی وجود دارد و یا آب وهوا نامعتدل است و احتمال تکان های شدید وجود دارد استفاده کرد.در واقع این لامپ ها در گرما و سرما کار می کنند. همچنین در مصارف خانگی که ممکن است در معرض تکان های ناشی از فن های سقفی قرار بگیرند می توان از آن ها استفاده کرد. از دیگر مزایای لامپ led این است که در ولتاژ کم هم کار می کنند و مناسب خانه های کنار دریا هستند.

7. روشنایی آنی

تا به حال برایتان پیش آمده که چراغی را روشن کنید تا دنبال چیزی بگردید و مجبور شوید چند دقیقه صبر کنید تا چراغ کاملا روشن شود و بتوانید همه چیز را ببینید یا اصلا ممکن است آن چیزی را که می خواهید قبل از آنکه چراغ روشن شود پیدا کنید.از مزایای لامپ led این است که برخلاف لامپ های CFL که چند دقیقه طول می کشد تا روشن شود،این لامپ ها آنی و بدون مکث روشن می شوند.

8.نورمستقیم

طراحی ال ای دی ها به گونه ایست که قادرند نور را به جای اینکه به اطراف پخش کنند دریک جهت ساطع کنند و این باعث می شود که انرژی مصرفی بسیار پایین بیاید چرا که هیچ نوری هدر نمی رود و یا توسط  رفلکتور یا پخش کننده که بیش از نیمی از نور خروجی را نگه می داشتند، به دام نمی افتد.از مزایای لامپ led این است که به دلیل ساطع کردن نورمستقیم برای نورپردازی کناره ها و گوشه ها و تسک لایتینگ مناسب است.

9.شکل ظاهری

لامپ های ال ای دی از لحاظ ظاهر بسیار کوچک هستند و این کوچک بودن باعث شده تا کاربردهای بی نهایتی داشته باشند.از آن ها می توان در مصارف مختلف از جمله برای روشنایی زیر کابینت ها،فلش دوربین ها،مصارف پزشکی،چراغ خیابان ها و...استفاده کرد. طراحی ال ای دی ها و شکل ظاهری آن ها از مزایای لامپ led به شمار می رود.

10.امن بودن

ال ای دی ها دوست دار محیط زیست به حساب می آیند.از مزایای لامپ led این است که مشکلاتی که لامپ های سنتی مثل فلوئورسنت یا لامپ های بخار جیوه ایجاد می کردند و لازم بود بعد از تمام شدن عمرشان آن ها را به دقت حمل کرد تا جیوه داخل آن ها مشکل ایجاد نکند،را ندارند.همچنین لامپ های رشته ای ممکن است بسیار داغ شوند و مجبور باشیم وسایلی که درآن ها از این لامپ استفاده شده را از دسترس کودکان دور نگه داریم در حالیکه لامپ های ال ای دی این خطر را ایجاد نمی کنند.داغ شدن بیش از حد لامپ های رشته ای در بعضی مواقع در تماس با موادی مثل پارچه پرده ها ممکن است منجر به آتش سوزی شود.در نوامبر 1992 در قلعه وینسر،یک نقاش یک لامپ هالوژن 1000 واتی را نزدیک پرده های قصر روشن کرده بود که منجر به آتش سوزی شده و 800 اتاق آن ویران شد.در لامپ های ال ای دی این مشکلات وجود ندارد و با خیال راحت می توانید از آن ها در مکان های مختلف استفاده کنید.

 

منابع :

www.stouchlighting.com

www.stouchlighting.com

www.thelightbulb.co.uk

www.ilna.news

مقالات مرتبط