مدار الکتریکی کولر آبی ( نقشه مدار + نقشه سیم کشی)

برای اینکه با مدار الکتریکی کولر آبی، بیشتر آشنا شویم بایستی ابتدا ترکیب کلی این کولر را بشناسیم. در واقع باید این موضوع را نیز بدانیم که مدار الکتریکی کولر آبی چگونه کار می کند؟ برای آشنایی با این مدار و نحوه چیدمان اجزای درونی آن و عملکردش با ما همراه باشید. 

یکی از انواع مدار الکتریکی ،مدار الکتریکی کولر آبی است که به این صورت کار می کند. زمانی که کولر آبی شروع به کار می کند، آب وارد کولر می گردد. این وضعیت تا زمانی که شناور کولر به سطح مورد نظر خود برسد، ادامه می یابد و در نهایت پس از رسیدن به حد مجاز به طور خودکار آب ورودی منبع قطع می گردد. در این زمان که آب زیادی سطح زیر کولر را پوشاند، پمپ آغاز به پمپاژ آب بوسیله شیلنگ های توزیع آب می کند. خروجی شیلنگ های توزیع کننده آب در بالای پدها می باشند و بوسیله آنها آب به درون پدها می رود. پس از مرطوب شدن پدها، هوای گرم از درون این پدها به درون کولر آبی راه می یابد. در نتیجه بوسیله هوای گرم و عبور آنها از روی سطح پدها، رطوبت هوا را خنک می نماید. در واقع به این عملکرد سرد شدن تبخیری مدار الکتریکی کولر آبی گویند. 

تجهیزات الکتریکی کولر آبی

مدار الکتریکی کولر آبی مهم ترین بخش در یک کولر آبی می باشد. در واقع مدار الکتریکی خود شامل نقشه ای است که سیم کشی برق موجود در مدار را نشان می دهد. در واقع یک کولر آبی از آب و رطوبت جهت سرد کردن هوای اطراف بهره می برد. همچنین با گرفتن هوای گرم بیرون بوسیله پدهای از جنس پوشال یا سلولز مرطوب به فعالیت خود ادامه می دهد. در نهایت این هوای خنک بوسیله موتور دمنده توسط دریچه به درون مکان مسکونی انتقال می یابد. همچنین تجهیزاتی که برق را مورد استفاده قرار می دهند و در نقشه مدار الکتریکی کولر آبی قرار می گیرند، موتور و پمپ هستند.

کولر آبی دارای تجهیزات زیر می باشد : 

  • دینام یا الکتروموتور
  • پمپ
  • کابل 
  • جعبه تقسیم
  • کلید

 

تجهیزات کولر آبی

توصیفی کوتاه از نقشه مدار الکتریکی کولر آبی 

مدار الکتریکی کولر آبی پیرو نقشه ای است که در آن برق تک فاز از برق مکان مسکونی گرفته می شود و به موتور و پمپ اتصال می یابد تا جریان برق به آنها راه یابد. در واقع زمانی که جریان برق به این دو قسمت می رسد، مثل هر سیستم 220 ولتی دیگری به کار می افتند. به همین دلیل این نقشه چندان غیر قابل فهم نیست. البته بایستی در این کار و آشنایی با آنها از کمک یک کارشناس برق خبره نیز بهره مند گردید.

علاوه بر مدار الکتریکی کولر آبی نقشه سیم کشی موتور، پمپ و کلید در سازندگان متغیر است. در نتیجه نقشه هر کولر آبی در راهنما و کاتالوگ آن درج می گردد، و چه بسا بایستی آن را مورد مطالعه قرار داد. 

البته در این بین باید به نقشه سیم کشی مدار الکتریکی کولر آبی نیز دقتی ویژه نمود. زیرا هر تولید کننده سیم های کابل های مختلف خود را رنگی متفاوت می نماید. البته موضوعی که در این باره حائز اهمیت می باشد، چگونگی اتصال درست براساس نقشه برق کولر آبی است.

نقشه سیم کشی برق کولر آبی براساس رنگ

چگونگی عملکرد در نقشه سیم کشی مدار الکتریکی کولر آبی

نقشه سیم کشی مدار الکتریکی کولر آبی بسیار ساده است. در این نقشه موتور در دو دور سریع ( تند ) و آهسته ( کند ) به کار می پردازد. در این نقشه در قسمتی، کلید و جعبه تقسیم تعبیه گردیده است. در واقع کاربر دارای اختیار برای انتخاب هر یک از کلیدهای دور کند، تند و یا ملایم است. دور تند یعنی سیم پیچ ها ی موتور آن را تندتر می گردانند.

نقشه سیم کشی مدار الکتریکی کولر آبی با کلید محافظ RCCB آپشنی مطلوب برای کولر آبی است. زیرا می توان کولر آبی را بر روی سه حالت مختلف قرار داد. همانطور که در نقشه دیدیم سیم های نول ( سفید ) تماما به یکدیگر وصل هستند تا زمانی که وضعیت کلید محافظ جان مدار کامل باشد. در نتیجه باید توجه نمایید که سیم فاز مشکی که به آن سیم گرم نیز گفته می شود، فوق العاده حساس می باشد. 

 

نقشه سیم کشی برق موتور الکتریکی کولر آبی

 

در واقع همانطور که در اشکال فوق مشاهده می شود، فاز و نول به RCCB اتصال داده شده اند. بنابراین فازی که مربوط به خروجی این کلید می باشد به سوکت های مخصوصی وصل هستند. در نتیجه خروجی های کلید دارای چهار عدد سوکت می باشند، که این چهار سوکت به ترتیب مربوط به آهسته، سریع، نول و پمپ در جعبه تقسیم مدار الکتریکی کولر آبی می باشد.

در نهایت نوبت به متصل نمودن موتور، خازن و پمپ است. در واقع جهت بهینه سازی کار کولرهای آبی و مدار الکتریکی کولر آبی در چند سال گذشته به جای استفاده از کلیدهای معمول، از نوعی کلید هوشمند بهره برده شده است. با دقت به تجهیزات کاملی که این نوع کلیدهای اسمارت در تنظیم هوای محل ( ترموستات ) دارند، فعالیت و عدم فعالیت کولر در سطح از قبل معین شده میسر شده است. بعلاوه ویژگی نصب اتوماتیک خودکار در مواقع از پیش مشخص شده و یا متوقف شدن زمان های تعیین شده و احاطه داشتن به دستگاه از مسافت طولانی از امتیازات کاربرد این گونه کلیدهای اسمارت یا هوشمند می باشد. قابل ذکر است که این گونه کلیدها را قادر هستیم بدون دست بردن در تنظیمات اولیه سیم کشی کولر، در جایگاه کلیدهای معمولی قدیم مورد استفاده قرار دهیم.

سه سوال متداول در مورد مدار الکتریکی کولر آبی

1. آیا مدار الکتریکی کولر آبی براساس تنوع رنگی ویژه ای تنظیم می گردد؟ بله با دقت بر روی مدار کولر رنگ بندی های آنها کامل مشخص است.

2. جریان برق مورد نیاز در کولر آبی و سایر پایانه های خروجی آن چقدر است؟ جریان برق مورد نیاز برای مدار معادل 220 الی 230 ولت می باشد. 

3. استابلایزر چیست؟ استابلایزر به عنوان یک تثبیت کننده ولتاژ برای لوازم مختلف خانگی از جمله کولر آبی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

پرسش های متداول

بله با دقت بر روی مدار کولر رنگ بندی های آنها کامل مشخص است
جریان برق مورد نیاز برای مدار معادل 220 الی 230 ولت می باشد.
استابلایزر به عنوان یک تثبیت کننده ولتاژ برای لوازم مختلف خانگی از جمله کولر آبی مورد استفاده قرار می گیرد.

مقالات مرتبط