مدار الکتریکی پنکه سقفی ( نقشه مدار + نقشه سیم کشی)

پنکه سقفی یکی از محبوب‌ترین وسایل سرمایشی می‌باشد که طرفداران خاص خود را دارد. اگر می‌خواهید اطلاعاتی در خصوص مدار الکتریکی پنکه سقفی و نحوه عملکرد آن داشته باشید، بهتر است این مقاله را تا انتها بخوانید. پنکه سقفی به فن مکانیکی گفته می‌شود که با چرخیدن، هوا را جابجا می‌کند و محیط شما را به این صورت خنک می‌کند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که این پنکه‌، دما را به صورت مستقیم تغییر نمی‌دهد. بلکه هوای محیط را به حرکت درمی‌آورد و به این صورت محیط مورد نظر را خنک می‌کند.

مدار الکتریکی پنکه سقفی

مدار الکتریکی پنکه سقفی، طراحی ساده و فوق العاده‌ای دارد که امکان فهمیدن آن به راحتی وجود دارد.. در قسمت‌های بعدی اطلاعات کامل‌تری را در خصوص مدار الکتریکی و سیم کشی پنکه‌های سقفی در اختیار شما قرار می‌دهیم. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب و هوای معتدل یا خنک دارد، استفاده از پنکه سقفی بهترین گزینه برای شما به شمار می‌رود. در این مناطق نیازی نیست از کولر استفاده کنید و با بهره مندی از پنکه سقفی می‌توانید محیط خود را به راحتی خنک کنید. در این صورت مصرف برق شما به شدت کاهش می‌یابد.

مدار الکتریکی پنکه سقفی در صورتی برای شما قابل فهم خواهد بود که با اجزای آن به خوبی آشنا شوید. اجزای اصلی پنکه سقفی به صورت زیر می‌باشند:

  • پره‌های خنک کننده
  • روتور
  • موتور الکتریکی
  • نگهدارنده پره
  • ترمینال
  • خازن
  • شبکه سیمی 

معمولا پنکه‌های سقفی از نوع سه پره هستند و موتور آن‌ها از نوع تک فاز خازن دار می‌باشد. این پنکه‌ها دو سیم پیچ اصلی و راه انداز دارند و کنترل آن‌ها توسط یک کلید گردان انجام می‌گیرد. این کلیدها بر روی دیوار نصب می‌شوند و به راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. پنکه‌های سقفی در دو مدل تولید شده‌اند:

  1. معمولی یا تک حالته
  2. چهار فصل یا دو حالته

آشنایی با مدار الکتریکی پنکه سقفی

مدار الکتریکی پنکه سقفی به دو صورت مطرح شده است. با توجه به اینکه روش کنترل سرعت پنکه، به دو صورت می‌باشد، مدار الکتریکی آن‌ها هم به دو صورت طراحی شده است. این مدار‌ها به صورت زیر می‌باشند: 

1. مدار الکتریکی پنکه سقفی با سلف چند سر و کلید چند حالته:

مدار الکتریکی پنکه سقفی مورد نظر با توجه به عکس مربوطه، به صورت زیر می‌باشد:

 مدار الکتریکی پنکه سقفی با سلف چند سر و کلید چند حالته

 

در این مدار ابتدا باید فیوز مینیاتوری F را متصل کنید. سپس کلید S را در وضعیت 1 قرار دهید. در این صورت ولتاژ نامی به موتور تک‌فاز می‌رسد و پنکه سقفی با سرعت بالا شروع به کار می‌کند. در وضعیت‌های 2 تا 5، سرعت پنکه کاهش می‌یابد. به عنوان مثال هنگامی که کلید در وضعیت 5 قرار می‌گیرد، پنکه سقفی با کمترین سرعت خود می‌چرخد. در این وضعیت همه‌ی سیم‌پیچ‌های سلف، با موتور سری می‌شوند و جریان موتور به کمترین مقدار خود می‌رسد.

2. مدار الکتریکی پنکه سقفی با کلید چپ‌گرد، راست‌‌گرد و کلیدهای چند حالته کشیدنی توسط نخ:

مدار الکتریکی پنکه سقفی که مجهز به کلیدهای چند حالته کشیدنی توسط  دو رشته نخ می‌باشد

همانطور که گفته شد این پنکه‌ها دو رشته نخ دارند که یکی از آن‌ها کلید S3 که مربوط به لوستر 4 چراغ می‌باشد را قطع و وصل می‌کند. رشته‌ی دیگر کلید چهار حالته S2 را تغییر می‌دهد. این کلید برای روشن و خاموش کردن و کنترل سرعت پنکه می‌باشد.

از کلید S3 برای راست‌گرد، چپ‌گرد کردن موتور استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که پنکه‌های سقفی علاوه بر خنک کردن محیط، توانایی گرم کردن آن را هم دارند. فقط کافیست جهت چرخش پنکه را تغییر دهید. با تغییر چرخش پنکه در زمستان، هوای گرم زیر سقف به سمت پایین هدایت می‌شود و به این صورت محیط مورد نظر شما گرم خواهد شد.

مدار الکتریکی پنکه سقفی بالا به صورت زیر می‌باشد. کلید یک پل S4 برای قطع و وصل برق اصلی پنکه طراحی شده است. توجه داشته باشید که سیم‌پیچ‌های مربوط به کاهش سرعت (D2-D3) و (D1-D2) بر روی سیم پیچ اصلی پنکه پیچیده شده‌اند. برای حفاظت خط تغذیه پنکه از فیوز مینیاتوری F استفاده شده است.

 

 استفاده از پنکه سقفی چه مزایایی دارد؟

استفاده از پنکه سقفی مزایای بسیار زیادی دارد که برخی از آن‌ها به صورت زیر می‌باشند:

  1. استفاده از پنکه سقفی مصرف برق شما را به شدت کاهش می‌دهد.
  2. پنکه سقفی اکسیژن لازم را برای شما فراهم می‌کند و اثر حرارت را کاهش می‌دهد.
  3. حشرات مزاحم را از محیط شما دور می‌کند.
  4. بخار آب بیش از حد را از بین می‌برد و مانع جمع شدن بخار آب اضافه می‌گردد.
  5. گرد و غبار موجود در هوا را از بین می‌برد و به عنوان یک تهویه طبیعی عمل می‌کند.
  6. گازهای مضر محیط را از بین می‌برد و به سلامت شما کمک می‌کند.

پرسش های متداول

خیر. پنکه سقفی فقط هوای محیط را جابجا می‌کند و هوای گرم را از زیر سقف به سمت کف هدایت می‌کند. به تنهایی نمی‌تواند محیط مورد نظر شما را گرم کند. باید یک وسیله گرمایشی مانند بخاری در محیط وجود داشته باشد که محیط را گرم کند. در این صورت پنکه سقفی این گرما را به سایر قسمت‌ها منتقل می‌کند. اگر گرمایی در محیط نباشد، امکان انتقال آن هم وجود نخواهد داشت.
مدار الکتریکی پنکه سقفی را که مشاهده کردید و متوجه شدید که پنکه‌ها دو حالت سرمایش و گرمایش دارند. حال برای تشخیص این حالت‌ها بعد از نصب پنکه باید به این صورت عمل کنید: بهتر است ابتدا پنکه را روشن کنید، سپس به جهت حرکت پنکه توجه کنید. برای این کار باید از پایین به پنکه نگاه کنید. اگر پنکه سقفی به صورت ساعتگرد چرخید، در حالت زمستانه یا گرمایش قرار دارد. اما اگر به صورت پادساعتگرد یعنی خلاف جهت عقربه‌های ساعت چرخید، در حالت تابستانه یا سرمایش قرار دارد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که در حالت سرمایش، جریان باد پنکه به راحتی حس می‌شود و خنکی آن را حس خواهید کرد. اما در حالت گرمایش، جریان هوای زیادی حس نمی‌شود.

مقالات مرتبط