مدار الکتریکی بخاری برقی ( نحوه و نقشه سیم کشی)

بخاری برقی یکی از محبوب‌ترین وسایل گرمایشی می‌باشد که با بهره مندی از انرژی الکتریکی کار می‌کند. با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی دیگر برای گرم کردن منزل خود به هیزم یا نفت نیاز ندارید. اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی در خصوص سیم و کابل بخاری برقی و مدار الکتریکی بخاری برقی داشته باشید، بهتر است تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. امروزه استفاده از بخاری‌های گازی و برقی بسیار رایج شده است و بسیاری از افراد از این وسایل گرمایشی استفاده می‌کنند. بخاری برقی یا هیتر برقی یکی از محبوب‌ترین و کم‌خطرترین محصولاتی می‌باشد که مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است.

 

اجزای بخاری برقی

مدار الکتریکی بخاری برقی در صورتی برای شما قابل فهم خواهد بود که با اجزای آن نظیر سیم برق و وظایفی که دارند به خوبی آشنا شوید. بخاری برقی از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که این قسمت ها به صورت زیر می‌باشند:

1. المنت‌ها

مدار الکتریکی بخاری برقی از المنت‌های مختلفی تشکیل شده است که این المنت‌ها به عنوان مقاومت مورد استفاده قرار می‌گیرند. منظور از المنت، سیم نیمه رسانایی می‌باشد که مقاومت بالایی دارد. این سیم مقاومت بالایی در برابر داغ شدن دارد و ذوب نمی‌شود. المنت‌ها در انواع مختلفی تولید شده‌اند که هر کدام از آن‌ها در دستگاه خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. گرمایی که از المنت‌ها به وجود می‌آید، به وسیله‌ی صفحات بازتابنده منعکس می‌شود. توجه داشته باشید که صفحات براق، مانع داغ شدن بیش از حد سیم‌ پیچی‌ها می‌شوند.

2. کلید

مدار الکتریکی بخاری برقی به کلید نیاز دارد. همانطور که می‌دانید کلیدها برای قطع و وصل جریان در مدار مورد استفاده قرار می‌گیرند. کلیدها به صورت لامپ‌دار و بدون لامپ تولید می‌شوند. در کلیدهای لامپ‌دار هنگامی که کلید وصل است، لامپ آن روشن می‌شود. 

3. سیم‌ها

مدار الکتریکی بخاری برقی به وسیله‌ی سیم‌ها تکمیل می‌شود. سیم‌ها بستر مناسبی برای عبور جریان الکتریکی هستند. با توجه به اینکه جریان عبوری در بخاری برقی بسیار زیاد است. در طراحی آن از سیم‌هایی استفاده می‌شود که سطح مقطع بالایی دارند.

4. ترمینال‌ها

 مدار الکتریکی بخاری برقی با بهره مندی از ترمینال‌های چینی طراحی شده است. ترمینال‌ها، چندین سیم را به یکدیگر متصل می‌کنند و خطر برق گرفتگی را به صفر می‌رسانند و در انواع مختلفی تولید شده‌اند.

5. صفحات منعکس کننده

صفحات منعکس کننده از استیل ساخته شده‌اند و المنت‌ها در مقابل این صفحات نصب می‌شوند. این صفحات گرما را از دستگاه به محیط منتقل می‌کنند.

6. دو شاخه برق

دو شاخه‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. در دو شاخه‌های بخاری برقی از سیم‌های اتصال به زمین استفاده می‌کنند. در این صورت جریان‌های ناخواسته به زمین منتقل می‌شوند و خطر برق گرفتگی کاهش می‌یابد.

اجزای بخاری برقی

آشنایی با مدار الکتریکی بخاری برقی

مدار الکتریکی بخاری برقی را به 3 طریق می‌توان طراحی کرد:

1. مدار الکتریکی بخاری برقی با دو کلید، دو المنت و یک فن

در این نوع بخاری برقی با روشن شدن کلید اول، موتور و المنت اول کار خود را شروع می‌کنند. موتور شروع به چرخش می‌کند و جریان هوا ایجاد می‌کند. این هوا توسط المنت‌ها گرم شده و سپس وارد محیط می‌شود. بعد از وصل شدن کلید دوم، المنت دوم هم شروع به کار می‌کند و المنت‌ها گرمای بیشتری به محیط می‌دهند. توجه داشته باشید که در ابتدای کار حتما باید کلید اول را روشن کنید که موتور دستگاه روشن شود. اگر کلید دوم را روشن کنید، فقط المنت دوم روشن می‌شود و دستگاه شروع به کار نمی‌کند و ممکن است آسیب ببیند.

2. مدار الکتریکی بخاری برقی با سه المنت و دو کلید

مدار الکتریکی بخاری برقی که سه المنت و دو کلید دارد به صورت زیر می‌باشد:

این هیترها فن ندارند. در این بخاری برقی برای گرم کردن محیط از سه المنت استفاده شده است. دو المنت به صورت موازی با یکدیگر قرار گرفته‌اند و به یک کلید متصل شده‌اند. المنت بعدی هم به کلید دوم متصل شده است و به صورت موازی با دو المنت دیگر قرار گرفته است.

3. مدار الکتریکی بخاری برقی با سه المنت و سه کلید لامپ‌دار

در این نوع مدار الکتریکی بخاری برقی، همه‌ی المنت‌ها به صورت موازی با یکدیگر قرار گرفته‌اند و هر کدام از آن‌ها به یک کلید متصل شده‌‌اند. کلیدهایی که در این مدار وجود دارند، لامپ‌دار هستند و در صورت وصل بودن کلید، لامپ آن‌ها روشن می‌شود. داخل کلید، یک مقاومت به صورت متوالی قرار گرفته است. در این صورت ولتاژ مدار مورد نظر افت می‌کند و به لامپ آسیب نمی‌رسد. در این کلید‌ها، سیم فاز جریان الکتریکی را از منبع مورد نظر می‌گیرد. سپس جریان الکتریکی از سیم کشی داخلی کلید عبور می‌کند و سپس به وسیله‌ی مورد نظر منتقل می‌شود. 

آشنایی با مدار الکتریکی بخاری برقی

برای خرید بخاری برقی باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم ؟

اگر قصد دارید برای خرید بخاری برقی اقدام کنید، بهتر است به نکات زیادی توجه داشته باشید که برخی از این نکات به صورت زیر می‌باشند:

  • بهتر است بخاری برقی را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.
  • هنگام خرید بخاری برقی باید به سیم کشی آن توجه داشته باشید و از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • بهتر است مساحت فضای مورد نظر خود را در نظر بگیرید و هیتر برقی را با توجه به آن انتخاب کنید. به طور کلی می‌توان گفت که از هیترهایی استفاده کنید که قابلیت گرم کردن مکان مورد نظر شما را داشته باشند.
  • هنگام خرید بهتر است به صدای بخاری برقی توجه داشته باشید. زیرا هیترهای فن‌دار صدای زیادی تولید می‌کنند و ...

 

 

پرسش های متداول

به طور کلی می‌توان گفت که استفاده از هر گونه وسیله برقی و گرمایشی ممکن است خطرناک باشد. از این رو بهتر است هنگام استفاده از آن‌ها نهایت دقت خود را به کار ببرید و نکات ایمنی مورد نیاز را رعایت کنید. در این صورت هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی‌شود.
بخاری برقی را در محل امنی که دور از وسایل قابل اشتعال باشد، قرار دهید. بهتر است هر چند وقت یک بار سیم‌ها را چک کنید و از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. بخاری برقی را در محلی قرار دهید که دور از دسترس کودکان باشد و احتمال سقوط آن وجود نداشته باشد. برای اتصال بخاری برقی هرگز از سه‌راهی استفاده نکنید و این بخاری را به صورت مستقیم به برق متصل کنید.

مقالات مرتبط