لامپ کم مصرف برای پروژکتور

انواع لامپ کم مصرف یکی از متداول ترین نوع لامپ هایی است که در داخل خانه استفاده می شود (احتمالاً شما در خانه خود این لامپ را دارید) و به طور مداوم در حال جایگزینی لامپ های رشته ای قدیمی است. با این حال لامپ های کم مصرف در مصارف بیرونی بسیار کمتر از لامپ های هالوژن یا LED استفاده می شوند. شما می توانید لامپ کم مصرف را در پروژکتورها در فضای باز استفاده کنید، اما چند دلیل وجود دارد که نشان می دهد لامپ کم مصرف برای پروژکتور مناسب نیست. در این مقاله بررسی می کنیم که آیا لامپ کم مصرف برای پروژکتور مناب است یا خیر ؟ چگونه کار می کند و چه موادی در لامپ های کم مصرف استفاده می شود. 

لامپ کم مصرف برای پروژکتور

لامپ کم مصرف برای پروژکتور چگونه کار می کند ؟

برای اینکه بدانیم چرا لامپ کم مصرف برای پروژکتور مناسب نیست باید نحوه کار آن را بررسی کنیم. لامپ کم مصرف متشکل از بالاست یکپارچه، آرگون و مقدار بسیار کمی بخار جیوه، لوله شیشه ای مارپیچ شکل و یک پوشش فلورسنت یا فسفر است که نام CFL  نور جمع کننده فلورسنت از آن منشأ گرفته است. 

بالاست لامپ جریان الکتریکی را که از طریق لوله مارپیچ عبور می کند تنظیم می کند. لوله مارپیچ حاوی آرگون است که محیط داخل لوله مارپیچ و جیوه را تنظیم می کند. جیوه عنصر سمی که جریان الکتریکی را جذب می کند و نور ایجاد می کند. وقتی جریان الکتریکی از بخار آرگون و جیوه عبور می کند، گاز برانگیخته شده و نور ماورا بنفش تولید می کند. نور ماورا بنفش باعث تحریک پوشش فلورسنت یا فسفر می شود که روی دیواره های داخلی لوله شیشه ای مارپیچ قرار دارد. پوشش فلورسنت این انرژی را جذب می کند و نور مرئی ساطع می کند، که با چشم غیر مسلح انسان قابل مشاهده است. اما چرا لامپ کم مصرف برای پروژکتور مناسب نیست ؟

لامپ کم مصرف برای پروژکتور چگونه کار می کند ؟

مزایای لامپ کم مصرف

اما آیا لامپ کم مصرف برای پروژکتور مزایایی هم دارد ؟ قیمت احتمالاً تنها مزیت لامپکم مصرف  در مقایسه با لامپ LED است. در حال حاضر ، قیمت لامپ CFL سه یا چند برابر کمتر از لامپ LED است.

طول عمر لامپ کم مصرف برای پروژکتور ، عمر تقریبی لامپ کم مصرف 6000-15000 ساعت است. این به طور قابل توجهی بیشتر از طول عمر لامپ های رشته ای یا هالوژن است، اما کوتاه تر از طول عمر لامپ های LED است. با این حال، در زندگی واقعی این احتمال زیاد وجود دارد که عمر لامپ CFL نزدیک به 15000 ساعت نرسد ، زیرا فعالیت های مختلف می توانند عملکرد آن را تحت تأثیر قرار دهند و طول عمر را کوتاه کنند. 

عملکرد و کارایی  لامپ کم مصرف برای پروژکتور  ، لامپ های کم مصرف 75 درصد انرژی کمتری نسبت به لامپ های رشته ای و تقریباً 50 درصد انرژی کمتری نسبت به لامپ های هالوژن مصرف می کنند.

محیط زیست - در اینجا دو موضوع مطرح می شود. از یک طرفلامپ کم مصرف انرژی کمتری نسبت به سایر لامپ ها به جز LEDمصرف میکند، این بدان معنی است که آنها نور سازگار با محیط زیست هستند. اما از طرف دیگر، مواد مورد استفاده در لامپ های کم مصرف جیوه بسیار سمی است و نه تنها برای محیط زیست، بلکه برای انسان نیز مضر است). لامپ های کم مصرف در انواع مختلف و اندازه ها وجود دارند و می توانند به طور کامل جایگزین لامپ رشته ای بی اثر شوند.

لامپ کم مصرف برای پروژکتور چگونه است

معایب لامپ کم مصرف

معایب لامپ کم مصرف برای پروژکتور  چیست ؟ جیوه یک ماده شیمیایی پایدار و بسیار سمی است. اگرچه، استفاده از جیوه در لامپهای کم مصرف نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته است، اما هنوز هم ماده ای بسیار خطرناک و سمی است. چراغ های کم مصرف ایمن هستند، مشکل از زمانی شروع می شود که شیشه لوله مارپیچی  شکسته و جیوه سمی آزاد می کند.

شکنندگی لامپ کم مصرف برای پروژکتور، لامپ های کم مصرف بسیار شکننده تر از دیودهای LED هستند. یکی از اصلی ترین اشکال لامپ های کم مصرف این است که برخلاف لامپ های دیگر، فوراً به روشنایی کامل نمی رسد. ممکن است لامپ های قدیمی تا روشنایی کامل 3 دقیقه طول بکشد. این مسئله وقتی لامپ CFL در خانه در وسایل معمولی مانند چراغ میز یا چراغ سقف استفاده می شود، که به ندرت روشن و خاموش می شوند مهم نیست اما لامپ کم مصرف برای پروژکتور به دلیل این مدت زمان برای روشنایی مناسب نیست.

از معایب دیگر لامپ کم مصرف برای پروژکتور این است که روشن و خاموش شدن  آن ها باعث کاهش طول عمر می شود. این یک نقطه ضعف اساسی است و یکی از دلایل عمده این است که چراغ های کم مصرف در فضای باز کمتر از لامپ های هالوژن یا LED به کار می روند، این است که روشن و خاموش کردن مرتب لامپ کم مصرف می تواند طول عمر یک لامپ را بسیار کاهش دهد  و در پایان ممکن است این لامپ ها حتی به نزدیک 6000 ساعت از عمر خود نرسید.

اگرچه می توان از لامپ کم مصرف برای پروژکتور در فضای باز استفاده کرد اما باید این موارد را رعایت کرد : لامپ کم مصرف برای پروژکتور باید با پوشش محافظ مناسب پوشانده شوند، زیرا به راحتی قابل شکستن هستند. لامپ کم مصرف به تغییرات دما حساس است. همچنین ممکن است در دمای پایین عملکرد خوبی نداشته باشند. دمای پایین ممکن است باعث شود لامپ سطح نوری کمتری تولید کند.

چراغ های پروژکتورها

با توجه به تمام مزایا و معایب لامپ کم مصرف، مشخص می شود که چرا LED ها یا لامپ های هالوژن از نوع لامپ های مورد استفاده در وسایل پروژکتور هستند. اگرچه لامپ کم مصرف می تواند طول عمر مناسب ، روشنایی ، کارایی را ارائه دهد و در مقایسه با قیمت فعلی LED ها چندان گران نیستند ، اما اشکالات جدی برای استفاده از لامپ کم مصرف برای پروژکتور وجود دارد. در مرحله اول ، لامپ کم مصرف بسیار شکننده است و برای استفاده در فضای باز به یک پوشش مناسب نیاز دارد. ثانیا ، آنها فوراً به روشنایی کامل نمی رسند ، بنابراین بهترین گزینه برای استفاده با سنسورنیستند. ثالثاً ، روشن و خاموش شدن منظم می تواند به طور چشمگیری طول عمر لامپ کم مصرف را کاهش دهد. امروزه بیشتر چراغ های پروژکتوری (به ویژه خورشیدی) که در اطراف خانه استفاده می شود دارای سنسور حرکت هستند ، بنابراین نیازی به روشنایی مداوم نیست ، که به صرفه جویی در مصرف انرژی بیشتر و کاهش هزینه های برق کمک می کند. سنسور حرکت به این معنی است که نورافکن، بارها روشن و خاموش می شود و این باعث می شود تا عمر لامپ CFL به طور قابل توجهی کاهش یابد. در آخر ، لامپ های CFL حاوی عنصر سمی جیوه هستند. اگر لامپ شکسته شود و عنصر سمی را در محیط آزاد کند ، می تواند خطرناک باشد. این ماده نه تنها برای محیط زیست ، بلکه برای انسان نیز سمی است.

منبع

www.ledwatcher.com

مقالات مرتبط