لامپ هالوژن برای پروژکتور

لامپ های هالوژن مدتی از نوع لامپ های برتر برای پروژکتورها در فضای باز بوده اند، تا زمانی که دیودهای LED ظاهر شدند و شروع به تحقق برنامه فوق العاده خود در مورد تصرف جهان و تبدیل شدن به تنها نوع روشنایی کردند. لامپ هالوژن به عنوان "نسخه پیشرفته لامپ رشته ای" شناخته می شود و نه تنها در مورد لامپ های رشته ای ، بلکه همچنین در مورد CFL و روشنایی LED مزایایی هم دارند، به خصوص اگر ما در مورد نورپردازی در فضای باز صحبت کنیم. در این مقاله لامپ هالوژن برای پروژکتور را بررسی می کنیم.

لامپ هالوژن برای پروژکتور

لامپ هالوژن برای پروژکتور چگونه کار می کند ؟

لامپ هالوژن برای پروژکتور  چگونه کار می کند ؟ لامپ هالوژن کاملاً مشابه لامپ های رشته ای معمولی کار می کند. لامپ رشته ای دارای یک حباب بزرگ و نازک است. درون شیشه اطراف آن ، در مرکز لامپ ، یک رشته تنگستن وجود دارد. از برق برای گرم کردن رشته استفاده می شود و در نتیجه شروع به درخشش و انتشار نور مرئی زیادی می کند. داخل لامپ با یک گاز بی اثر ، معمولاً آرگون ، پر می شود. آرگون به جای جمع کردن آنها در داخل شیشه لامپ ها ، با برگشتن اتم های تنگستن تبخیر شده به رشته ، از سوختن سریع لامپ جلوگیری می کند. لامپ هالوژن برای پروژکتور  چگونه نور تولید می کند ؟

لامپ هالوژن برای پروژکتور چگونه کار می کند ؟

لامپ هالوژن، همان لامپ رشته ای است که از رشته تنگستن نیز استفاده می کند، اما در محیط بسیار کوچکتری که به جای شیشه از کوارتز ساخته شده است، که قوی تر است و دارای نقطه ذوب بالاتر از شیشه است. این لامپ کوچکتر معمولاً در پوسته بیرونی بزرگتری قرار دارد. درون یک لامپ کوارتز گاز هالوژن وجود دارد. روند نازک شدن رشته تنگستن را کند می کند و بنابراین طول عمر لامپ را افزایش می دهد و به آن اجازه می دهد تا به درجه حرارت و روشنایی بیشتری برسد. لامپ هالوژن برای پروژکتور چگونه نور تولید می کند ؟

اتم های تنگستن از رشته تبخیر می شوند و روی دیواره های لامپ تجمع می یابند ، که باعث می شود لامپ سیاه شود و رشته تنگستن هر از گاهی نازک می شود. هدف از گاز هالوژن تجمع این اتمهای تنگستن و رسوب مجدد آنها از دیواره های لامپ به رشته است. این امر به دلیل واکنشهای شیمیایی، که ترکیب گاز هالوژن و تنگستن است، امکان پذیر است. دلیل این امر این است که چرا لامپ های هالوژن بسیار گرم می شوند.

این فرآیند که چرخه هالوژن نامیده می شود، از سیاه شدن لامپ جلوگیری می کند، بنابراین لامپ می تواند تقریباً در تمام طول عمر خود با روشنایی کامل روشن شود. لامپهای هالوژن می توانند پرتو نور سفید و متمرکز تولید کنند ، که بسیار نزدیک به نور خورشید است.

مزایای لامپ هالوژن برای پروژکتور

از مزایای لامپ هالوژن برای پروژکتور قیمت پایین است. لامپ های هالوژن دو برابر کمتر از CFL و تقریباً 5 - 10 برابر کمتر از دیودهای LED قیمت دارند. لامپ های هالوژن با CRI از 100 (یا نزدیک) - لامپ های هالوژن معمولاً دارای شاخص رنگ یا CRI بسیار عالی هستند، به این معنی که لامپ های هالوژن می توانند نوری نزدیک به نور خورشید تولید کنند.

از دیگر مزایای لامپ هالوژن برای پروژکتور این است که بلافاصله روشن می شود. برخلاف CFL ، لامپ های هالوژن فوراً روشن می شوند ، بنابراین می توان از آنها در چراغ های پروژکتور در حرکت استفاده کرد.لامپ های هالوژن قابل تنظیم هستند، بنابراین می توانید میزان روشنایی را برای هر موقعیت مناسب انتخاب کنید.

 اندازه جمع و جور لامپ هالوژن یک مزیت عمده لامپ هالوژن برای پروژکتور بیرونی است. اندازه لامپ هالوژن را می توان بسیار کمتر از لامپ کم مصرف ساخت تا به همان روشنایی برسد. در نتیجه، پروژکتورهای هالوژن نسبت به چراغ های کم مصرف کوچکتر، جمع و جورتر و قابل حمل هستند. به همین دلیل است که از لامپ های هالوژن در چراغ های قابل حمل نیز استفاده می شود.

استفاده در فضای باز - تا زمانی که دیودهای LED رایج نشدند ، چراغ های هالوژن بهترین راه حل برای روشنایی در فضای باز بودند. و آنها هنوز هم رقیب بسیار خوبی برای چراغ های LED هستند. چراغ های سیل هالوژن ، نور سفید روشن و با عملکرد عالی رنگ (که برخی از دیودهای LED هنوز برای انجام آن دشوار هستند) تولید می کنند و در تاریکی به راحتی می توان این نور را دید. اگرچه لامپ های هالوژن طول عمر بسیار کمتری دارند، اما در صورت استفاده همراه با سنسور حرکت، می توانید از نور هالوژن عمر کاملاً مناسبی داشته باشید. 

چراغ های LED بسیار روشن چندین برابر بیشتر از چراغ های هالوژن با روشنایی مشابه هزینه دارند. از نظر اندازه و شکل ، لامپ های LED کوچکتر از لامپ های هالوژن هستند . محیط  در لامپهای هالوژن ، بر خلاف CFL، از جیوه استفاده نمی شود. در طرف دیگر ، لامپ های هالوژن برق زیادی مصرف می کنند ، بنابراین دوستانه ترین نوع لامپ ها محسوب نمی شوند.

مزایای لامپ هالوژن برای پروژکتور

معایب لامپ های هالوژن

از معایب لامپ هالوژن برای پروژکتور استفاده زیاد انرژی است. بیشتر انرژی لامپ هالوژن، همان لامپ رشته ای ، در اثر گرما هدر می رود. لامپ هالوژن هرچه بزرگتر باشد، در مقایسه با لامپهای CFL یا LED انرژی بیشتری نیز مصرف خواهد کرد. ناکارآمدی و طول عمر کوتاه دو مسئله مهم لامپ های هالوژن است و دلایلی که چرا دیودهای LED در آینده نزدیک جایگزین آنها می شوند.

لامپ های هالوژن به شدت داغ می شود، مسئله دیگر در مورد چراغ های هالوژن این است که هنگام روشن شدن ، آنها به شدت گرم می شوند. چراغ های هالوژن می توانند چنان داغ شوند که با دست خالی لمس نشوند و پوست به راحتی سوخته شود.

مورد دیگر طول عمر است.  اگرچه لامپ های هالوژن می توانند عمر طولانی تری نسبت به لامپ های رشته ای داشته باشند ، اما نمی توانند با لامپ های CFL یا LED مطابقت داشته باشند. متوسط طول عمر هالوژن تقریباً است. 2500-3500 ساعت ، در حالی که CFL می تواند بیش از 10000 ساعت و LED بیش از 20000 ساعت زمان کار را ارائه دهد.

از معایب دیگر لامپ هالوژن برای پروژکتور حساس به روغن بودن است. لامپ های هالوژن را نمی توان با دست لمس کرد. هنگام نصب چراغ ، لامپها لمس می شوند ، آنها به روغنهای مختلف حساس هستند و ممکن است خراب شوند. بنابراین هنگام نصب لامپ هالوژن ، همیشه از پارچه یا دستکش استفاده کنید.

منبع

www.ledwatcher.com

مقالات مرتبط