لامپ بخار جیوه چیست

هرگاه که قصد انتخاب یک منبع نوری را داشته باشید با نام‌های مختلفی بر خورد می‌کنید که هر کدام از آن‌ها با قیمت و شکل‌های متنوعی در بازار موجودند. ممکن است شما در میان این همه نام و شکل‌های مختلف سردرگم شده باشید و ندانید که کدام یکی به کار شما می‌آید. لامپ رشته ای، لامپ کم مصرف، لامپ فلورسنت، لامپ ال ای دی، لامپ گازی ، لامپ بخار سدیم، لامپ بخار جیوه و بسیاری از نام‌ها دیگر که از ذکر آن‌ها برای طولانی تر شدن این مطلب از اشاره به آن‌ها خودداری میکنم، همگی از انواع منبع‌های نوری هستند که شما می‌توانید برای نورپردازی محیط خود از آن‌ها استفاده کید. ما در این مطلب از بین همه این منابع نوری قصد داریم تا به معرفی لامپ بخار جیوه بپردازیم و به صورت خلاصه به این پرسش که " لامپ بخار جیوه چیست " پاسخ دهیم. 

لامپ بخار جیوه چیست

در این مقاله ما به صورت خلاصه به شما خواهیم گفت که مکانیزم کارکرد لامپ بخار جیوه چیست ، و با بیان این موضوع خواهید فهمید که علت نامگذاری آن به نام لامپ بخار جیوه چیست. همین طور در مورد این که مهمترین  رقبای لامپ بخار جیوه چیست نیز صحبت خواهیم کرد و گزینه‌های مشابه آن را به شما معرفی می‌کنیم. در کنار این مطالب به شما توضیح خواهیم داد که مزایا و معایب استفاده از هر یک از این رقبا در برابر لامپ بخار جیوه چیست. علاوه بر این از نظر قیمتی نیز این منبع نوری را بررسی می‌کنیم و می‌بینیم که در حال حاضر جایگاه لامپ بخار جیوه چیست و با چه گروهی از محصولات روشنایی امکان رقابت دارد. 

لامپ های گازی و ارتباط آن با لامپ بخار جیوه چیست

بسیاری از افرادی که سنی بیش از 40 سال دارند حتما به خاطر می‌آوردند که در دوران گذشته لامپ گازی یکی از مواردی بود که به صورت رایج برای نور رسانی به محیط‌های باز مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما لامپ گازی که در آن دوران استفاده می‌شد متعلق به کدام گروه از لامپ‌ها است ؟ در حقیقت لامپ گازی نامی ‌است که بر روی دسته از لامپ‌ها که به وسیله تخلیه الکتریکی در گاز تولید نور می‌کردند گذاشته شده بود. مکانیزم روشن کردن و ایجاد نور برای محیط وجه تسمیه این لامپ‌ها است. این دسته از لامپ‌ها در برابر هم نسلان دیگر خود کارایی بالاتری داشتند . لامپ‌های رشته ای با استفاده از فیلامنت نور تولید می‌کردند. تولید نور به وسیله فیلامنت  یک ایراد بزرگ داشت و آن هم مساله مصرف انرژی بود. لامپ‌های رشته ای بیشتر انرژی برق ورودی خود را به گرما تبدیل می‌کردند و این مهمترین نقطه ضعف آن‌ها بود . در مقابل لامپ‌های رشته ای این امکان را داشتند تا در توان‌های پایین مانند 20 وات هم راه اندازی شوند که این ویژگی در لامپ‌های گازی وجود نداشت . لامپ‌های گازی در اغلب نمونه‌ها با توان پایین امکان راه اندازی را نداشته و برای راه اندازی خود نیاز به استاتر و ترانس جهت اعمال ولتاژ‌ها بالا را داشته و دارند . همین مساله موجب این می‌شد که استفاده از این لامپ‌ها بیشتر جنبه تجاری داشته باشد و درمصارف خانگی لامپ‌های رشته ای استفاده شود . اما ارتباط این داستان به لامپ بخار جیوه چیست ؟ 

احتمالا حدس درستی در این مورد دارید!  لامپ‌های بخار جیوه از نسل‌های اول لامپ‌های گازی به حساب می‌آیند.  این لامپ‌ها با ایجاد تخلیه الکتریکی بر روی بخار جیوه و مقدار اندکی از عناصر دیگر موجب تولید اشعه شده و این اشعه با برخورد به بدنه لامپ که با ماده مخصوص پوشانیده شده است نور سفید تولید و پخش می‌کند. البته این یک بیان بسیار ساده و  ابتدایی در مورد این موضوع که روش کار و تولید نور لامپ بخار جیوه چیست، است و صحبتهای بسیار بیشتری می‌توان کرد.

علت رایج شدن لامپ بخار جیوه چیست ؟

در گذشته بیشتر استفاده از لامپ بخار و رایج بودن آن به همان دو دلیل فوق الذکر بر می‌گردد . در وهله اول نور تولیدی از لامپ بخار جیوه در مقایسه با نمونه‌های هم عصرآن بسیار بیشتر بود( هنوز هم هست!) و عملا برای روشن کردن محوطه خارجی و یا محوطه‌های بزرگ داخلی راهکار دیگری به جز استفاده از لامپ‌های بخار جیوه و یا همان لامپ‌های گازی وجود نداشت. حتی بزرگ ترین نمونه‌ها لامپ رشته ای نیز توان رقابت از نظر تولید نور را با لامپ بخار جیوه نداشتند و در کنار آن لامپ‌های رشته ای برای تولید میزان نوری که یک لامپ بخار جیوه تولید می‌کرد، هزینه زیادی را به اپراتور آن تحمیل می‌کردند . علاوه بر این شکل فیزیکی حباب لامپ بخار جیوه باعث می‌شد که پخش نورآن نیز مانند یک لامپ رشته ای مناسب و در همه جهت‌ها باشد.

اما در دوران فعلی علت توفیق لامپ بخار جیوه چیست ؟ در یک کلام می‌توان گفت که در حال حاضر لامپ بخار جیوه یکیاز اقتصادی‌ترین انواع لامپ‌های بازار به حساب می‌آید و همین بسیاری را به آن جذب کرده است. اگر برای شما تنها هزینه راه اندازی یک مجموعه مورد توجه باشد و هزینه نگه داری آن دارای اهمیت نباشد این لامپ یکی از بهترین گزینه‌ها است. لامپ بخار جیوه هم نور را با کیفیت قابل قبولی ارائه می‌کند وهم در کنار آن به ازای هر لومن نور ارائه شده هزینه کمتری را برای خرید منبع نوری نیاز دارد. 

مهمترین ایراد لامپ بخار جیوه چیست ؟ 

لامپ بخار جیوه در کنار همه مزایایی که دارد یک ایراد عمده دارد که ادامه تولید آن را در بسیاری از کشورها ملغی کرده و باعث شد که دانشمندان و سیاست گذاران به فکر جایگزینی برای آن باشند. این ایراد مهم لامپ بخار جیوه چیست ؟ مساله محیط زیست! لامپ بخار جیوه به دلیل استفاده از بخار جیوه برای در فرایند تولید نور خود برای محیط زیست بسیار آسیب زا است. ناگفته پیداست که همه منابع نوری شیشه ای بعد از آن که عمر آن‌ها به پایان می‌رسد باید بازیافت شوند.  متریال مورد استفاده در آن‌ها یعنی شیشه و فلز به سادگی دوباره به چرخه مصرف بر می‌گردند اما جیوه و بخار جیوه وارد طبیعت شده و اثرات نامناسبی بر روی سلامتی افرادی که در آن محیط حضور دارند می‌گذارند.

رقیب جدید لامپ بخار جیوه چیست ؟ 

حالا که با هم در مورد این که لامپ بخار جیوه چیست و چگونه سرنوشتی داشته است صحبت کردیم بهتر است به این هم بپردازیم که جایگزین‌های لامپ بخار جیوه چیست.دو دسته از لامپ‌ها را می‌توان به عنوان جایگزینان لامپ بخار جیوه نام برد . دسته اول لامپ‌های بخار سدیم است. لامپ‌های بخار سدیم با استفاده از گازهای ‌هالیدی و همین طور سدیم نور تولید می‌کنند. این لامپ‌ها عملکرد اندکی بهتر از لامپ‌های بخار جیوه و همین طور قیمت اندکی بالاتر از لامپ‌های بخار جیوه دارند و در سایر ویژگی‌ها تقریبا مشابه با لامپ بخار جیوه هستند. دسته دیگر لامپ‌های ال ای دی هستند که از نظر تکنولوژی به کلی با لامپ‌های گازی تفاوت دارند. به تجربه ثابت شده است که نمونه‌های با کیفیت لامپ‌های گازی مانند لامپ‌های تولید شده در شرکت نور و یا شرکت‌های بین المللی مانند اسرام آلمان کیفیتی بالاتر و هزینه‌های پایین تر از لامپ‌های ال ای دی چینی و بی کیفیت موجود در بازار ایران دارند. 

نهایتا و با آشنایی بیشتر با این موضوع که " لامپ بخار جیوه چیست  ؟ " می توانیم درک درستی از بازار داشته باشیم. احتمالا شما می توانید حدس بزنید که مزیت لامپ های بخار سدیم نسبت به لامپ بخار جیوه چیست و چرا این دسته از لامپ‌ها برای روشنایی خیابان ها به جای لامپ بخار جیوه استفاده می‌شود. البته اگر هنوز هم نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، پیشنهاد می کنم مطلب دیگر ما با عنوان " لامپ بخار سدیم چیست ؟ " را مطالعه کنید.

مقالات مرتبط