علت چشمک زدن لامپ ال ای دی + بهترین راهکارهای حل مشکل

لامپ‌های ال ای دی گاهی دچار نقص چشمک زدن یا سوسو زدن می‌شوند. این پدیده ممکن است دلایلی مانند نوسانات ولتاژ شبکه و مشکلات فنی قطعات داخل لامپ داشته باشد که اکثر این مشکلات به دلیل استفاده از لامپ های ال ای دی بی کیفیت به وجود می‌آید.

تعمیر چشمک زدن لامپ ال ای دی

لامپ های ال ای دی مدرن ترین منابع نوری بازار روشنایی هستند. آنها اقتصادی، قابل اعتماد، کارآمد و با طول عمر بالا هستند که لومن بالا تولید می‌کنند. ال ای دی ها برای چشم انسان و سیستم عصبی ایمن هستند. مضرات لامپ ال ای دی بسیار ناچیز است که به انتخاب اصلی مصرف کنندگان تبدیل شده است. چنانچه به درستی طراحی و متصل شوند فاقد سوسو خواهند بود، در غیر این صورت ممکن است ایراداتی از قبیل چشمک زدن وجود داشته باشد که باید اصلاح گردد. در ادامه چند دلیل چشمک زدن لامپ ال ای دی را بررسی می‌کنیم.

دلایل چشمک زدن لامپ ال ای دی

  • پایین بود کیفیت قطعات
  • خرابی درایور
  • نوسان ولتاژ
  • نفوذ مایعات در حباب لامپ
  • استفاده از دیمر
  • استفاده از کلید برق معیوب و یا چراغ دار
  • مشکلات برقی در ساختمان

پایین بودن کیفیت قطعات

محصولات ارزان قیمت از تولید کنندگان کمتر شناخته شده، اغلب ویژگی های استاندارد اعلام شده را ندارند. کاهش قیمت لامپ ال ای دی با استفاده از مواد بی کیفیت و صرفه جویی در قطعات الکترونیکی مانند درایور و چیپ ال ای دی همراه است. این مسئله را می توان در لامپ های ال ای دی ارزان قیمتی که بلافاصله پس از خرید شروع به چشمک زدن می کنند، مشاهده کرد. سازنده درایورهای ارزان قیمت را نصب می کند، از خنک کننده استفاده نمی کند و این بر عملکرد لامپ تأثیر می گذارد. استفاده از این قطعات بی کیفیت طول عمر لامپ را کم می‌کند و مصرف‌کننده را مجبور به خرید مجدد لامپ می‌کند.

علت چشمک زدن لامپ اس ام دی در حالت روشن

بیشتر بخوانید: ال ای دی چیست

شناسایی علت چشمک زدن لامپ ال ای دی و رفع مشکل آن، در لامپ های ارزان همیشه امکان پذیر نیست. بنابراین، توصیه می شود بلافاصله یک لامپ اس ام دی تایید شده و باکیفیت را از یک تولید کننده قابل اعتماد خریداری کنید. در مرحله خرید هزینه بیشتری خواهید کرد، اما مطمئن خواهید بود که تمام مشخصات اعلام شده با پارامترهای عملیاتی مطابقت دارد.

خرابی درایور

درایور ال ای دی که وظیفه‌ی تامین ولتاژ مورد نیاز لامپ را بر عهده دارد در صورت بی کیفیت بودن می‌تواند مشکلاتی مانند چشمک زدن را به وجود بیاورند. برای حل این مشکل اگر چراغ شما دارای درایور خارجی بود می‌توانید درایور را تعویض کنید. البته تعویض درایور بهتر است توسط متخصصان این حوزه انجام شود.

نوسان ولتاژ

ولتاژ ضعیف، هر منبع نوری به ولتاژ پایین حساس است. اگر یک درایور با کیفیت بالا در لامپ ال ای دی نصب شده باشد، حتی در 180 ولت نیز می توان به عملکرد پایدار دست یافت. لامپ های بدون درایور با کیفیت بالا در حال حاضر در 200 ولت خاموش می شوند. در ولتاژهای زیر 220 ولت، سوسو زدن در فرکانس های مختلف مشاهده می شود. این سوسو زدن با رسیدن به مقادیر عملیاتی عادی متوقف می شود.

دلیل چشمک زدن لامپ ال ای دی

تعمیر چشمک زدن لامپ ال ای دی

در صورت نوسانات ولتاژ، یک تثبیت کننده نصب می شود. این عنصر جریان را به پارامترهای مورد نظر رسانده و در عین حال از خرابی زودرس وسایل برقی جلوگیری می کند.

 منبع تغذیه را می توانید خودتان ارتقا دهید. برای انجام این کار، باید یک خازن صاف کننده با کیفیت بالا انتخاب کنید و آن را در مدار قرار دهید.کاربرانی که دارای مهارت های مهندسی برق هستند، قادر خواهند بود به تنهایی یک درایو قابل اعتماد بسازند.

مشکل سیم کشی 

یکی از دلایل چشمک زدن لامپ ال ای دی سیم کشی نادرست است. اگر سیم فاز و نول جابجا وصل شده باشد موجب چشمک زدن می‌شود.

سنسورهای حرکتی

لامپ‌هایی با سنسورهای حرکتی بیشتر در راه پله‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف برق لامپ به کار می‌روند. این سنسورها نیاز به حدقل جریان دارند. گاهی ممکن است شروع به چشمک زدن کنند. برای رفع این مشکل سنسورهایی با مقدار بار پایین استفاده کنید.

نفوذ مایعات 

لامپ‌هایی که در فضای خارجی نصب می‌شوند دارای قاب‌هایی با قابلیت ضد آبی هستند اما پس از گذشت زمان ممکن است رطوبت به داخل لامپ راه پیدا کند و باعث چشمک زدن شود. برای حل این مورد قاب این نوع لامپ‌ها باید تعویض شود.

استفاده از دیمر

اکثر محصولات ال ای دی بر خلاف منابع نوری رشته‌ای قابلیت دیمرشدن را ندارند. نصب دیمر در مدار لامپی که این قابلیت را ندارد باعث خرابی و چشمک زدن می‌‍‌شود. زیرا در حالت خاموش نیز دیمر مقداری جریان را به لامپ می‌دهد. برای حل این مشکل بهتر است دیمر را از مدار لامپ خارج کنید. 

کلید دیمر دار

استفاده از کلید برق معیوب و یا چراغ دار

یکی از علت‌های چشمک زدن لامپ استفاده از کلیدهای چراغ دار است این نوع از چراغ‌ها جریان کمی در خود دارند تا چراغ کوچک روی آن روشن بماند. گاهی این جریان به چراغ می‌رسد و باعث چشمک زدن می‌شود. برای تعمیر لامپ ال ای دی ابتدا پس از خاموش کردن لامپ کلید را باز کرده و چراغ را از مدار خارج کنید.

نقص کلید چراغ ال ای دی

علت چشمک زدن لامپ اس ام دی در حالت روشن:

  • شل بودن اتصال لامپ
  • تمیز نبودن کلیدها
  • وجود بار اضافه

چگونه علت چشمک زدن لامپ ال ای دی را تشخیص دهیم؟

سرعت تشخیص در هنگام عیب یابی لامپ ال ای دی ضروری است. هرچه زودتر عیب تشخیص داده و اصلاح شود، منبع نور بیشتر دوام می آورد. اگر آسیب مربوط به سیم کشی یا عایق باشد، نقص ممکن است منجر به آتش سوزی یا برق گرفتگی برای شخص شود.

دمای بالای 50 درجه اجازه نمی دهد چراغ روشنایی ثابت کار کند، بنابراین باید دما را پایین بیاورید یا لامپ را به مکان دیگری منتقل کنید و آن را نصب کنید.

برخی از روش‌های تشخیص و عیب یابی لامپ ال ای دی عبارتست از:

• کنترل کابل های برق، کیفیت عایق.

• شناسایی هادی فاز با استفاده از پیچ گوشتی نشانگر

• بررسی پایداری ولتاژ هنگام سوسو زدن در حالت روشن

روش‌های پیشگیری از چشمک زدن لامپ ال ای دی

• از محصولات (بدون سوسو زدن) فیلکر فیری استفاده کنید. برخی از برندها مانند پولاکس در مشخصات لامپ ذکر شده است که این محصول مشکل چشمک زدن ندارند و flicker free است.

• پیش از خرید، قابلیت دیمرشوندگی لامپ را بررسی کنید

• از سالم بودن کلید اطمینان حاصل کنید و ترجیحا از کلیدهای چراغ دار استفاده نکنید

• هنگام نصب چراغ از درست بودن سیم فاز و نول مطمئن شوید

• قبل از تهیه منبع نوری با جمع آوری اطلاعات لازم بهترین برند لامپ ال ای دی را تهیه کنید

منبع

پرسش های متداول

هنگام خرید لامپ های ال ای دی که در دراز مدت بسیار مقرون به صرفه هستند، باید به منطقه مورد استفاده و ارزش لومن محصول توجه کنید. هر چه مقدار لومن لامپ بیشتر باشد، نور قوی تری ساطع می کند.
مقادیر وات لامپ LED بسته به مکانی که باید روشن شود متفاوت است. به عنوان مثال، می توانید فضایی تا 20 متر مربع را با یک لامپ LED 12 ولت روشن کنید. اما برای مناطق بزرگ‌تر، نمی‌توان روشنایی مطلوبی با این لامپ ارائه کرد.
لامپ‌های led قابل شارژ، محیط را مانند لامپ‌های led معمولی در زمانی که برق وجود دارد، روشن می‌کنند. از طرفی باتری داخلی نیز مانند گوشی های موبایل شارژ می شود و به این ترتیب حتی در مواقع قطع برق، لامپ led تا ساعت ها همچنان محیط اطراف را روشن می کند.

مقالات مرتبط