علت جذب حشرات به نور لامپ

علت جذب حشرات به نور لامپ چیست ؟ چراغ ایوان خود را بعد از غروب آفتاب روشن می کنید و با ده ها و شاید صدها حشره که به دور آن می چرخند مواجه می شوید. لامپ و روشنایی نورهای مصنوعی، شب پره ها، مگس ها، سوسک ها و انواع حشرات دیگر را به خود جلب می کند. حتی ممکن است شب ها قورباغه ها و شکارچیان دیگر حشرات را به آن محل بکشانند، اما چرا حشرات به نور جذب می شوند، و چرا آنها مدام در اطراف آن چنین می چرخند؟ علت جذب حشرات به نور لامپ چیست ؟

علت جذب حشرات به نور لامپ

علت جذب حشرات به نور لامپ چیست ؟

علت جذب حشرات به نور لامپ چیست ؟ متأسفانه برای حشرات، جذب آنها به نور مصنوعی ترفند بیرحمانه ای است که ناشی از حرکت سریع نوآوری ما نسبت به تکامل آنهاست. حشرات پرواز شبانه برای حرکت در زیر نور ماه تکامل یافتند. با نگه داشتن نور منعکس شده ماه در یک زاویه ثابت، حشرات می توانند یک مسیر پرواز ثابت و یک مسیر مستقیم را حفظ کنند. این علت جذب حشرات به نور لامپ است.

چراغ های مصنوعی نور طبیعی ماه را پنهان می کنند و حشرات را برای یافتن مسیر دشوار می کند. لامپ ها روشن تر به نظر می رسند و نور خود را در چند جهت تابش می دهند. هنگامی که یک حشره به اندازه کافی به یک لامپ نزدیک شد ، سعی می کند تا از طریق نور مصنوعی به جای ماه حرکت کند.از آنجا که لامپ از هر طرف نور تابش می کند ، حشره به سادگی نمی تواند مانند ماه منبع نور را در زاویه ثابت نگه دارد. این تلاش برای حرکت در یک مسیر مستقیم است اما در نهایت در یک رقص مارپیچ بی پایان دور لامپ گرفتار می شود. علت جذب حشرات به نور لامپ و سایر روشنایی ها این چرخه است.

علت جذب حشرات به نور لامپ چیست

علت جذب حشرات به نور لامپ و مشکلات زیست محیطی

با توجه به علت جذب حشرات به نور لامپ برخی دانشمندان معتقدند آلودگی نوری منجر به کاهش برخی از حشرات می شود. به عنوان مثال کرم شب تاب در شناسایی چشمک های کرم شب تاب دیگر که چراغ های مصنوعی در آن وجود دارد، مشکل دارند. برای پروانه ای که فقط چند هفته زندگی می کند، یک شب که دور چراغ ایوان می چرخد ، قسمت قابل توجهی از طول عمر تولید مثل آن است. حشراتي كه بين غروب و طلوع آفتاب جفت مي شوند ممكن است به جاي جفتگيري به سمت چراغ هاي مصنوعي كشيده شوند و در نتيجه شانس توليد فرزندان را كاهش دهند. آنها همچنین مقدار قابل توجهی انرژی را هدر می دهند ، که می تواند در گونه هایی که در بزرگسالی تغذیه نمی کنند مضر باشد. علت جذب حشرات به نور لامپ می تواند به چرخه زیستی آسیب بزند.

یک خط گسترده از چراغ های مصنوعی، مانند چراغ های خیابان در امتداد یک بزرگراه ، می تواند در برخی شرایط مانعی برای حرکت حشرات ایجاد کند. دانشمندان از این امر به عنوان "اثر مانع تصادف" یاد می کنند ، زیرا با استفاده از چراغ هایی که مانع پیمایش آنها می شود ، از حرکت حیوانات وحشی به طور موثر در زمین جلوگیری می شود.

یکی دیگر از تأثیرات منفی نور مصنوعی بر روی حشرات "اثر جاروبرقی" نام دارد ، جایی که حشرات با ترسیم نور از محیط طبیعی خود فریب می یابند.  بنابراین هر چیزی که در جفت گیری و تخمگذاری تخریب کند ، می تواند برای یک جمعیت خاص فاجعه بار باشد. متأسفانه ، ممکن است مگس ها در اطراف چراغ های خیابان را در امتداد پل ها و آبراه ها ازدحام پیدا کرده و قبل از انبوه مردن ، تخم های خود را روی سطح جاده ها رسوب می دهند.

علت جذب حشرات به نور لامپ و مشکلات زیست محیطی

کدام نورهای مصنوعی بیشترین تأثیر را روی حشرات دارند؟

چراغ های بخار جیوه در جذب حشرات پرواز شبانه بسیار موثر هستند، به همین دلیل حشره شناسان از آنها برای مشاهده و گرفتن نمونه ها استفاده می کنند. متأسفانه چراغ های خیابانی که از لامپ های بخار جیوه استفاده می کنند نیز در جذب حشرات بسیار موثرند. لامپ های رشته ای نیز مانند لامپ های کم فشار فلورسنت برای حشرات پرواز شب گیج کننده هستند. اگر می خواهید از تأثیر نورهای مصنوعی خارج از منزل خود بر روی حشرات بکاهید ، لامپ های LED با رنگ گرم یا لامپ های زرد را که به طور خاص برای کاهش جذب حشرات به بازار عرضه می شوند ، انتخاب کنید.

منبع

www.thoughtco.com

 

مقالات مرتبط