آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی با لامپ (ساده و خانگی)

ساخت دستگاه جوجه ‌کشی در خانه می‌تواند تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای برای نوجوانان و حتی بزرگسالان باشد. برای ساختن دستگاه جوجه‌کشی خانگی باید در نظر داشته باشید که تمامی نیازهای یک تخم را در حالت طبیعی شبیه سازی کنیم. در حالت طبیعی مرغ پس از تخمگذاری ۲۱ روز روی تخم خود می‌نشیند. در این مدت سه عامل رطوبت، دما و چرخش باعث رشد نطفه‌ها می‌شود. با رعایت این عوامل می‌توانیم بعد از ۲۱ روز شاهد لحظه‌ی زیبای تولد جوجه‌ها باشیم. یک دستگاه جوجه ‌کشی خانگی در واقع از یک جعبه‌ی ایزوله، بستر، دماسنج، لامپ و کاسه آب تشکیل شده است. برای ساخت دستگاه جوجه کشی ساده می‌توانید از کارتون استفاده کنید که ریسک خارج شدن دما را دارد. اگر قصد ساختن یک دستگاه حرفه‌ای‌تر را دارید می‌توانید از یک یخچال قدیمی برای درست كردن دستگاه جوجه کشی خانگی، به عنوان محیط ایزوله استفاده کنید. در ادامه به آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی می‌پردازیم:

ساخت دستگاه جوجه کشی

ابزار لازم ساخت دستگاه جوجه‌کشی

  • یخدان یونولیتی
  • لامپ رشته‌ای ۴۰ وات 
  • سرپیچ 
  • دوشاخه
  • سیم برق
  • دماسنج
  • رطوبت سنج ( اختیاری)
  • کاسه آب
  • اسفنج
  • توری فلزی
  • شیشه
  • چسب برق 

مرحله اول: آماده سازی دستگاه

  1. پس از تهیه‌ی یک یخدان یونولیتی روی در آن یک سوراخ ایجاد کنید. این سوراخ در واقع پنجره‌ای است تا بتوانید از وضعیت تخم‌مرغ‌ها مطلع شوید. روی آن یک شیشه بچسبانید و با چسب برق دور آن را فیکس کنید. 

دستگاه جوجه کشی خانگی

  1. توری فلزی را با ارتفاع ۵ سانت از کف جعبه نصب کنید. و آن را به صورت یک پله تا کنید به شکلی که سطح بالایی آن از روی لامپ رد شود.
  2. یک کاسه‌ی آب و یک اسفنج روی توری قرار دهید تا رطوبت هوای داخل دستگاه جوجه‌کشی حفظ شود. رطوبت مناسب برای تخم‌ها حدود ۵5 تا 65 ٪ و در چهار روز آخر ۶5 تا ۷۵٪ است. برای سنجش رطوبت می‌توانید از دستگاه رطوبت سنج عقربه‌ای استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید از رطوبت‌سنج استفاده کنید. رطوبت مناسب می‌تواند در نتیجه تاثیر زیادی بگذارد.

مرحله دوم: گرما 

  1. برای ساخت دستگاه جوجه کشی با لامپ یک سوراخ در وسط دیواره یخدان ایجاد کنید و داخل سوراخ را با چسب برق بپوشانید. این کار برای پیش‌گیری از آتش سوزی است. سرپیچ خود را روی آن محکم کنید. برای کنترل ورود و خروج هوا و رطوبت درزهای دور سوراخ را با چسب ببندید.

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی

  1. برای منبع گرمایی در دستگاه جوجه‌کشی لامپ رشته‌ای ۴۰ وات استفاده کنید. 
  2. کنترل گرمای داخل دستگاه جوجه‌کشی اهمیت زیادی دارد. برای تنظیم دما می‌توانید روی بدنه چند سوراخ ایجاد کنید و در صورتی دما خیلی پایین آمد با چسب روی بعضی از آن‌ها را بپوشانید. دمای مناسب جوجه کشی ۳7 تا ۳8 درجه است. دمای دستگاه جوجه کشی خانگی بین ۳۷.۲ تا ۳۷.۸ درجه است.
  3. دماسنج را در محل تخم‌ها قرار دهید. می‌توانید از دماسنج جیوه‌ای استفاده کنید البته دماسنج دیجیتالی خوانش بهتری دارد.

مرحه سوم: تهیه تخم مرغ نطفه‌دار

تخم نطفه داری که برای جوجه‌کشی استفاده می‌کنید نباید بیشتر از ۵ روز عمر داشته باشد. تخم مرغی که شسته شده باشد و در یخچال رفته است تبدیل به جوجه نمی‌شود. تخم مرغ نطفه دار را می‌توانید از مرغداری‌ و یا مرغداران خانگی تهیه کنید. شانس جوجه‌شدن تخم‌ها ۵۰ تا ۸۵٪ است.

جوجه کشی

قبل از گذاشتن تخم‌مرغ‌ها دستگاه را تست کنید و ۲۴ ساعت قبل از شروع روند جوجه‌کشی دستگاه را روشن کنید تا شرایط گرمایی و رطوبت آماده باشد. تخم مرغ‌ها را در کنار هم  به آرامی در دستگاه بچینید و روی علامت بگذارید تا روند چرخش تخم‌مرغ‌ها منظم باشد. با مداد چهار علامت مختلف در هر طرف  تخم مرغ‌ها بگذارید و هر ۶ ساعت یکبار تا یک چهارم تخم‌مرغ‌ها را تا روز ۱۸ام بچرخانید. پس از روز ۱۸ام دیگر نیازی به چرخاندن تخم‌مرغ‌ها نیست.

  • در طول دوره‌ی جوجه‌کشی دو عامل دما و رطوبت را همیشه بررسی کنید.
  • توجه داشته باشید در زمان چرخش تخم‌مرغ‌ها به مدت طولانی درب دستگاه را باز نگذارید.

پس از هشت روز بهتر است تخم مرغ‌ها را چک کنید تا از رشد نطفه‌ها مطمئن شوید. برای تست کردن تخم مرغ‌ها در یک اتاق تاریک یک باکس را روی چراغ قوه بگذارید و سوراخی روی آن ایجاد کنید. نور متمرکز شده داخل تخم‌مرغ را نشان می‌دهد. اگر در اطراف نطفه رگ‌های خونی مشاهده کردید به این معنی است که تخم‌ها در حال جوجه شدن هستند. تخم‌مرغ‌هایی که چنین نشانه‌هایی را ندارند را کنار بگذارید.

روز۲۱ ام صدای نوک زدن جوجه‌ها را بر روی پوست تخم مرغ می‌شنوید. روند از تخم درآمدن جوجه‌ها ۱۲ تا ۲۴ ساعت طول می‌کشد. در طول این زمان به جوجه‌ها برای بیرون آمدن از پوست تخم‌مرغ کمک نکنید. ممکن است بعضی از جوجه‌ها روز ۲۲ام از تخم خارج شوند.

نگهداری از جوجه‌ها

در مرحله‌ی بعد جوجه‌ها را به محل پرورش انتقال دهید. در محل نگهداری آن‌ها آب و شکر ۵٪  و دانه قرار دهید. البته ممکن است جوجه‌ها در روز اول چیزی نخورند و تا چند روز بعدی فقط از آب و شکر برای تغذیه استفاده کنند. جوجه‌ها در این مرحله بسیار آسیب پذیر هستند و پرهایشان خیس است و تامین گرمایش آن‌ها مهمترین مرحله از نگهداری جوجه‌ها است. یکی از تجهیزات مرغداری که گرمای مناسب را تامین می‌کند لامپ حرارتی با فیلتر قرمز و یا لامپ مادر مصنوعی است. استفاده از لامپ رشته‌ای برای جوجه‌ها مناسب نیست زیرا نور مرئی این لامپ‌ها به چشم جوجه‌ها آسیب می‌زند. لامپ مادون قرمز علاوه بر تامین گرما نور مرئی ندارد و با خشک کردن پرها و بستر جوجه‌ها از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. برای خرید بهترین لامپ مادر مصنوعی می‌توانید به صفحه‌ی این محصولات مراجعه کنید.

مقالات مرتبط