روشنایی بیمارستان

در گذشته لامپ رشته ای و مهتابی فلورسنت مناسب ترین منبع روشنایی انتخابی برای روشنایی بیمارستان ها بودند. اما با پیشرفت تکنولوژی لامپ ال ای دی و فناوری امکانات مراقبت بهداشتی، نور کم و کسل کننده تجهیزات قبلی جای خود را به نور گرمتر و انسان محور در روشنایی بیمارستان داده است. 

روشنایی بیمارستان

تعویض و انتقال منبع نوری به ال ای دی نه تنها در میزان روشنایی بیمارستان تغییر اساسی ایجاد میکند، بلکه به پرسنل و پزشکان این امکان را میدهد تا خدمات بهتری به بیماران خود ارائه دهند، همچنین هزینه های نگهداری و انرژی را کاهش میدهد. بنابراین منابع مالی میتواند برای خدمات بهتر به مردم هزینه شود تا برای روشنایی بیمارستان با استفاده از لامپ های رشته ای و حبابی قدیمی. در این مقاله درباره چگونگی تاثیر نور ال ای دی و مزیت استفاده از آن در روشنایی بیمارستان و تاثیر گذاری آن را بر عملکرد مراقبین و بیماران بررسی خواهیم کرد.

دمای نور و تاثیر آن در روشنایی بیمارستان

ال ای دی ها در چند درجه رنگ نور موجود هستند، که به عنوان درجه حرارت رنگ مرتبط با یک لامپ از آن یاد میشود و (CCT) کلوین، واحد اندازه گیری آن است که همانند درجه سانتیگراد کارایی دارد. درجه دماهای مختلف در مقیاس کلوین نشان دهنده رنگ نورهای مختلف است که در روشنایی بیمارستان تاثیر چشمگیری خواهد داشت. برای مثال، روشنایی بین 2000 تا 3500 کلوین بیشتر نارنجی تا زرد به نظر می رسد، و فوق العاده گرم و یا سفید گرم نامیده می شود که در روشنایی بیمارستان استفاده زیادی ندارد. همچنین با افزایش دما در مقیاس کلوین، رنگ نور بیشتر به سفید نزدیکتر می شود، رنگ سفید طبیعی یا خنثی (بین 3500 تا 5000 کلوین) و در نهایت به سفید مایل به آبی یا سفید سرد (5100 تا 20000 کلوین) معروف است.

دمای نور و تاثیر آن در روشنایی بیمارستان

روشنایی بیمارستان و تاثیر آن بر افراد

در روشنایی بیمارستان و مراکز درمانی وجود نور سفید ملایم بسیار مهم است و بیماران و کارکنان باید به نوری شبیه به نور روز دسترسی داشته باشند. وجود پنجره ها در روشنایی بیمارستان و محل کار با افزایش رضایت از محیط کار رابطه مسقیم دارد. پنجره ها بهترین راه دسترسی به نور هستند. اما ال ای دی های سفید سرد (مهتابی) همراه با دمای مناسب رنگ نور در زمان های مناسب می تواند همان تاثیر گذاری را در روشنایی بیمارستان و بدن انسان داشته باشند. دمای نور و روشنایی رنگ های گرمتر منجر به ترشح ملاتونین می شود که در انسان ایجاد خواب آلودگی میکند. این نوع روشنایی بیمارستان برای زمان خواب بیماران مناسب است. اما برای کسانی که باید بیدار بمانند و کار شبانه انجام دهند مشکلاتی را ایجاد می کند. افرادی مانند پرستاران و پزشکان شیفت شب. استفاده از نور سفید خنک (مهتابی) یا سفید طبیعی (یخی) در روشنایی بیمارستان، مخصوصا در فضاهایی مانند راهروها، اتاق های عمل و ایستگاه های پرستاری می تواند به کارکنان بیمارستان، به ویژه کارکنان شیفت شب کمک کند تا احساس هوشیاری و انرژی بیشتری داشته باشند.

روشنایی بدون خطرات بهداشتی

لامپ های فلورسنت که در روشنایی بیمارستان در گذشته بصورت گسترده ای استفاده میشد، حاوی جیوه هستند، که درصورت شکستن لامپ میتوانند آزاد شوند، جیوه داخل لامپ های فلورسنت سمی است و در صورت جذب شدن از طریق پوست و یا استنشاق میتواند مضر باشد. برای کاهش خطر آسیب جیوه لامپ های فلورسنت چند روش پاکسازی وجود دارد، مانند خروج همه افراد از اتاق، بازکردن درها و پنجره ها، خاموش کردن سیستم تهویه هوا و بعضی دستور عمل های خاص دیگر. همچنین لامپ های فلورسنت و لامپ های رشته ای میزانی از اشعه ماوراءبنفش را منتشر می کنند که نه تنها به مواد و تاسیسات آسیب میزند بلکه میتواند به پوست و چشم آسیب برساند. 

روشنایی بدون خطرات بهداشتی

استفاده از ال ای دی در روشنایی

قرارگرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش برای چشم نیز مضر است. احتمال آسیب به چشم و پوست فاکتور مهمی است که باید در تاسیساتی که هدف آن بهبودی است در نظر گرفته شود. ال ای دی ها حاوی جیوه نیستند، مگر اینکه بطور خاص لامپ ال ای دی ماوراءبنفش باشند. همین میتواند یک گزینه مهم برای انتخاب آنها برای روشنایی بیمارستان باشد. ناگفته نماند که استفاده از لامپ های ال ای دی در روشنایی بیمارستان بجای لامپ های فلورسنت مزیت هایی دارد که به عنوان مثال میتوان گفت که لامپ های ال ای دی سوسو نخواهند زد و هیچگونه تغییر و جهش رنگ نوری ایجاد نمی کنند. همچنین روشنایی ال ای دی ها میتواند سلامت عمومی را بهبود بخشیده و میتواند احتمال خطرات ناشی استفاده از لامپ های فلورسنت و رشته ای را از بین ببرد.

طول عمر و دمای روشنایی

طول عمر و دمای روشنایی

لامپ های ال ای دی بگونه ای طراحی شده اند که تقریباً 25تا42 برابر لامپ های رشته ای و پنج برابر لامپ های فلورسنت و کم مصرف دوام و طول عمر دارند. در سیستم روشنایی بیمارستان زمان بسیار مهم است، هر دقیقه که از سوختن لامپ ها میگذرد به معنای بهره وری کمتر و هزینه نگهداری بیشتر است. همچنین خاموشی در اتاق ها و بخش های مختلف منجر به تاخیر در تشخیص نوع بیماری بیمار میشود. یکی دیگر از مزایای استفاده از چرا های ال ای دی در روشنایی بیمارستان ،حداقل انتشار گرما در آنهاست. در اتاق های عمل مهم است که جراحان و پرستاران احساس راحتی داشته باشند، کار کردن زیر نور چراغ های داغ و با حرارت زیاد خطر بروز اشتباهات در حین عمل را افزایش میدهد و میتواند بافت در معرض بیمار را خشک کند. با وجود تمام تحقیقاتی که در مورد روشنایی بیمارستان و مزایای چراغ ال ای دی انجام شده، به راحتی میتوان پی برد که چرا آنها بهترین گزینه برای روشنایی مراکز درمانی هستند.

منبع
www.superbrightleds.com

مقالات مرتبط