روشنایی بلک لایت

شما احتمالاً روشنایی بلک لایت را در شهربازی ها ، موزه های علوم و نمایشگرهای پارتی ها دیده اید. لامپ بلک لایت ممکن است دقیقاً مانند لامپ فلورسنت معمولی یا لامپ رشته ای به نظر برسند ، اما بلک لایت کار کاملاً متفاوتی انجام می دهند. یکی را روشن کنید و لباس های سفید ، دندان ها و چیزهای مختلف دیگر در تاریکی می درخشند.

روشنایی بلک لایت

تاثیر روشنایی بلک لایت

برای مثال، اگر شما در یک اتاق تاریک پوستر فلورسنت دارید و از روشنایی بلک لایت استفاده کنید، پوستر به زیبایی میدرخشد، همچنین ممکن است تکه های کاغذی را دیده باشید که در نور عادی خالی بنظر برسد اما با روشنایی بلک لایت طرح و نقش روی آن ظاهر میشود. در بسیاری از پارک های تفریحی از طرح ها و نقش های دستی استفاده میشود که تا زمانی که روشنایی بلک لایت به آنها تابیده نشود، نامرئی هستند. در این مقاله در رابطه با روشنایی بلک لایت توضیح خواهیم داد و همچنین متوجه میشویم چگونه روشنایی بلک لایت باعث درخشش بعضی از اجسام میشوند و در اشیاء دیگر اینگونه نیست و برخی از کاربردهای جالب بلک لایت را بررسی خواهیم کرد.

بلک لایت چیست؟

اگر شما یک لامپ بلک لایت را در یک اتاق تاریک روشن کنید، نور و درخشندگی که میبینید یک نور ارغوانی است، که همان اشعه ماوراءبنفشی است که لامپ ساطع میکند و شما نمیتوانید آنرا ببینید. چشمان ما میتواند نور مرئی را با طیف رنگهایی مثل قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش را ببیند و بالاتر از آن نور ماوراءبنفش است که نمیتوانیم ببینیم، آفتاب سوختگی و برنزه شدن تاثیراتی است که نور ماوراءبنفش بر روی پوست میگذارد. روشنایی بلک لایت یو وی ای تولید میکند. (یو وی بی خیلی مضر تر است). آنچه که تحت تاثیر روشنایی بلک لایت بر روی یک پوستر، تیشرت، تمبر یا حتی دیوار دیده میشود و میدرخشد، فسفر است. فسفر هر ماده ای است که در پاسخ به نوعی تابش نور مرئی ساطع میکند. فسفر انرژی موجود در اشعه ماوراءبنفش را به نور مرئی تبدیل میکند.

روشنایی بلک لایت چیست؟

طراحی روشنایی بلک لایت

طراحی و ساختار روشنایی بلک لایت ، فقط از چند تغییر مهم در یک لامپ فلورسنت شکل میگیرد. لامپهای فلورسنت با عبور برق از لوله ای پرشده از گاز بی اثر و مقداری جیوه، روشنایی تولید میکند. وقتی که یک فوتون به یک اتم فسفر برخورد میکند، یکی از الکترون های فسفر به سطح انرژی بالاتر میرود و باعث لرزش اتم و ایجاد گرما می شود. وقتی الکترون به سطح طبیعی خود بازگشت انرژی را به شکل فوتون دیگر آزاد میکند. انرژی این فوتون از فوتون اصلی کمتر است، بدلیل اینکه مقداری از انرژی به عنوان گرما از بین رفته. در یک لامپ فلورسنت نور ساطع شده در طیف مرئی است که فسفر همان نور سفیدی را میدهد که ما میتوانیم ببینیم.

طراحس روشنایی بلک لایت

ساختار بلک لایت

سیستم روشنایی بلک لایت ها با همین اصل کار میکنند. در واقع دونوع مختلف از روشنایی بلک لایت وجود دارد اما بصورت کلی با همین روش کار میکنند. لامپ بلک لایت اساساً یک لامپ فلورسنت با نوع دیگری از پوشش فسفر است. که این پوشش موج کوتاه یو وی بی و یو وی سی را جذب میکند و نور یو وی ای را ساطع میکند (به همان روش اولیه فسفر موجود در یک لامپ فلورسنت نور یو وی را جذب میکند و نور مرئی را ساطع میکند. همان لوله شیشه ای سیاه بیشتر میزان تابش نور مرئی را مسدود میکند، بنابراین در انتها فقط نور یو وی ای با طول موج بلند و خوش خیم همراه با مقداری نور مرئی آبی و بنفش از آن عبور میکند. روشنایی بلک لایت یک لامپ رشته ای مشابه یک لامپ خانگی معمولی است. اما از فیلترهای نوری برای جذب نور از رشته فیلامنت گرم شده استفاده میشود که همه چیز را جذب میکند به جز نور مادون قرمز و یو وی ای و میزان کمی از نور مرئی. در طراحی روشنایی بلک لایت و فلورسنت ، واکنش نور ماوراءبنفش ساطع شده با فسفرهای مختلف خارجی، دقیقاً همانند روشی است که نور ماوراءبنفش درون لامپ فلورسنت با پوشش فسفر واکنش نشان میدهد، فسفرهای خارجی تا زمانی که نور ماوراءبنفش به آنها تابیده میشود، میدرخشند.

ساختار روشنایی بلک لایت

کاربری بلک لایت

اگر شما در طول شب یک لامپ با روشنایی بلک لایت قابل حمل را با خود داشته باشید، متوجه میشوید که در اکثر نقاط فضا فسفر وجود دارد. فسفر به صورت طبیعی در دندان و ناخن های ما وجود دارد. همچنین فسفر در مواد و اجسام ساخته شده توسط انسان وجود دارد، از جمله صفحات تلویزیون، برخی رنگ ها، پارچه ها و حتی پلاستیک و اشیاء رنگی دارای فسفر هستند. در کلوپ ها و پارک های تفریحی از رنگ مخصوص بلک لایت استفاده میشود که با رنگ های مختلفی تحت تاثیر بلک لایت میدرخشند. علاوه بر این استفاده از روشنایی بلک لایت کاربردهای علمی مختلفی هم دارد. شما همچنین میتوانید لامپ بلک لایت، جوهر بلک لایت و حتی ژل آنرا به راحتی خریداری کنید. 

منبع
www.science.howstuffworks.com

 

مقالات مرتبط