رازهای نورپردازی داخلی

دمای رنگ از جمله مواردی است که شاید هرگز در نورپردازی به آن فکر نکنید، اما در لامپ هایی نظیر لامپ ال ای دی این شاخص مهم است و با استفاده از آن همیشه می‌توانید بگویید که در چه شرایطی احساس راحتی و در چه شرایطی احساس کسالت می‌کنید. اگرچه واکنش و سلایق افراد در رابطه با روشنایی متفاوت است، اما اصولی وجود دارد که به کمک آن‌ می‌توان به نورپردازی بهتر کمک کرد. در این مطلب، برخی از رازهای نورپردازی داخلی را به شما معرفی خواهیم کرد.

رازهای نورپردازی داخلی

بررسی رازهای نورپردازی داخلی

یکی از مهمترین نکاتی که پیش از پرداختن به رازهای نورپردازی داخلی باید یادآوری کنیم این است که هر دمای نور برای محیط خاصی مناسب است. به عنوان مثال، باید از نور روز در مکان‌های عمومی و اتاق‌های جلسات استفاده کنید؛ زیرا افراد را بیشتر بیدار نگه دارد. این در حالی است که از نور سفید گرم بیشتر در خانه‌ها استفاده می‌شود.

راز اول: از استفاده‌ی بیش از حد چراغ‌های فرورفته خودداری کنید

نور فرورفته یا توکار از نورپردازی در مقیاس کامل جلوگیری می‌کند، در نتیجه استفاده‌ی بیش از حد آن‌ها در نورپردازی داخلی توصیه نمی‌شود. در روند فعلی دکوراسیون، بسیاری از طراحان دوست دارند تعداد زیادی چراغ فرورفته بر روی سقف نصب کنند. اگرچه تعداد زیادی چراغ فرورفته بسیار روشن خواهند بود و در عین حال درخشش زیادی ایجاد می‌کنند، اما برای روشنایی طولانی مدت بدن انسان مناسب نیستند. یکی از رازهای نورپردازی داخلی در رابطه با استفاده از چراغ‌های فرورفته این است که از آن‌ها به ‌طور معقول استفاده کنید و فضا را به‌درستی روشن کنید تا افراد هنگام صحبت و استراحت در اتاق نشیمن، نور کافی داشته باشند.

راز دوم: نورهای مختلف را با توجه به موقعیت انتخاب کنید

یکی دیگر از رازهای نورپردازی داخلی، انتخاب نور مناسب بر اساس موقعیت است. به عنوان مثال، انتخاب یک منبع نور با دمای رنگ بالاتر در محیط اداری می‌تواند نور را به صورت متمرکز پخش کند. برای فضاهای استراحت و تمدد اعصاب باید منبع نوری با دمای رنگ کمتر انتخاب شود که برای آرامش بدن انسان مفیدتر است.

راز سوم: از منبع نور غیر مستقیم استفاده کنید

استفاده از منابع نور غیرمستقیم می‌تواند از تابش خیره‌کننده‌ی ناشی از نور مستقیم جلوگیری کند، بنابراین هنگام طراحی می‌توان منابع نور مخفی را در اطراف سقف قرار داد. هنگامی که نیاز به خواندن یا استفاده از رایانه دارید، می توانید نور محلی را افزایش دهید.

راز چهارم: به ریتم نور توجه کنید

یکی از مهمترین رازهای نورپردازی داخلی این است که به ریزش نور برای ایجاد جلوه‌های طبیعی مختلف خانه در چهار فصل توجه کنید. نور و سایه‌ در خانه می‌تواند در طول روز یا شب رفتار متفاوتی داشته باشند.

راز پنجم: یک لامپ، دو کاربرد!

نور بالای کابینت نه تنها کابینت را روشن می‌کند، بلکه می‌تواند به عنوان چراغ راهرو برای رسیدن به یک نور با هدف دوگانه استفاده شود.

 

بررسی رازهای نورپردازی داخلی

نحوه‌ی استفاده منطقی از رازهای نورپردازی داخلی

۱- فقط در جایی که نیاز دارید از نور استفاده کنید : به نظر می‌رسد نور یک واکنش شیمیایی است: جادویی که تنها با دوز صحیح و دقیق ایجاد می‌شود. لزوما نیازی به استفاده از چند منبع نور در اتاق نیست. اغلب استفاده از یک نور برای رفع نیازهای بصری و احساسی کافی است. این نوع نور تاثیر چشمگیری دارد و یکی از رازهای نورپردازی داخلی محسوب می‌شود.

۲- ضخامت نور را در نظر بگیرید: اگر نور حجم دارد، یعنی ضخامت دارد. سایه از نور زاده می شود، بنابراین حس فضا را شکل می‌دهد. نور به طرق مختلف به فضا هجوم می‌آورد و فضاهای مختلف را شکل می‌دهد. ما اغلب از نور برای ایجاد دقیق فضاها استفاده می‌کنیم. ضخامت نور را فقط می‌توان با عمق جسم روشن منعکس کرد.

۳- نور نیز یک مصالح ساختمانی است: نور به ما اجازه می‌دهد ببینیم، کار کنیم و زیبایی را درک کنیم. طراحی نور در خدمت ساختمان است. علاوه بر خود مصالح ساختمانی، طراحی معماری شامل عنصر نور نیز می‌شود. نور مظهر مواد، رنگ‌ها، عمق فضایی و احساسات است. از منظری خاص، طراحی معماری طراحی نور است.

۴- زیبایی سایه را فراموش نکنید! قدرت نور با قدرت پس از خاموش شدن آن قابل مقایسه است. در هم تنیدگی نور و تاریکی با هم شکل ساختمان را مشخص می‌کنند. نور به صورت دیالکتیکی وجود دارد. وقتی از نور صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم از سایه اجتناب کنیم، زیرا سایه طرف دیگر نور است. هنگام طراحی نور، ما بیشتر به نور توجه می‌کنیم و سایه را نادیده می‌گیریم. در حالی که در نظر گرفتن هر دو به طور همزمان الهام بخش طراحی می‌شود.

منبع

tachyonlight.com

 

مقالات مرتبط