تفاوت CRI و CQS

آیا می‌دانستید که روش‌های خاصی برای اندازه‌گیری توانایی نور لامپ های مختلف از جمله لامپ ال ای دی وجود دارد که به شما امکان دیدن رنگ را می‌دهد؟ شاخص رندر رنگ یا (CRI) اساسا به روشی اشاره دارد که نور بر نحوه‌ی درک چشم انسان از رنگ تاثیر می‌گذارد. هدف مقیاس کیفیت رنگ یا (CQS) نیز اندازه‌گیری رندر رنگ است و از زمانی که CRI وارد فرهنگ لغت شده است، اصطلاح «شاخص رندر رنگ» اصطلاحی برای هر اندازه‌گیری کیفیت رنگ یا رندر رنگ شده است. در ادامه تفاوت CRI و CQS را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

تفاوت CRI و CQS

تفاوت CRI و CQS چیست ؟

برای مشخص شدن تفاوت CRI و CQS ، بهتر است ابتدا به تعریف دقیق هر یک از آن‌ها بپردازیم.CRI  وفاداری رنگ را با محاسبه‌ی تفاوت رنگ بین منبع نوری که باید اندازه‌گیری می‌شود و روشن‌کننده‌ی مرجع (روشن‌گر مرجع ممکن است منبع نور واقعی باشد یا نباشد) را با محاسبه‌ی مجموعه‌ای از نمونه‌های رنگی از پیش انتخاب شده ارزیابی می‌کند. مدت‌هاست مشخص شده است که وفاداری رنگ تنها شاخص کیفیت نور سفید نیست. CQS (مقیاس کیفیت رنگ) همچنین شامل جنبه‌های دیگری نیز می‌شود، به ویژه، افزایش اشباع رنگ جسم می‌تواند رضایت بصری، وضوح رنگ و وضوح بصری را افزایش دهد و همچنین روشنایی جسم روشن‌شده را بهبود بخشد. ارزیابی ذهنی ظاهر رنگ. علاوه بر این، مشخص است که اشباع رنگ اجسام درک شده در هنگام کم بودن سطح روشنایی کاهش می‌یابد.

CRI چیست؟

اغلب افراد هنگام خرید یک چراغ روشنایی، اغلب CRI (شاخص رندر رنگ) آن را پیدا می‌کنند تا به تصمیم‌گیری‌شان کمک کند. اما اگر در اصطلاحات نورپردازی به خوبی آشنا نیستید، انتخابCRI  می‌تواند گیج کننده باشد. در نتیجه مهم است که علاوه بر کسب اطلاعات در مورد CRI، تفاوت CRI و CQS را نیز بدانید. با رتبه‌بندی بین 1 تا 100، CRI  منبع نور توانایی آن را در بازتولید رنگ یک جسم در مقایسه با منبع نور طبیعی اندازه‌گیری می‌کند. هرچه رتبه CRI بالاتر باشد، یعنی رنگ‌هایی را که روشن می‌کند با دقت بیشتری بازتولید کند. لامپ‌های رشته‌ای CRI 100 دریافت می‌کنند، اما با ارائه‌ی رنگ ایده‌آل فاصله‌ی زیادی دارند. برعکس، یک منبع نور می‌تواند CRI ضعیفی دریافت کند، حتی اگر با رنگ‌های روشن به خوبی کار کند. 

تفاوت CRI و CQS چیست ؟

CQS چیست؟

CQS اساسا یک سیستم وفاداری است و نتایج به‌دست‌آمده مشابه Ra است، اما CQS پیشرفت‌های زیادی دارد، از جمله توانایی آن در در نظر گرفتن جهت تغییر رنگ شیء. بنابراین، ارزش CQS می‌تواند به خوبی با ارزیابی بصری منابع نوری تقویت شده‌ی رنگ مطابقت داشته باشد. همچنین می‌تواند مقادیر دقیق وفاداری را برای منابع نوری بدون رنگ افزایش دهد. یعنی برای همه‌ی منابع نور، مقدار CQS می‌تواند نشان دهنده‌ی کیفیت رنگ کامل محصول باشد. به عنوان پاسخی به انتقادات پیرامون CRI برای رندر رنگ LED، مقیاس کیفیت رنگ (CQS) یک روش جایگزین است که ممکن است در نهایت جایگزین CRI شود و با دقت بیشتری محدوده‌ی رنگ‌های اشیاء را در بر بگیرد. علاوه بر این، دیگر تفاوت CRI و CQS این است که CQS عواملی از جمله تمایز رنگی و ترجیح انسان را در نظر می‌گیرد. تا زمانی که ما CQS را به عنوان استاندارد قبول نکنیم، یک منبع نور ایده‌آل برای رندر رنگ باید دمای رنگی مشابه نور روز همراه با مقدار CRI بالا داشته باشد.

مطابق با منبع نور سنتی CQS و CRI 

تفاوت CRI و CQS  را می‌توان از نظر مطابقت‌ آن‌ها با چراغ‌های سنتی نیز بررسی کرد. CRI بیش از 40 سال است که به طور گسترده در صنعت روشنایی استفاده می‌شود. تولیدکنندگان لامپ سنتی بسیار نگران این هستند که آیا محصولات فعلی آن‌ها یک سیستم ارزیابی جدید را اتخاذ می‌کنند یا خیر، آیا ارزش به دست آمده با مقدار CRI متفاوت است؟ از دهه‌ی 1980، CIE چندین بار سعی کرده است که CRI را اصلاح کند. آخرین مورد تلاش TC-33 بود، اما همه‌ی آن‌ها ناموفق بودند. طراحی CQS برای حل این مشکلات موجود است و در عین حال اطمینان حاصل می‌کند که نتایج به دست آمده برای محصولات لامپ موجود با ارزش CRI مطابقت دارد.

دیگر تفاوت CRI و CQS این است که CQS چندین پیشرفت دارد. مردم اغلب متوجه می‌شوند که تشخیص جوراب آبی تیره از جوراب سیاه در زیر نورهای رشته‌ای دشوار است. این مشکل به این دلیل است که وقتی دمای رنگ همبسته پایین است، انرژی طول موج کوتاه (یعنی آبی) کم است و طیف رنگ‌های شیء که می‌تواند ارائه شود کاهش می‌یابد.

منبع

tachyonlight.com

مقالات مرتبط