تعویض هالوژن با ال ای دی

امروزه استفاده از یک لامپ کم مصرف و بهینه، یک مبحث بسیار مهم است. تعویض هالوژن با ال ای دی، یکی از راه حل های مفید و کاربردی می باشد. در ادامه همراه با ما باشید تا شما را با تعریف هالوژن و ال ای دی آشنا کرده و سپس به اطلاعاتی در مورد لزوم تعویض هالوژن با ال ای دی برای شما بیان کنیم.

تعویض هالوژن با ال ای دی

لامپ هالوژن چه نوع لامپی است؟

در داخل یک محفظه ای که رشته ای از تنگستن، گازهای بی اثر و همچنین برم و یا ید قرار دارد، لامپ هالوژن تشکیل می شود. زمانی که درون لامپ های هالوژن، به اندازه ی مشخص هالوژن وجود نداشته باشد و میزان آن کم باشد، لامپ ها سیاه می شوند. ولی هنگامی که  مقدار این هالوژن بسیار زیاد است، لامپ ها می شکنند. این لامپ های هالوژنی گرما و حرارت بسیار زیادی ایجاد می کنند و به همین منظور برای این گونه لامپ ها، دو محافظ تولید می شود. 

لامپ هالوژن چه نوع لامپی است؟

منظور از لامپ ال ای دی چیست؟

لامپ های ال ای دی، از مدل لامپ های کم مصرف، با دوام و مقرون به صرفه می باشند و نور بسیار خوبی را تولید می کنند. ساختار و طراحی این لامپ ها، به گونه ای است که نور آن ها مستقیم است و به صورت گسترده با وجود یک لامپ ال ای دی فضا روشن نمی شود و نیاز است که از چند لامپ ال ای دی استفاده شود. البته این روشنایی بستگی به دیودهای به کار رفته در ال ای دی دارد. هر چه میزان دیودها زیاد شود، روشنایی هم بیشتر می شود. این لامپ، نور مادون قرمز نیز ایجاد نمیکند و گرمای کمتری تولید می کند. طول عمری که برای این لامپ محاسبه کرده اند، حدود 25000 ساعت است.                                            

تعویض هالوژن با ال ای دی به چه منظوری انجام می شود و چه مزیت هایی دارد؟

امروزه استفاده از هالوژن، به هیچ وجه توصیه نمی شود و جایگزینی که برای آن قرار داده اند لامپ ال ای دی می باشد. در ادامه دلایل تعویض هالوژن با ال ای دی را برای شما بیان خواهیم کرد. در گذشته، به این صورت بود که وقتی مصرف یک لامپ بیشتر می شود، باید روشنایی بیشتری تولید کند ولی امروزه با وجود لامپ های ال ای دی این تصور کنار گذاشته شده است و این رابطه در ال ای دی ها صدق نمی‌کند. لامپ های هالوژن، باعث هدر رفتن انرژی بسیار زیادی می شوند. این هدر رفتن انرژی سبب می شود که منابع زمین تخلیه شود و به همین منظور عمر آن ها تقریبا یک سال می باشد که در مقابل دوام و پایداری ال ای دی بسیار کم است. ال ای دی نسبت به هالوژن بسیار کارآمدتر می باشد و عمر آن بیشتر است. 

از لحاظ روشنایی نیز ال ای دی ها فضا را بیشتر از هالوژن ها روشن می کنند. درست است که این مدل لامپ ها از نظر قیمت بالاتر از هالوژن ها می باشند ولی مزیت های برتر ال ای دی باعث می‌شود که جایگزین مناسبی برای لامپ هالوژنی باشد. در لامپ های ال ای دی آن مقدار انرژی کمی که مصرف می شود تبدیل به نور شده و گرمایی ایجاد نمی کند. در حالی که در لامپ هالوژنی برعکس این رویداد رخ می دهد. به طور کلی لامپ های هالوژن، حدود 80 درصد از انرژی ای که مصرف می کنند را تبدیل به گرما کرده و تنها 20 درصد از آن به عنوان نور ساطع می شود. در صورتی که در ال ای دی ها به این شکل نمی باشد. به گونه ای که 80 درصد انرژی به صورت نور است و 20 درصد باقیمانده تبدیل به گرما می شود. 

تفاوت دیگری نیز وجود دارد که مانند سایر تفاوت های بیان شده، باعث می شود برتری ال ای دی نسبت به هالوژن ها را نشان دهد. این تفاوت در اندازه گیری شار نوری یا لومن می باشد. در واقع این اندازه گیری یا سنجش نشان می دهد که به چه صورت نور از یک منبع نوری تولید می شود. به همین منظور اگر یک لامپ هالوژن 100 وات و یک لامپ ال ای دی 100 وات را در نظر بگیریم، لامپ هالوژن تقریبا 1900 لومن تولید کرده ولی لامپ ال ای دی تقریبا 11500 لومن تولید می کند. این سنجش نشان می دهد که هر چه تعداد لومن ها بیشتر باشد میزان نوری که تولید می شود نیز بیشتر خواهد بود. با توجه به تمام مطالب گفته شده می توانیم به این نتیجه برسیم که تعویض هالوژن با ال ای دی، یک جایگزین و راه حل مناسب و مقرون به صرفه می باشد و از همه نظر لامپ ال ای دی نسبت به هالوژن ها مزیت و برتری دارد. 

منبع

www.any-lamp.com

 

مقالات مرتبط