تعمیر لامپ ال ای دی ( آموزش تصویری + وسایل مورد نیاز )

در میان منابع روشنایی تنها لامپ ال ای دی است که قابلیت تعمیر دارد. اگر لامپ شما بعد از تاریخ گارانتی از کار افتاد می‌توانید با انجام چند مرحله‌ی ساده آن را تعمیر کنید. تعمیر لامپ ال ای دی هم جنبه سرگرمی دارد و هم شما را تا مدتی از خرید مجدد لامپ آسوده می‌کند. نحوه تعمیر لامپ ال ای دی بسیار آسان است و با چند ابزار ساده و مهارت نسبی می‌توان آن را در خانه انجام دارد. قبل از درست کردن لامپ ال ای دی بهتر است نحوه کار لامپ ال ای دی را بدانید و با اجزای اصلی آن آشنا باشید. در این مقاله آموزش تعمیر لامپ ال ای دی را قدم به قدم شرح خواهیم: داد.

بیشتر بخوانید: لامپ ال ای دی چیست

لامپ ال ای دی

ال ای دی LED مخفف چیست ؟ LED مخفف lighting Emitting Diod یعنی دیودهای نور گسیل است. این منابع روشنایی به دلیل مزایای فراوان خود پرطرفدارترین منبع روشنایی حال حاضر هستند. مصرف برق لامپ بسیار پایین است و به راحتی از کار نمی‌افتند. لامپ‌های ال ای دی به دلیل ساختار محکمی که دارند به راحتی از کار نمی‌افتند. 

ساختار لامپ ال ای دی

لامپ‌های ال ای دی  از نوع حبابی ساختار ساده‌ای دارند و قبلا از شروع بهتر است اجزای مهم آن را بشناسید:

روش تعمیر لامپ ال ای دی

  • حباب: حباب یا کلاهک روی لامپ ال ای دی محفظه‌ای است که به نور ساطع شده از چیپ ال ای دی را می‌شکند و به عنوان یک دیفیوزر نوری ملایم و یکنواخت  از طریق آن ساطع می‌شود.
  • برد: صفحه‌ آلمینیومی که چیپ‌های ال ای دی رو آن قرار دارند. اکثر لامپ‌های ال ای دی حبابی موجود در بازار ایران از نوع لامپ اس ام دی هستند که روی برد قرار دارند.
  • چیپ یا دیود: چیپ ال ای دی منبع تولید نور لامپ است که از طریق دیودهایی از جنس نیمه رسانا نور تولید می‌کند. 
  • درایور: درایور ال ای دی جریان برق متناوب ac یا همان برق شهری را به جریان مستقیم dc مورد نیاز لامپ تبدیل می‌کند. ممکن است یکی از علت‌های از کار افتادن لامپ از درایور باشد در این صورت نمی‌توان لامپ را در منزل تعمیر کرد. تعویض درایور نیاز به مهارت بیشتری دارد.
  • هیت سینک: این عضو مهم گرمای لامپ را در خود نگه می‌دارند و به آرامی به فضای اطراف لامپ انتقال می‌دهد.

وسایل مورد نیاز تعمیر لامپ ال ای دی

  • کاتر
  • پیچ گوشتی
  • مولتی متر
  • هویه
  • سیم لحیم
  • مداد

وسایل مورد نیاز تعمیر لامپ ال ای دی

نکات ایمنی:

  • هرگز لامپ متصل به جریان برق را باز نکنید.
  • قبل از شروع کار چند دقیقه صبر کنید تا برقی در دارایور باقی نمانده باشد.
  • به وسیله‌ فازمتر از سالم بودن سرپیچ اطمینان حاصل کنید.

روش تعمیر لامپ ال ای دی

مرحله‌ اول:

کلاهک لامپ را به آرامی به کمک یک پیچ گوشتی دو سو از بدنه جدا کنید. این کلاهک از جنس پلاستیک فشرده است و به راحتی نمی‌شکند.

درست کردن لامپ ال ای دی

مرحله‌ دوم:

پس از باز کردن لامپ برد لامپ و چیپ‌های ال ای دی را خوب بررسی کنید. برای درست کردن لامپ باید چیپ معیوب را پیدا کنید.

روش تشخیص چیپ معیوب:

  • روش چشمی: چیپ معیوب در بیشتر موارد دارای ظاهری متفاوت است و معمولا چند نقطه‌ی سیاه بر روی آن وجود دارد.
  • مولتی متر: به وسیله‌ی دو سر مولتی متر در دو طرف چیپ معیوب را پیدا کرده و علامت گذاری کنید.

آموزش تعمیر لامپ ال ای دی

مرحله سوم:

با یک شیء تیز مانند کاتر یا دم باریک چیپ ال ای دی معیوب را از مدار خارج کنید. این به این معنی است که لایه‌ی زرد رویی چیپ را بکنید تا به سطح نقره‌ای چیپ برسید.

نحوه تعمیر لامپ ال ای دی

مرحله چهارم:

به وسیله‌ی سیم و هویه سطح نقره‌ای را کاملا پوشش دهید. ( البته اگر این وسایل را در اختیار نداردی می‌توانید یک تکه فویل آلمینیومی را اندازه‌ی چیپ بریده و با چسب برق روی قسمت نقره‌ای بچسبانید) این روش خطای زیادی دارد و ممکن است اتصال برقرار نشود.

تعمیر لامپ ال ای دی در خانه

مرحله پنجم:

کلاهک را به بدنه وصل کنید و لامپ را تست کنید. اگر تمامی مراحل را به خوبی انجام داده باشید لامپ روشن خواهد شد.

چرا بهتر است لامپ ال ای دی را تعمیر نکنیم؟ 

تعمیر لامپ‌های ال ای دی شاید بیشتر از این که به عنوان یک راه حل اقتصادی مطرح باشد، یک سرگرمی ‌به حساب می‌آید. با توجه به دلایلی که در ادامه شرح می‌دهیم توصیه می‌شود به جای تعمیر لامپ، لامپ جدید تهیه کنید:

عمر متوسط قطعات

در تعمیر لامپ ال ای دی معمولا یکی از قطعات مربوط به مدار تغذیه یا ال ای دی‌ها سوخته تعویض می‌شوند و لامپ ال ای دی شروع به کار می‌کند. نکته‌ای که در این روش‌های تعمیر وجود دارد این است که عمر متوسط قطعات نزدیک به هم است. اگر لامپ شما به مرحله‌ای رسیده است که خازن آن خراب شده است، بسیار زود سایر قطعات آن نیز با مشکل روبرو خواهد شد و تعمیر آن از طریق تویض قطعات یک راهکار کوتاه مدت است 

تعمیر لامپ ال ای دی خطرناک است

خطرات ناشی از تعمیر لامپ ال ای دی  در منزل و بدون داشتن لوازم کافی و سالم مانند مولتی متر و... بسیار زیاد است. علاوه بر خطر برق گرفتگی در حین تعمیر لامپ ممکن است به دلیل بی احتیاطی در مونتاژ و کار‌های غیر اصولی شما با آتش سوزی نیز روبرو شوید. پس توصیه می‌کنیم این کار را انجام ندهید.

لامپ شما گارانتی دارد

همان طور که گفته شد قطعات الکترونیکی دارای عمر مشخصی هستند و کارخانه‌های تولید کننده با توجه به عمر قطعات و کیفیت مونتاژ خود بر روی لامپ‌هایشان گارانتی میدهند. به طور مثال اگر شما از سایت نوراکو لامپ خود را تهیه کرده باشید و این لامپ پیش از تاریخ مربوط به گارانتی بسوزد به جای تعمیر آن می‌توانید با پس دادن لامپ یک لامپ جدید دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: مضرات لامپ ال ای دی

دلایل از کار افتادن لامپ ال ای دی

طول عمر لامپ ال ای دی بالا است و اگر از برند معتبر و باکیفیتی خریداری شود تا سال‌ها روشنایی مورد نیاز مصرف کنندگان را تامین می‌کنند. هرچند برخی از عوامل خارجی باعث از کار افتادن آن می‌شود.

  • دیمر: استفاده از دیمر در مدار لامپ‌هایی که قابلیت دیمر شوندگی ندارند باعث آسیب به لامپ و از کار افتادن آن می‌شود.
  • دمای خیلی بالا: یکی از دلایلی که باعث از کار افتادن لامپ می‌شود دمای خیلی بالا یا دمای پایین محیط است. اگر لامپ بدون محافظ در مقابل آفتاب مستقیم قرار گیرد باعث از کار افتادن درایور و عملکرد لامپ می‌شود.
  • قطعات بی کیفیت: برخی از تولیدکنندگان برای پایین آوردن هزینه‌ی تولید از قظعات بی کیفیت و ارزان استفاده می‌کنند و یا برای کم کردن هزینه هیت سینک را از ساختار لامپ حذف می‌کنند. برای پیشگیری از این مشکلات بهتر است لامد خود را از میان بهترین برند لامپ ال ای دی انتخاب کنید. برندهایی مانند پولاکس، لامپ نور و اسرام از بهترین قطعات در ساخت تجهیزات روشنایی استفاده می‌کنند.
  • مشکل سیم کشی
  • ولتاژ ورودی زیاد:یکی از دلایل سوختن لامپ نوسانات برق شهری است.  
  • لرزش زیاد: اگر لامپ در محلی قرار گیرد که پیاپی در حال تکان خوردن باشد از کار می‌افتد.
  • فرسودگی سرپیچ
  • عایق شدید دور لامپ
  • وجود رطوبت

پرسش های متداول

در متن مقاله به روش‌های بهتر و جایگزین تعمیر لامپ ال ای دی اشاره شده است. تعمیر لامپ ال ای دی، لزوما به نفع شما نیست.
برای تعمیر لامپ ال ای دی به ابزارهایی نظیر: پیچ گوشی، مولتی متر و هویه نیاز است. اگر این ابزارها را در خانه دارید وارد مقاله شوید و قدم به قدم جلو بروید.

مقالات مرتبط