بهترین نوع ال ای دی

در میان انواع مختلف روشنایی ها لامپ ال ای دی با داشتن ویژگی های منحصربه فرد کاستی های نسل های گذشته لامپ ها را برطرف کرده است و به عنوان یک جایگزین مناسب در انواع تجهیزات روشنایی به کار گرفته می شود. ال ای دی ها درانواع و سایزهای مختلف برای چراغ ها و تجهیزات روشنایی گوناگون استفاده می شوند. اتخاب بهترین نوع ال ای دی از میان این تنوع در صورت نبود اطلاعات کافی کار آسانی نیست. در این مقاله با ما همراه باشید تا بهترین نوع ال ای دی را با هم انتخاب و بررسی کنیم.

بهترین نوع ال ای دی

نحوه تولید نور بهترین نوع ال ای دی

برای بررسی بهترین نوع ال ای دی اول باید این منابع روشنایی را با هم بررسی کنیم. ال ای دی در واقع مخفف عبارت دیوید ساطع کننده نوراست. درلامپ های رشته ای با عبور جریان برق از یک سیم فلزی باریک و درخشان شدن آن نور تولید می شود اما در یک لامپ ال ای دی با ایجاد جریان در یک نیم رسانا تابش اتفاق می افتد. درواقع ال ای دی یک دیود یا مجموعه ای از دیودها است که درون یک حباب قرار گرفته اند. تکنولوژی ال ای دی برای تولید نور به گرما وابسته نیست و به همین دلیل بهره نوری و کارامدی بالاتری دارد. برای روشنایی یک اتاق یک لامپ رشته ای باید 60 وات برق مصرف کند درحالیکه یک لامپ ال ای دی همان مقدار نوررا با استفاده از 10 وات برق ساطع می کند. 

نحوه تولید نور بهترین نوع ال ای دی

مزایای بهترین نوع ال ای دی 

روشنایی ال ای دی یک جایگزین مناسب برای لامپ های مختلف است این لامپ ها از لحاظ بهره نوری در رتبه بهترین ها هستند علاوه بر این ال ای دی ها طول عمرمنحصر به فردی دارند که بیش از 10 سال تخمین زده می شود چراکه دیگر رشته مفتولی در آن ها وجود ندارد که با سوختن و تمام شدن آن طول عمر لامپ به پایان برسد. بهترین نوع ال ای دی گرما و اشعه یو وی ساطع نمی کنند در نتیجه برای استفاده در محیط های مختلف، امن و مناسب هستند. 

 بهترین نوع ال ای دی می تواند به عنوان جایگزین در اغلب تجهیزات و چراغ های روشنایی استفاده شود. حباب های ال ای دی قابلیت این را دارند که در مصارف داخلی و خارجی استفاده شوند. برخی از انواع چراغ ال ای دی نیاز به تعویض لامپ ندارند و خود بعنوان یک منبع روشنایی نور ساطع می کنند. این لامپ ها تولید گرما را به حداقل رسانده در نتیجه خطر ایجاد آتش سوزی توسط گرمای لامپ را از بین برده اند. برخی از انواع ال ای دی ها قابلیت دیمر شدن دارند و این امکان را ایجاد کرده اند که نور محیط را بتوان تنظیم کرد. حتی در نسل جدید ال ای دی ها می توانیم آن ها را از دور کنترل کرد. درادامه بهترین نوع ال ای دی مناسب با کاربردها و مکان های مختلف را با هم بررسی می کنیم 

بهترین نوع ال ای دی بر اساس روشنایی

روشنایی لامپ ها بر اساس لومن اندازه گیری می شود. هر چه میزان لومن بیشتر باشد روشنایی ای که ما دریافت می کنیم هم بیشتر است. برای مقایسه بهتر روشنایی لامپ ها با یکدیگر بهتر است آن ها را از طریق لومن اندازه گیری کنیم. برای مثال یک حباب رشته ای 60 وات حدود 700 لومن نور ساطع می کند در حالیکه یک ال ای دی با تولید همین مقدار لومن کمتر از 10 وات برق مصرف می کند. لومن : میزان نوری که حباب ساطع می کند. وات : میزان انرژی که لامپ استفاده می کند. برای انتخاب بهتر به میزان لومن روی جعبه دقت کنید. لومن در وات بیشتر کارایی و بهره نوری بیشتری دارد 

بهترین نوع ال ای دی بر اساس روشنایی

انتخاب بهترین نوع ال ای دی بر اساس حباب

برای انتخاب بهترین نوع ال ای دی باید حباب این لامپ ها را بشناسیم. در تصویر زیر انواع حباب ها را مشاهده می کنید.  انتخاب بهترین نوع ال ای دی باید با توجه به نوع چراغی که در آن استفاده شود صورت گیرد. تکنولوژی ال ای دی در ریسه ها و چراغ های زیرکابینتی و تزئینی هم راه پیدا کرده است.  برای بهترین نوع ال ای دی انواع حباب آن را باهم بررسی می کنیم. 

حباب ال ای دی استاندارد : این حباب ها نور را در زوایای گسترده درون فضا پراکنده می کنند و برای چراغ مطالعه، سالن و تجهیزات روشنایی نیمه شفاف مناسب هستند.

حباب (canlight) : این حباب ها بیشتر برای فرورفتگی ها و داخل لوستر ها و ... استفاده می شود

حباب (flood light) :  از این حباب ها بیشتر برای ساطع کردن یک نور قوی وگسترده در یک سطح وسیع استفاده می شود

حباب گرد یا تخم مرغی : این حباب ها از همه طرف نور ساطع می کنند و برای مکان هایی مثل سرویس های بهداشتی، حمام  و ... استفاده می شوند.

انتخاب بهترین نوع ال ای دی بر اساس حباب

حباب های شمعی : از این نوع ال ای دی ها بیشتر برای مصارف تزئینی و دکور استفاده می شود

حباب هالوژنی : برای روشنایی های ردیفی و روی سقف ها و یا جلوه بخشیدن به یک شی نظیر آثار هنری یا لوازم تزئینی استفاده می شود

حباب های ادیسونی : از این حباب ها عموما برای مکان های بزرگ و سالن ها استفاده می شود و یک نورپردازی فراگیر را در محیط ایجاد می کنند. 

مهتابی ها : از مهتابی های ال ای دی در اداره جات و مکان های کاری و اداری استفاده می شود

نحوه انتخاب بهترین نوع ال ای دی بر اساس حباب

بهترین نوع ال ای دی در دمای رنگ

برای انتخاب بهترین نوع ال ای دی باید دمای رنگ آن ها را بشناسیم. عبارت دمای رنگ نحوه ایست که به ما نشان می دهد که یک نور چه میزان رنگ گرم و یا سرد ساطع  می کند.

رنگ نور آفتابی (soft white) : یک رنگ گرم مایل به زرد است که برای مکان های دنج مثل اتاق خواب و سالن مناسب است

رنگ نور یخی (brightl white):  یک رنگ سرد ملایم که بیشتر در حمام و آشپزخانه و پارکینگ استفاده می شود.

رنگ مهتابی (day light) :  در واقع این رنگ شبیه سازی نور روز است و برای مصارفی چون مطالعه و محیط های کاری، انبار و ... استفاده می شود. 

بهترین نوع ال ای دی در دمای رنگ

منبع

www.ylighting.com

مقالات مرتبط