آشنایی با برق صنعتی به زبان ساده + بررسی ابزارها و کاربردها

 قبل از شروع به توضیح اینکه برق صنعتی چیست؟ لازم است مفهوم صنعت روشن شود. صنعت مجموعه کارهایی است که شکل و کیفیت مواد اولیه را تغییر می دهد، آنها را به کالای آماده تبدیل می کند و با استفاده از ابزارهای فناورانه برای رفع نیاز مردم امکان تولید انبوه را فراهم می کند. برای آشنایی با اصول اولیه برق می توانید به مقاله ای با همین مضمون مراجعه کنید.

برق صنعتی چیست؟

این مناطق صنعتی هستند که طراحی و تولید سیستم های الکتریکی مانند سیستم های حفاظت و کنترل، ترانسفورماتورها، کنتورها، ارتینگ، نصب صاعقه گیر و تابلوهای توزیع مورد نیاز را برای بهره مندی از برق مصرفی در صنایع پوشش می دهند. مواد مورد استفاده در سیستم های الکتریکی صنعتی به طور کلی مطابق با استانداردهای IEC / TSE EN 60439 - 1 B تولید می شوند.

برق صنعتی چیست

ابزارهای برق صنعتی شامل چه مورادی هستند؟

مواد مورد استفاده در زمینه برق و الکترونیک صنعتی در انواع و ساختارهای گوناگون ظاهر می شوند که در زیر می توانید به لیست ابزارهای برق صنعتی دسترسی داشته باشید. این ابزارها در برق صنعتی پانل و جعبه های اتصال، جعبه های ترکیبی، تابلو برق، مواد الکتریکی ضد انفجار، دریچه های کنترل، بخاری های بشکه ای، لوله و اتصالات فولادی ضد زنگ، دستگاه های کنترل فرآیند، قرقره های کابل و سیستم های محافظ کابل، کابل بخاری برقی و لوازم جانبی، عایق آماده - لوله و شیلنگ گرم هستند.

کاربردهای برق صنعتی شامل چه مواردی است؟

از کاربردهای برق صنعتی می توان به فراهم کردن دسترسی بهینه به برق مورد نیاز در صنعت اشاره نمود. این بدان معنی است که مصرف برق مورد نیاز در تولید تا حد امکان مورد استفاده قرار می گیرد. صنعت در سراسر جهان از نظر تولید و اشتغال جایگاه بسیار مهمی دارد. برای توسعه و تداوم چنین موضوع مهمی نیاز به زیرساخت محکم و دقیقی است. از سوی دیگر برق صنعتی جایگاه بسیار مهمی در ایجاد زیرساخت ها دارد. تکمیل به موقع و کامل محصولات تولیدی مستلزم یک محصول و زیرساخت الکتریکی بسیار محکم است. با استفاده صحیح از سیستم های برق صنعتی، زمینه های اشتغال بیشتری به دلیل تولید سریع و قوی و احیای صنعت ایجاد می شود.

تفاوت برق صنعتی و برق خانگی

سیستم های برق صنعتی

سیستم های برق صنعتی مورد استفاده در صنعت امروزه عموماً مطابق با استاندارد IEC / TSE EN 60439 - 1 B تولید می شوند. در عین حال، از جمله معیارهایی است که محصولات تولید شده تا 5000 آمپر بادوام بوده و در تست های انجام شده در این زمینه با موفقیت ثبت شوند. بیایید نگاهی کوتاه به این سیستم های مورد استفاده در صنعت بیندازیم. ترانسفورماتور: می توان آن را نوعی ماشین الکتریکی بدون قطعات متحرک بیان کرد که برای تبدیل سطح ولتاژ در سیستم های جریان متناوب با استفاده از القای مغناطیسی بدون تغییر فرکانس استفاده می شود. به طور کلی در انتقال و توزیع انرژی مشارکت دارند. سیستم های کنترل و حفاظت: وضعیت محدود کردن یا به حداقل رساندن خساراتی را دارد که ممکن است در اثر جریان های قوس الکتریکی یا خطا یا اضافه ولتاژهای ناشی از اتصال کوتاه یا خرابی عایق عناصر شبکه مانند ژنراتورها، ترانس، کابل ها و خطوط ایجاد شود. 

سیستم جبران در برق صنعتی: به طور کلی سیستم هایی هستند که در نتیجه به حداکثر رساندن توان اکتیو و تصحیح ضریب توان می توان بازده بالایی را در آنها به دست آورد. اتصال به زمین: حفاظت از وسایل برقی در برابر هرگونه احتمال نشتی الکتریکی است. نصب صاعقه گیر: سیستم هایی هستند که بار الکتریکی موجود در هوا را به زمین منتقل می کنند، همچنین به عنوان حفاظ در برابر صاعقه شناخته می شود. هیئت توزیع: مرکزی است که انرژی الکتریکی در کارخانه ها، محل کار و کارگاه ها در آن توزیع می شود.

جاروبرقی صنعتی

جدا از این محصولات، جاروبرقی صنعتی که در زمینه برق صنعتی با آن مواجه می شویم نیز دارای ویژگی های قابل بررسی است. مانند هر محصولی، ویژگی های جاروبرقی صنعتی با توجه به قیمت آنها متفاوت است. با این حال، برخی از ویژگی ها را می توان در هر محصول یافت. تقریباً همه جاروبرقی های صنعتی دارای موتورهای وکیوم قدرتمند هستند. انواعی با خواص تر و خشک وجود دارد. ظرفیت مخزن می تواند بین 50 تا 80 لیتر متغیر باشد. فولاد ضد زنگ معمولاً برای استحکام مخازن استفاده می شود.

اهمیت برق صنعتی برای صنعت

برق صنعتی در دنیای امروز، نفوذ غیرقابل انکاری دارد. این صنعت از نظر ایجاد زمینه تولید و اشتغال از جایگاه بسیار مهم و موثری برخوردار است، به ویژه زمانی که در سطح جهانی مورد توجه قرار گیرد. بنابراین برای انجام کارهای صنعتی موثر و کارآمد، باید زیرساخت‌ها را محکم و با دقت ایجاد کرد. مهم این است که کارهایی که باید در زمینه برق صنعتی انجام شود با دقت زیادی انجام شود. برای اینکه در حوزه های صنعتی حرفی برای گفتن داشته باشید، اول از همه باید دانش نظری را به طور کامل کسب کرد. سپس با گذراندن موفقیت آمیز مرحله اجرا، احیای صنعت محقق خواهد شد. بدون معطلی برای پاسخ های مورد نظر خود برای سوالات سیستم های برق صنعتی که در ذهن دارید جستجو کنید. در صورت لزوم سعی کنید با اخذ نت سخنرانی برق صنعتی اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. به این ترتیب به گسترش جو مثبتی که در اطرافتان رخ خواهد داد کمک خواهید کرد.

در نتیجه با این همه تلاش می توانید، با تجهیزات لازم در زمینه برق صنعتی به شایستگی قابل توجهی برسید. به این ترتیب، با تمرکز بر مطالعات خود در زمینه برق صنعتی، می توانید تغییرات و توسعه مطالعات فناورانه و همچنین رفع نواقص در زمینه مرتبط، فضای متفاوتی را با توجه به نیازها فراهم کنید. تنها کاری که در این زمینه باید انجام دهید این است که بدون توجه به سختی ها و موانعی که بر سر راهتان قرار می گیرد و بدون اینکه خسته شوید به راه خود ادامه دهید.

منبع

bestinau.com.au

پرسش های متداول

جاروبرقی خانگی قدرت مکش کمتری نسبت به جاروبرقی صنعتی دارد. قطر شیلنگ در جاروبرقی های خانگی کوچکتر است. موتورهای جاروبرقی های خانگی دارای یک فن هستند در حالی که موتورهای جاروبرقی های صنعتی دارای دو فن هستند.
برق صنعتی برق قدرتمندتری نسبت به برق خانگی است. این برق باید به گونه ای باشد که بتواند در یک کارخانه از آن استفاده شود.
آنها عناصر اندازه گیری هستند که با جمع کردن مقادیر ثابت یا متغیر توان گرفته شده از مدار الکتریکی را منهای زمان و بر حسب کیلووات ساعت (KWH) محاسبه و گزارش می دهند.

مقالات مرتبط