بالاست روشنایی

در خارج از دنیای روشنایی، بالاست هر نوع ماده سنگینی است که برای بهبود پایداری آن در یک کشتی قرار می گیرد. در این مقاله، هرگونه اشاره به بالاست منظور یکی از تجهیزات برقی و در مورد بالاست روشنایی است. همانند بالاست کشتی، بالاست روشنایی نیز ثبات لامپ را فراهم می کند.

بالاست روشنایی با ایجاد ولتاژ مورد نیاز برای روشن شدن لامپ ثبات را فراهم می کند و سپس به تنظیم جریان در حین کار ادامه می دهد. دلیل این امر آن است که خود لامپ نمی تواند این جریان الکتریکی را تنظیم کند و بدون بالاست به سرعت از بین می رود.

بالاست روشنایی

چه نوع لامپ هایی از بالاست روشنایی استفاده می کنند؟

لامپ های رشته ای - از جمله لامپ های هالوژن - نیازی به بالاست روشنایی ندارند. این به این دلیل است که جریان برق از طریق رشته ای جریان می یابد که در برابر جریان مقاومت می کند. این مقاومت همان چیزی است که باعث درخشش گرما می شود. البته برای ایجاد درخشش کافی برای روشن شدن اتاق به گرمای زیادی نیاز دارد و به همین دلیل لامپ های رشته ای بسیار ناکارآمد هستند. اکثریت قریب به اتفاق انرژی در آن ها به جای تولید نور به تولید گرما می رود.

چراغ های LED نیز نیازی به بالاست ندارند، اما از نوع دیگری از تنظیم کننده های الکتریکی به نام درایور استفاده می کنند.این لامپ های تخلیه گاز شامل لامپ های فلورسنت، متال هالید، سدیم فشار بالا، سدیم کم فشار و بخار جیوه را در اختیار ما قرار می دهد. همه اینها به بالاست روشنایی نیاز دارند. به طور مختصر در مورد نحوه کار این لامپ ها باید بگوییم که، هر یک از این لامپ ها از گازهایی که با شارژ شدن توسط برق تحریک می شوند و فوتون منتشر می کنند (که ما آنها را نور می دانیم) پر می شوند. از آنجا که آنها رشته ای برای مقاومت یا تنظیم این برق ندارند، بالاست روشنایی این کار را انجام می دهد.

انواع بالاست روشنایی گازی

انواع فناوری بالاست روشنایی

دو نوع اصلی از فن آوری بالاست روشنایی وجود دارد: الکترومغناطیسی (که معمولاً "مغناطیسی" نامیده می شود) و الکترونیکی.

بالاست مغناطیسی

بالاست روشنایی مغناطیسی یک فناوری قدیمی است و دیگر برای چراغ های فلورسنت تولید نمی شوند و بیشتر برای لامپ های HID مانند متال هالید و لامپهای سدیم فشار بالا است. 

بالاست روشنایی مغناطیسی برای لامپ های HID شامل بالاست های هسته ای و سیم پیچ هستند. هسته و سیم پیچ به دلیل کم هزینه بودن، طول عمر زیاد و قابلیت انعطاف پذیری بسیار محبوب هستند اما پر سر و صدا نیز هستند. بنابراین برای برنامه های داخلی - به ویژه در محیط های ساکت - شما مناسب نخواهند بود.

انواع بالاست روشنایی

بالاست الکترونیکی

بالاست روشنایی الکترونیکی (چه برای لامپهای فلورسنت و چه برای چراغ های HID) فناوری جدیدتری هستند و برای بسیاری از تنظیمات جایگزین بالاست های مغناطیسی می شوند. آنها انرژی را با کارایی بیشتری نسبت به بالاست های مغناطیسی تنظیم می کنند و بنابراین چراغ ها را با هزینه کمتری روشن می کنند.

همچنین برخی از بالاست های ترکیبی وجود دارد که از اجزای بالاست مغناطیسی استفاده می کنند در حالی که توسط برخی از تجهیزات الکترونیکی برای افزایش کارایی اداره می شوند.

علیرغم این واقعیت که بالاست های الکترونیکی فناوری جدیدتر و کارآمدتری هستند، بالاست های مغناطیسی هنوز یک مزیت مهم را به همراه دارند: آنها در دمای سرد به خوبی کار می کنند. به همین دلیل همچنان برای لامپهای HID استفاده می شوند که اغلب در تنظیمات بیرونی برای روشنایی پارکینگها ، خیابانها ، سایتهای ساختمانی و غیره استفاده می شوند.

بالاست فلورسنت

بالاست روشنایی فلورسنت لامپهایی را با فناوریهای متفاوت از بالاستهای HID روشن می کنند. در اینجا سه روش اصلی برای بالاست های فلورسنت آورده شده است

انواع بالاست روشنایی فلورسنت

بالاست سریع

این بالاست های کم نور فلورسنت هستند، اما در مکان هایی که چراغ به طور مرتب روشن و خاموش می شود (مانند حمام ، آشپزخانه و غیره) به جای اینکه یک بار در روز روشن شوند، ضروری هستند. این به این دلیل است که بالاست روشنایی شروع سریع به جای ارسال انرژی زیاد به یک لامپ ، انرژی ارسالی را جمع می کند، و این لطیف تر روی لامپ است و به طولانی شدن عمر آن کمک می کند.

از آنجا که بالاست های شروع سریع برای چراغ هایی که در روز بارها روشن و خاموش می شوند مناسب هستند، بنابراین هنگام استفاده از سنسورها، که به طور فزاینده ای در مکان هایی مانند حمام، راه پله ها و حتی راهروها یا انبارها استفاده می شود ، این نوع بالاست مورد نیاز است. 

بالاست های شروع سریع برنامه ریزی شده

بعضی اوقات که فقط بالاست های شروع برنامه ریزی شده نامیده می شوند، دارای همان مشخصات بالاست های شروع سریع هستند که در بالا توضیح داده شد، اما کمی پیشرفته تر هستند، چرا که قبل از روشن شدن لامپ، آن را تا دمای دقیق گرم می کنند. این باعث می شود عمر یک لامپ بهبود یابد. بنابراین گرچه این بالاست ها نسبت به سایر بالاست های شروع سریع گران ترند، اما با عمر طولانی تر لامپ و هزینه تعمیر و نگهداری کمتر در تعویض چراغ می توانند در هزینه شما صرفه جویی کنند.

بالاست های شروع فوری

این بالاترین بازده انرژی بالاست و بنابراین می تواند بیشترین میزان را در هزینه های انرژی در هنگام روشن شدن چراغ در طول روز صرفه جویی کند. برخلاف بالاست های شروع سریع ، بالاست های شروع فوری چراغ هایی را با هجوم انرژی روشن می کنند که باعث ایجاد فشار بیشتر روی لامپ می شود و طول عمر آن را کوتاه می کند. هنگامی که شما فقط یک یا دو بار در روز چراغ را روشن می کنید، این مسئله مشکل چندانی ندارد ، اما از این بالاست ها در مکان های مکرر روشن / خاموش استفاده نمی کنید.

از آنجا که این بالاست ها عمر لامپ را کاهش می دهند، نمی توانید از این سنسورها استفاده کنید در غیر این صورت ضمانت لامپ ها را باطل می کنید. در مورد لامپهای فلورسنت، نوع بالاست استفاده شده به نوع لامپ بستگی ندارد، بلکه به کاربرد آن لامپ همانطور که در  لامپ به ولتاژ کمی بیشتر از میزان لامپ نیاز دارد.

بالاست های مغناطیسی معمولاً دارای فاکتورهای قدرت بالاست پایین (زیر 1.0) هستند ، در حالی که بسیاری از بالاست های الکترونیکی فلورسنت امروزه ضریب توان بالاتری دارند و با استفاده موثر از انرژی برای روشن کردن لامپ های خود، از آنها استفاده می کنند. یک لامپ متال هالید 400 وات، همراه با بالاست خود ، ممکن است 458 وات طول بکشد تا در واقع کار کند.

چگونه بالاست را انتخاب کنیم ؟

بالاست روشنایی ابزاری متناسب با همه نوع نیست. این نیاز به نیازهای الکتریکی لامپ روشن است. هنگام خرید بالاست ، باید نوع لامپ هایی را که برای آنها طراحی شده است ، تعداد لامپ های آن را بخوانید و ولتاژ روشن شده لامپ ها را بخوانید. انتخاب بالاست مناسب برای لامپ ، خروجی نور و عمر لامپ را بهینه می کند.وقتی نوبت به لامپ های HID می رسد ، روند کار کمی ساده تر است: کافیست کد ANSI بالاست را با کد ANSI لامپ مطابقت دهید. 

 

مقالات مرتبط