چراغ اضطراری چیست؟ | آشنایی با انواع + کاربردها

چراغ اضطراری یک ابزار ایمنی بسیار مهم به شمار می رود که در هنگام نبودن برق یا مواقع اضطراری دیگر، روشنایی را فراهم می کند. انواع چراغ اضطراری های مختلف در بازار موجود است و هر یک به منظوری طراحی شده اند. برخی از آنها هنگام از کار افتادن منبع تغذیه اصلی به طور خودکار روشن می شوند. برخی نیز باید به طور دستی فعال شوند و برخی از آنها نیز یک چراغ کوچک شارژی قابل حمل هستند.

یکی از ویژگی های مهم انواع چراغ اضطراری ، قابلیت روشن شدن آنی آن هنگام قطعی برق است. این امر مانند یک منبع تغذیه پشتیبان، مانند یک باتری قابل شارژ، به دست می آید. این منبع تغذیه پشتیبان به گونه ای طراحی شده که حتی هنگام قطعی برق شارژ خود را نگه دارد. این باتری هنگام متصل بودن جریان برق، با استفاده از منبع تغذیه اصلی شارژ می شود. این باتری می تواند چراغ اضطراری را هنگام قطعی برق به مدت چند ساعت تا چند روز روشن نگه داشته و انرژی آن را تامین کند.

مهم ترین ابزار های روشنایی چراغ ها به شمار می روند. استفاده از چراغ ها در صنعت های مختلف، خصوصا صنعت الکترونیک روز به روز ضروری تر شده و جای خود را به وسایل روشنایی سنتی و قدیمی داده است.

کاربرد های انواع چراغ اضطراری چیست؟

یکی از کاربرد های چراغ اضطراری، تضمین امنیت و سلامت در طیف گسترده ای از موقعیت های حساس است. همانطور که گفتیم این چراغ ها برای تامین روشنایی در مواقع قطعی برق یا مواقع ضروری طراحی شده اند.

یکی از کاربرد های اصلی انواع چراغ اضطراری، روشنایی ساختمان ها، به ویژه فضا های تجاری در مواقع ضروری است. این موقعیت ها ممکن است آتش سوزی، زلزله یا ... باشند. این چراغ ها به صورت راهبردی در مکان های مختلف راهرو ها، پله ها و علامت های خروج قرار می گیرند. جایگیری مناسب این چراغ ها به ساکنین این فرصت را می دهد که به هنگام وقوع حادثه به سرعت از ساختمان خارج شوند.

چراغ اضطراری نقش مهمی در محیط های خارجی مانند جاده ها، خیابان ها، پارکینگ ها و ... دارد. در صورت قطع برق یا وجود حوادثی که برق را به صورت موقت قطع کند این چراغ ها اطمینان حاصل می دهند که روشنایی کافی برای حرکت ایمن و آزادانه افراد در آن محل وجود داشته باشد.

علاوه بر این، چراغ اضطراری در محیط های صنعتی کاربرد دارد. جایی که کارگران ممکن است در معرض محیط های خطرناک قرار بگیرند یا در ساعات شب کار کنند. این چراغ ها دید افراد را در مناطقی با نور کم بهبود می بخشند و کارگران را قادر می‌سازند تا وظایف خود را به صورت ایمن و کارآمد انجام دهند.

انواع چراغ اضطراری

انواع وسایل روشنایی برای مواقع ضروری

یکی از انواع چراغ اضطراری، چراغ های اضطراری معمولی است. این چراغ ها مکانیزم پیچیده ای ندارند. معمولا این نوع چراغ اضطراری از چند عدد لامپ رشته ای و تعدادی باتری تشکیل میشود. این چراغ ها به دلیل استفاده از باتری طول عمر کافی ندارند و معمولا برای روشنایی اولیه در هنگام قطع برق استفاده می شوند.

نوع دیگری از این چراغ ها، چراغ های شارژی است. انرژی این چراغ برای روشنایی محیط در مواقع اضطراری، یک باتری قابل شارژ است که با استفاده از منبع تغذیه اصلی شارژ می شود. این چراغ ها به دلیل استفاده از باتری قابل شارژ طول عمر بیشتری نسبت به چراغ های اضطراری معمولی هستند اما قیمت بالاتری نیز دارند. طیف گسترده ای از انواع چراغ شارژی برای خرید در بازار وجود دارد.

چراغ اضطراری شارژی

چراغ های اضطراری ال ای دی یکی از انواع چراغ اضطراری هستند که محبوبیت بسیار بالایی دارند. این چراغ ها به دلیل استفاده از ال ای دی مصرف برق کمتری دارند و روشنایی بیشتر و شفاف تری ارائه می دهند. آنها همچنین مقاومت بالاتری دارند و برای محیط های صنعتی و خارجی مناسب تر هستند.

در نهایت یکی دیگر از انواع چراغ اضطراری که کاربرد بالایی در مواقع ضروری دارد، چراغ های علائم ورود و خروج است. این علائم معمولا در بالای درب های خروجی قرار می گیرند و حاوی حروف یا نماد های نورانی ای هستند که جهت نزدیک ترین خروجی را نشان می دهند. این علائم معمولا به منابع برق پشتیبان مانند باتری یا ژنراتور متصل می شوند تا از تامین شدن انرژی آن مطمئن شویم.

مدرن ترین چراغ های اضطراری

اخیرا مدل های مختلفی از چراغ اضطراری مدرن ارائه شده و طی سال های گذشته باعث پیشرفت این تکنولوژی شده است. این مدل ها نیز همانند چراغ های قبلی که معرفی شد، هنگام قطعی برق یا در مواقع اضطراری کاربرد دارند. 

یکی از انواع چراغ اضطراری مدرن که در سال های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است چراغ ال ای دی است. این چراغ ها در مقایسه با چراغ های اضطراری معمولی بسیار کم مصرف تر هستند. نور بیشتری ارائه می دهند و طول عمر بالاتری دارند. این موارد چراغ های ال ای دی را به یک گزینه ایده آل برای چراغ های اضطراری تبدیل کرده. 

یکی از ویژگی های چراغ اضطراری مدرن استفاده از سنسور ها و فناوری های کنترلی پیشرفته در آن است. این سنسور ها می توانند قطعی برق و یا سایر شرایط اضطراری را تشخیص دهند و به طور خودکار سیستم روشنایی اضطراری را فعال کنند. آنها همچنین می توانند با تشخیص شرایط نوری، بهترین میزان روشنایی را فعال کرده و در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.

همانطور که در این مطلب اشاره کردیم، چراغ های اضطراری مزایای زیادی دارند و استفاده از آن در مکان های حیاتی هر ملک امری ضروری به شمار می رود. استفاده از آن در محیط های مختلف ساختمان می تواند عبور ایمن شما را در مواقع ضروری تضمین کند. همچنین می تواند راهرو ها و درب های ورودی و خروجی را به شما نشان دهد. اگر قصد خرید این چراغ ها را دارید، همین الان اقدام کنید و امنیت خانه و محل کار خود را افزایش دهید.

در زیر  لیستی از انواع چراغ شارژی و اضطراری را مشاهده می کنید:

انواع چراغ های شارژی

  • چراغ شارژی LED: این مدل از چراغ ها از تکنولوژی LED استفاده می‌کنند که باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود. طول عمرشان معمولاً بین ۱۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ ساعت است. کاربرد این چراغ ها می‌تواند در خانه، در فضای باز، در خودرو یا در مکان‌های طبیعی (مانند کوهستان، کمپینگ و...) باشد.
  • چراغ شارژی فلورسنت: این نوع چراغ شارژی از لامپ ‌های فلورسنت استفاده می‌کند که انرژی را به صورت نور تولید می‌کنند. طول عمر این نوع چراغ ها حدود ۸۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ ساعت است. کاربرد این چراغ ها می‌تواند در منازل، محل‌های تجاری، دفاتر و مکان‌های عمومی باشد.
  • چراغ شارژی هالوژن: این نوع چراغ ها از لامپ‌های هالوژن استفاده می‌کنند. طول عمر این چراغ ها حدود ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ ساعت است. کاربرد این چراغ ها می‌تواند در فضاهای باز، عینک‌های رانندگی، روشنایی شب و خانه باشد.
  • چراغ شارژی نئون: این نوع چراغ ها از لامپ‌های نئون استفاده می‌کنند و نوری قوی و رنگارنگ تولید می‌کنند. طول عمر این چراغ ها می‌تواند بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ ساعت باشد. کاربرد این چراغ ها در روشنایی شب، تبلیغات و مکان ‌های تفریحی می باشد.

نوع طول عمر کاربرد

  • چراغ شارژی LED بین ۱۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ ساعت در خانه، در فضای باز، در خودرو، در مکان‌های طبیعی
  • چراغ شارژی فلورسنت حدود ۸۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ ساعت منازل، محل‌های تجاری، دفاتر، مکان‌ های عمومی
  • چراغ شارژی هالوژن حدود ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ ساعت فضاهای باز، عینک ‌های رانندگی، روشنایی شب، خانه
  • چراغ شارژی نئون بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ ساعت روشنایی شب، تبلیغات، مکان ‌های تفریحی

انواع چراغ های اضطراری

  • چراغ های فلش: این نوع چراغ ها برای ایجاد نور قوی و قابل مشاهده هستند و بر روی خودروها یا در مواقع اضطراری استفاده می شوند. طول عمر باتری آنها معمولاً بین 10 تا 100 ساعت است.
  • چراغ های لیزری: این نوع چراغ ها قابلیت ایجاد نور قوی و دقیق را دارند و برای برج ها، کشتی ها و هواپیماها استفاده می شوند. طول عمر باتری آنها معمولاً بین 10 تا 50 ساعت است.
  • چراغ های LED: این نوع چراغ ها بر اساس تکنولوژی LED ساخته شده اند و قدرت نور قابل تنظیم دارند. آنها به طور گسترده در محیط های داخلی و خارجی استفاده می شوند و طول عمر باتری آنها معمولاً بین 20 تا 100 ساعت است.
  •  چراغ های شارژی: این نوع چراغ ها معمولاً دارای باتری قابل شارژ هستند و می توانند توسط یک منبع برق خارجی مجدداً شارژ شوند. طول عمر باتری آنها معمولاً بین 5 تا 20 ساعت است و در موارد ضروری مانند قطع برق یا فعالیت های فضای باز استفاده می شوند.
  • چراغ های خورشیدی: این نوع چراغ ها از منابع نور خورشیدی شارژ می شوند و نیازی به باتری ندارند. طول عمر آنها بستگی به سطح نور خورشید و زمان شارژ دارد و در فضای باز و مکان هایی که به شبکه برق دسترسی ندارند استفاده می شوند.

نوع طول عمر باتری 

  • چراغ های فلش 10 تا 100 ساعت ایجاد نور قوی و قابل مشاهده بر روی خودروها یا در مواقع اضطراری
  • چراغ های لیزری 10 تا 50 ساعت برج ها، کشتی ها و هواپیماها
  • چراغ های LED بین 20 تا 100 محیط های داخلی و خارجی
  • چراغ های شارژی بین 5 تا 20 ساعت موارد ضروری مانند قطع برق یا فعالیت های فضای باز
  • چراغ های خورشیدی بستگی به سطح نور خورشید و زمان شارژ فضای باز و مکان هایی که به شبکه برق دسترسی ندارند

 

 

 

مقالات مرتبط