انواع لامپها

چراغ های روشنایی اطراف ما از انواع لامپ های گوناگونی استفاده می کنند.برای آشنایی با انواع لامپها باید تفاوت هر یک را با هم بررسی کنیم ، لامپ های مختلف از طرق گوناگونی نور تولید می کنند و هر یک سبک خود را دارند و علت تنوع و نامگذاری های مختلف ان ها هم همین است .در این مقاله انواع لامپها و نحوه تولید نور هریک را با هم بررسی میکنیم.

بررسی انواع لامپها

در قرن نوزدهم اولین لامپ رشته ای کاربردی توسط توماس ادیسون و جوزف سوان اختراع شد.از ان زمان به بعد پیشرفت های شگرفی در انواع لامپها و کاربردهایشان رخ داده است.عملکرد یک وسیله روشنایی وابسته به لامپی است که در آن استفاده می شود.بطور کلی انواع لامپ بوسیله جریان برق نور تولید می کنند و روشنایی الکتریکی بوسیله قدرت برق تامین می شود و در صورت نبود برق می تواند این انرژی را بوسیله سیستم های باتری و جنراتورها تامین کنند.ما در اینجا قصد داریم با بررسی انواع لامپها شما را در انتخاب لامپ مناسب کمک کنیم .در ادامه انواع لامپها را با هم بررسی می کنیم 1. انواع لامپهای رشته ای 2. انواع لامپهای فلئورسنت فشرده ( انواع لامپهای کم مصرف ((CFL) 3. انواع لامپهای هالوژن 4. انواع لامپهای متال هالید 5. انواع لامپهای ال ای دی 6. انواع تیوب های فلوئورسنت (مهتابی ها) 7. انواع لامپهای نئونید 8. انواع لامپهای تخلیه قوی 9. انواع لامپهای بخار سدیم فشار پایین

انواع لامپهای رشته ای

همه شما با انواع لامپهای رشته ای آشنایی دارید این لامپها در حباب های گوناگون در سایزها و ولتاژهای مختلف و گسترده تولید می شوند.وقتی که  جریان برق وارد مفتول تنگستن داخل حباب آن ها می شود با گرم شدن این رشته تنگستن نور تولید می کند.ایجاد گرما و انرژی در یک ناحیه باریک باعث می شود که لامپ زود شکسته شود و یا بسوزد. انواع لامپهای رشته ای میتوانند برای 800 تا 1000 ساعت دوام داشته باشند و قابلیت وصل شدن به دیمر را دارند.حباب های انواع لامپهای رشته ای گرمای ثابتی تولید می کنند که برای مصارف خانگی کاملا مناسب است. شار نوری تولیدی آنها 15 لومن در وات است.

انواع لامپهای رشته ای

انواع لامپهای کم مصرف

انواع لامپهای فلوئورسنت فشرده را لامپهای کم مصرف می نامیم.این لامپها نوع جدیدی از حباب های روشنایی به شمار می روند که برای جایگزینی با انواع لامپهای رشته ای طراحی شده است.این لامپ ها نسبت به انواع لامپ های رشته ای برق کمتری در ازای تولید مقدار مساوی نور مصرف می کنند و طول عمر طولانی تری دارند.اغلب انواع لامپهای کم مصرف لوله هایی در دو یا سه ردیف دارند.این لامپ ها قابلیت دیمر شدن ندارند و معمولا میتوانند 10000 ساعت دوام بیاورند .شارنوری تولیدی آن ها 60 لومن در وات است. در تصویر زیر انواع لامپهای کم مصرف را مشاهده می کنید

انواع لامپهای فلوئورسنت

انواع لامپهای هالوژن

یک لامپ هالوژن حاوی یک رشته تنگستن است که با یک گاز و مقدار کمی هالوژن(برم یا ید) پر شده است.این لامپ ها از انواع لامپهای نسل قبلشان کوچکتر بوده و طول عمر و روشناییشان بیشتر است و تنوع گسترده تری دارند.شار نوری یک لامپ هالوژن حدود 25 لومن در وات است

انواع لامپهای ال ای دی

داخل لامپ ال ای دی یک دیود الکترونیکی وجود دارد که نور ساطع می کند.در واقع ال ای دی ها از جنبش الکترون ها در یک نیم رسانا نور تولید می کنند.این دیودها میتوانند با استفاده از فیلترهای رنگی  در رنگ موردنظر ما نور تولید کنند.داخل آن ها رشته تنگستن وجود ندارد و نسبت به سایر لامپ ها با اینکه برق کمتری مصرف می کنند ولی نور بیشتری تولید می کنند.و بیشتر عمر می کنند.این لامپ ها را معمولا در پروژه های ساختمانی استفاده می کنند و نسبت به انواع لامپهای دیگر گرانتر هستند

انواع تیوب های فلوئورسنت (مهتابی ها)

یک تیوب فلوئورسنت یک لوله تخلیه گاز است ک از فلوئورسنت برای تولید نور مرئی استفاده می کند.شار نوری تولیدی ان ها حدود 45 تا 100 لومن در وات است.مهتابی ها در مقایسه با یک لامپ رشته ای  برق کمتری مصرف می کنند و معمولا پیچیده تر هستند. این لامپ ها توانایی تولید نور با رنگ مناسب را ندارند معمولا رنگ سفید تولید می کنند. از آن ها در مکان های مختلف خانه استفاده می شود.نمیتوان آن ها را با دیمر استفاده کرد.

انواع لامپهای مهتابی

انواع لامپهای نئونی

یک لامپ نئونی یک نوع لامپ تخلیه گاز است که حاوی گاز در فشار پایین است و با نصب دو الکترود با یک شیشه کوچک سر هم می شود.حباب آن ها با یک ترکیب گازآرگون یا نئون پر می شوند و برای تولید روشنایی بیشتر برخی از ان ها با یک گاز نئون خالص پر می شوند. با روشن کردن لامپ گاز درون آن یونیزه می شود و شروع به ایجاد یک جریان کوچک  از یک الکترود به الکترود دیگر می کند.وقتی که گاز یونیزه می شود فعالیت لامپ می تواند در ولتاژ پایین بین 20-10 ولت  بستگی به لامپ و جریان عملکردش بماند.

انواع لامپهای گازی

انواع لامپهای متال هالید، بخارجیوه، سدیم فشار بالا، همگی لامپ های گازی یا لامپ های تخلیه فشار قوی هستند. این لامپها با یک لوله شیشه ای داخلی حاوی الکترودهای تنگستن با آرک الکتریکی طراحی شده اند.این لوله شیشه ای داخلی با گاز و فلزات پر شده است. این گازها مقدار زیادی نور در مقایسه با لامپهای رشته ای و فلوئورسنت تولید می کنند.معمولا انواع لامپهای گازی وقتی استفاده می شوند که نور زیادی لازم داریم.از آن ها در مکان های سرباز،استادیوم ها، جاده ها،مسیرها و مناطق عمومی استفاده می شود.

لامپ متال هالید

انواع لامپهای متال هالید زیرمجموعه لامپهای گازی هستند این لامپها  شامل یک لوله تخلیه با یک حباب هستند.این تیوب یا لوله می توانداز سرامیک یا کوارتز ساخته شده باشد و حاوی جیوه ، نمک های MH است. انواع لامپهای متال هالید یک مقدار نور متناسب با سایزشان تولید می کنند و از انواع لامپهای پرکاربرد در سالن ها، چراغ های راهنمایی، استیج ها و بوردهای تبلیغاتی استفاده می شود.

انواع لامپهای متال هالید

لامپ بخار سدیم فشار پایین

لامپ بخار سدیم فشار پایین اولین لامپ بخار سدیم است و بالاترین کارایی یا  میزان لومن خروجی را در میان لامپ ها دارند.اانواع لامپهای بخار سدیم فشار پایین بسیار شبیه لامپ فلوئورسنت کار می کند و مقداری گرما در طول آنکه لامپ به بالاترین میزان روشنایی برسد تولید می کنند.این لامپها معمولا در جاده ها ،مسیره و پارکینگ ها و مکان هایی که رنگ نور و ترکیب آن خیلی مهم نیست استفاده می شود.

 

مقالات مرتبط