انواع لامپ های رشته ای

لامپ های رشته ای قدیمی ترین لامپ هایی هستند که به طور همگانی مورد استفاده قرار گرفته اند. این لامپ ها همانند لامپ رشته ای 100 وات با این قدمت هنوز هم در مکان های مختلف کاربرد دارند.انواع لامپ های رشته ای در رنگ ها و سایزهای مختلف در بازار موجود است.اگر قصد خرید این لامپ ها را دارید بهتر است قبل از آن با انواع لامپ های رشته ای و کاربرد هریک آشنا باشید تا موقع خرید دچار سردرگمی نشوید.در اینجا بعضی ازمهمترین گزینه هایی که احتمالا با آن هنگام خرید مواجه می شوید را بررسی می کنیم :

انواع لامپ های رشته ای

عملکرد انواع لامپ های رشته ای

لامپ های رشته ای با عبور جریان الکتریسیته از یک مفتول که با سیم تنگستن پیچیده شده جریان برق را به نور تبدیل می کنند.در این لامپ ها معمولا از ترکیب گازهای خنثی که عمدتا گاز آرگون است،استفاده می شود.از جریان انرژی ای که وارد رشته تنگستن می شود،تنها 10 تا 15 درصد از آن به نور تبدیل می شود و باقی صرف تبدیل به گرما می شود.

بررسی انواع لامپ های رشته ای

امروزه انواع لامپ های رشته ای در اندازه های مختلف برای مصارف گوناگون تولید می شود.اغلب،انواع لامپ های رشته ای دارای پایه پیچی هستند و به همین دلیل به راحتی نصب می شوند.شیشه حباب این لامپ ها می تواند شفاف یا مات و حتی رنگی باشد، گاهی برای انعکاس بهتر نور داخل آن ها رفلکتور یا منعکس کننده قرار می دهند.این لامپ ها نور را به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم ساطع می کنند.

انواع لامپ های رشته ای کلاسیک

این لامپ ها رایج ترین لامپ های رشته ای هستند و درشکل ها و اندازه های مختلف تولید می شوند.لامپ های شمعی،سرگرد و لوله ای از انواع لامپ های رشته ای کلاسیک هستند.لامپ های شمعی اغلب در لوسترها و وسایل تزئینی استفاده می شوند.  لامپ های لوله ای یا ویترینی در بعضی میزها یا مبل هایی که با تجهیزات روشنایی ادغام شدند وهمچنین برای کارهای هنری استفاده می شوند.لامپ های سرگرد مدل G معمولا برای مصارفی که نیاز به محافظ نیست و سرباز هستند استفاده می شود.انواع لامپ های رشته ای کلاسیک نور را غیرمستقیم ساطع می کنند و در دو نوع مات و شفاف تولید می شوند. انواع لامپ های رشته ای شفاف نور شدید وخیره کننده ساطع می کنند وبرعکس آن،انواع لامپ های رشته ای مات نور را پخش می کنند.انواع لامپ های رشته ای کلاسیک معمولا برای مصارف خانگی استفاده می شوند.از آن ها در حمام،سرویس های بهداشتی ،گاراژ و... استفاده می شود.درجدول زیرمقایسه انواع لامپ های رشته ای کلاسیک را مشاهده می کنید.

    بررسی انواع لامپ های رشته ای

انواع لامپ های رشته ای کم مصرف

این لامپ ها در واقع انواع لامپ های رشته ای نوع A هستند که وات مصرفی را در آن ها کاهش داده اند. ساختار این لامپ ها مشابه انواع لامپ های رشته ای است با این تفاوت که گاز داخل حباب آن ها متفاوت است که می تواند باعث شود وات کمتری مصرف کنند و یا عمرطولانی تری داشته باشند.لامپ های 25 وات وبالاتر با گاز آرگون و درصد کمی نیتروژن پر شده اند

در این لامپ ها با اضافه کردن کریپتون کارآمدی را بالا می برند و این می تواند عمر لامپ را هم افزایش دهد.در واقع انواع لامپ های رشته ای کم مصرف دو نوع هستند انواع لامپ های رشته ای کم مصرف 2-انواع لامپ های رشته ای کم مصرف با عمر طولانی . دول زیر تفاوت انواع لامپ های رشته ای،انواع لامپ های رشته ای کم مصرف،انواع لامپ های رشته ای کم مصرف با عمر طولانی‌تر را نشان می دهد.

انواع لامپ های رشته ای کم مصرف

همانطورکه در داده های جدول بالا مشاهده می کنید انواع لامپ های رشته ای کم مصرف خروجی نور کمتری نسبت به انواع لامپ های رشته ای دارند با این حال کاهش وات مصرفی مفیدتر از مقدار نور خروجی است و باعث می شود مصرف این لامپ ها بهینه تر باشد.انواع لامپ های رشته ای کم مصرف با عمر  طولانی،30 درصد نورخروجی کمتری نسبت به انواع لامپ های رشته ای دارند و کارآمدی (میزان لومن خروجی در وات) هم در آن ها کاهش یافته است.این لامپ ها فقط در مواردی استفاده می شوند که  بخواهیم از انواع لامپ رشته ای استفاده کنیم وتعویض لامپ سخت باشد.این لامپ ها هم همانند انواع لامپ های رشته ای کلاسیک نور غیرمستقیم ساطع می‌کنند.

 انواع لامپ های رشته ای رفلکتوردار

این لامپ ها همانند انواع لامپ های رشته ای کلاسیک هستند با این تفاوت که حباب های انواع لامپ های رشته ای رفلکتوردار دارای یک پوشش آلومینیومی هستند که نور را منعکس می کنند و باعث می‌شوند که این لامپ ها بتوانند نور را به یک قسمت مشخص و مستقیم ساطع کنند.از آن ها درآباژورها،پروژکتور و نورافکن ها و...استفاده می شود و برای نورپردازی نقطه ای خاص مناسب هستند اما نباید تعداد زیادی از آن ها را دریک مکان استفاده کرد چرا که گرمای زیادی تولید می کند و ممکن است خطرساز باشد.        

انواع لامپ های رشته ای مینیاتوری

این لامپ ها در اندازه های بسیار کوچکی تولید می شوند و برعکس انواع لامپ های رشته ای کلاسیک کمتر در منازل استفاده می شوند.در منازل می توانیم آن ها را در چراغ قوه ها مشاهده کنیم.این لامپ ها بیشتر کاربرد تجاری و صنعتی دارند.از انواع لامپ های رشته ای درصنایع مخابرات و هواپیمایی استفاده می شود. لامپ های رشته ای به نسبت لامپ های دیگر مصرف انرژی بالاتری دارند اما می توان از آن ها در مواردی که زیاد روشن نمی مانند مثل نور حیاط و گاراژ و سرویس های بهداشتی و ... استفاده کرد.

منابع :

www.doityourself.com

www.energy.gov

www.lrc.rpi.edu

مقالات مرتبط