انواع لامپ فیلامنتی

در این مقاله تلاش می‌کنیم تا انواع لامپ‌ فیلامنتی و به ویژه لامپ‌های فیلامنت ال ای دی را که نمونه آن لامپ فیلامنتی 6 وات می باشد به شما معرفی کنیم و راه را برای خرید بهتر شما هموار کنیم. لامپ‌های ال ای دی با توجه به کاربردشان به صورت‌های مختلفی ساخته می‌شوند . شما برای روشنایی یک سوله نیاز به لامپ‌های قوی دارید و یا اگر قصد نورپردازی یک فروشگاه را داشته باشید باید به جز شدت نور به اقتصادی بودن آن نیز فکر کنید. یکی از کاربردهایی که لامپ‌ها می‌توانند داشته باشند کاربرد در جهت اجرای دکور و زیبایی فضا است.

انواع لامپ فیلامنتی

زیبایی در انواع لامپ فیلامنتی

از دوران قدیم از لامپ‌ها برای تزئین و نورپردازی در مناسبت‌ها و مکان‌های مختلف استفاده می‌شده است. زیبایی مورد نظر مجری می‌تواند به وسیله نور و یا شکل خاص این لامپ‌ها تامین شود. در واقع المان‌های مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد زیبایی می‌شود و هر لامپ می‌تواند با به کارگیری یکی از آن‌ها زیبایی مورد نظر طراح خود را ایجاد کند. انواع لامپ‌ فیلامنتی از جمله لامپ‌هایی هسند که با هدف زیبایی به کار برده می‌شوند. در واقع فردی که از انواع لامپ‌ فیلامنتی استفاده می‌کند بیشتر از آن که هدف نورپردازی معمول برای یک فضا را داشته باشد به دنبال این است که از این لامپ و نور آن به عنوان یک عنصر برای زیبا سازی محیط خود استفاده کند. 

تاریخچه کلی انواع لامپ فیلامنتی

انواع لامپ‌ فیلامنتی با تکیه بر نوستالژی لامپ‌های رشته‌ای در ابتدا وارد بازار شدند. لامپ‌های رشته‌ای قدیمی ‌مدت‌هاست که به دلیل مصرف برق بالای خود دیگر در بازار خریدار ندارد. اما خاطره خوش آن‌ها با نور گرم و شکل هندسی آنها در ذهن مردم باقی مانده است. با تکیه بر این حس خوب اولین نسل از انواع لامپ‌ فیلامنتی ال ای دی وارد بازار شد. در واقع لامپ‌های رشته‌ای خود لامپ‌های فیلامنتی بودند با این تفاوت که گرمای بسیار زیادی به دلیل گداخته شدن رشته تنگستنی یا همان فیلامنت آن‌ها تولید می‌کردند. اما انواع لامپ فیلامنتی امروزی که با استفاده از تکنولوژی ال ای دی تولید شده‌اند دیگر گرمای سابق را تولید نمیکنند.   

خرید انواع لامپ‌ فیلامنتی

قبل از خرید انواع لامپ‌ فیلامنتی بهتر است بیشتر با اجزای آن آشنا شوید. همانطور که اشاره شد انواع لامپ‌ فیلامنتی ال ای دی که امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد با شبیه سازی لامپ‌های رشته‌ای قدیمی‌ طراحی شده است. در نمونه‌های قدیمی‌ رشته‌ای از جنس کربن و تنگستن در میان لامپ وجود داشت که با گذر جریان الکتریکی برانگیخته شده و نور و گرم متصاعد می‌کرد . به این رشته فیلامنت گفته می‌شد. انواع لامپ‌ فیلامنتی جدید به جای استفاده از رشته یا فیلامنت فلزی از فیلامنت ال ای دی استفاده می‌کنند. فیلامنت‌های ال ای دی به صورت‌های مختلف ساخته می‌شود و در هرکدام ازنوعی فناوری یا نوآوری و خلاقیت استفاده می‌شود اما به صورت معمول آن‌ها را از ال ای دی‌های اس ام دی مونتاژ شده روی یک رشته استفاده می‌شود که به وسیله مواد دیفیوزر زرد رنگ پوشیده شده است. 

خرید انواع لامپ فیلامنتی

این کار باعث می‌شود که شما یک رشته نورانی مشابه لامپ‌های رشته‌ای داشته باشید اما این تشابه نکات منفی لامپ‌های رشته ای را ندارد.یعنی انواع لامپ‌ فیلامنتی انرژی کمتر و معادل یک لامپ ال ای دی استفاده می‌کنند و همین طور این که لامپ‌های فیلامنتی در قسمت رشته خود می‌توانند نور با شدت کم و یا حتی نور با رنگ‌های مختلف تولید کنند که این از ویژگی‌های ال ای دی‌های آن‌ها ناشی می‌شود. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که اخیرا برخی از شرکت‌ها با توجه به استقبال صورت پذیرفته از انواع لامپ قیلامنتی اقدام به تولید لامپ‌های رشته‌ای با شکل‌های هندسی و نور کمتر کرده اند. استفاده از این لامپ‌ها ذاتا بد نیست اما نکته‌ای که توسط مشتریان در مورد این لامپ‌ها گزارش شده است این است که در صورت استفاده از تعداد زیادی از این لامپ‌ها در کنار هم و یا استفاده در فضای بسته و کوچک گرمای آن‌ها آزار دهنده است. نکته‌ای که با توجه به رشته‌ای بودن آن‌ها و عدم استفاده از ال ای دی در آن‌ها شگفت انگیز هم نیست. 

انواع لامپ فیلامنتی بر اساس نوع مصرف لامپ 

یکی از مواردی در هنگام خرید انواع لامپ‌ فیلامنتی باید به آن توجه کنید میزان مصرف لامپ است. مصرف لامپ برای ما از آن جهت دارای اهمیت است که به صورت مستقیم بر روی هزینه برق مصرفی ما اثر گذار است. مقدار مصرف انرژی الکتریکی را با استفاده از واحد وات مشخص می‌کنند. در واقع  عدد وات ذکر شده بر روی انواع لامپ‌ فیلامنتی نشان از میزان مصرف آن‌ها با توجه به زمان مورد استفاده آن‌ها است . یعنی یک لامپ 40 وات در مدت زمان مشابه با دو برابر لامپ 20 وات انرژی مصرف می کند و این به معنای آن است که هزینه دو برابری برق برای شما دارد.از آنجایی که معمولا استفاده کنندگان انواع لامپ‌ فیلامنتی از آن ها برای دکور کافی شاپ و یا واحد‌هایی با کاربرد تجاری دیگر استفاده می‌کنند و تعداد زیادی از این لامپ‌ها در آن واحد استفاده می‌شود باید به میزان مصرف لامپ فیلامنتی خود توجه داشته باشید.

انواع لامپ‌ فیلامنتی بر اساس نوع فیلامنت

همان طور که پیشتر اشاره شد فیلامنت‌ها به‌ صورت‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شود.سه نوع فیلامنت رایج در بازار ایران به شرح زیر است:  انواع لامپ‌ فیلامنتی با رشته‌های فلزی نازک که جایگزین نمونه‌های تنگستنی و پرنور شده اند. این دسته از لامپ‌ها مصرف انرژی بالایی دارند . انواع لامپ‌ فیلامنتی با فیلامنت‌های اس ام دی که تعداد بسیار زیادی از ال ای دی‌های اس ام دی فوق ریز (مثلا یک میلی متر در یک میلی متر) با هم سری یا موازی شده و در یک ماده پخش کننده نور قالب‌گیری شده‌اند. این دسته از فیلامنت‌ها به دلیل  ساخت با استفاده از ال ای دی مصرف بسیار کمی‌ از انرژی را دارند .انواع لامپ‌ فیلامنتی با ال ای دی‌هایی که به شکل فیلامنت ساخته شده‌اند. تشخیص این نمونه از ال ای دی نوع دوم تا حدی دشوار است و ویژگی‌هایی مشابه با همان نمونه قبلی را دارد

انواع لامپ‌ فیلامنتی بر اساس شکل بدنه 

بدنه انواع لامپ‌ فیلامنتی با توجه به این که برای کاربرد زیبایی و دکوراسیون به کار گرفته می‌شوند فرم‌های مختلفی داشته است. در ابتدا شاهد بودیم که از بدنه‌های لامپ‌های رشته‌ای قدیمی‌ یا بدنه‌های مشابه آن‌ها برای ساخت این لامپ‌ها استفاده می‌شد اما به تدریج انواع شکل بدنه با مختصات هندسی متفاوت از هم به بازار آمد. یکی از جالب‌ترین نمونه‌هایی که نگارنده در بازار دیده است از بالون‌ها آزمایشگاهی به عنوان حباب استفاده شده بود. همچنین از این نمونه لامپ مانند لامپ فیلامنتی اشکی 4وات با توجه به شدت نور آن و زیبایی در لوسترها استفاده می‌شود. در این نمونه‌ها از پایه‌ها یا سرپیچ‌های کوچکتر E14 استفاده می‌شود. در هنگام خرید توجه‌تان به این باشد که لامپ انتخاب شده با سرپیج و محیط نصب شما سازگار باشد. چرا که فضاهای تعبیه شده برای لامپ‌ها مانند حباب‌های لامپ با توجه به سایز استاندارد طراحی شده است و ممکن است شما به مشکل اساسی بخورید. 

انواع لامپ فیلامنتی بر اساس شکل بدنه

مقالات مرتبط