معرفی انواع انواع لامپ رشد گیاه+ کاربردها

دنیای تجهیزات روشنایی منحصر به لوازم روشنایی منازل و ساختمان ها نمی‌شود. بلکه در زمینه های دیگری نیز مانند کشاورزی، امور پزشکی، هنر و... نیز انواع مختلفی از تجهیزات روشنایی وجود دارد. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که انواع لامپ رشد گیاه چیست و همچنین به بررسی کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

لامپ رشد گیاه چیست؟ بررسی انواع لامپ رشد گیاه

میدانیم که گیاهان برای رشد و فتوسنتز نیاز به نور کافی دارند. از طرف دیگر هر گیاهی متناسب با ذات خود به میزان متفاوتی از نور و گاهی حتی زاویه و رنگ خاصی از نور  نیاز دارد. بنابراین اگر بخواهیم در یک محیط مشخصی به پرورش چند گونه مختلف از گیاهان بپردازیم باید نور مناسب برای هر کدام را جداگانه تامین نماییم. در مثالی دیگر، در صورتی که قصد پرورش گیاهی را داشته باشید، اما نور محیط برای رشد زیاد آن کافی نباشد باید بتوانید از طریقی دیگر مانند  انواع لامپ رشد گیاه این نور را تامین نمایید.
انواع لامپ رشد گیاه، تجهیزات نوری هستند که در مثال های بالا به کمک پرورش دهندگان گیاه می‌آیند تا بالاترین بهره وری را از گیاهان خود دریافت کنند. انواع لامپ رشد گیاه بسیار متفاوت هستند. به طور کلی این لامپ ها را می توان در دو دسته بندی زیر مورد بررسی قرار داد:

  • از لحاظ رنگ و کاربرد
  • از لحاظ ساختار
     

 

انواع لامپ رشد گیاه

بررسی کاربرد لامپ رشد گیاه

 

همانطور که گفتیم انواع لامپ رشد گیاه می‌توانند نور مناسب برای پرورش گیاهان مختلف را تامین نمایند. انواع لامپ رشد گیاه دارای رنگ های مختلف می باشند. به طور مثال گل و میوه با نور قرمز سرعت رشد بهتری دارند. به همین صورت در صورتی که به برگ ها نور آبی و سبز، به گیاهان خانگی نور بنفش و سایر گیاهان نور سفید بتابانیم می‌توانیم شاهد رشد بیشتر آن ها باشیم.  
از دیگر کاربردهای انواع لامپ رشد گیاه می‌توان به کاربرد آن ها در فصول سرد سال اشاره کنیم. در فصل پاییز و زمستان که نور کمتری از خورشید به گیاه می‌رسد، می‌توانیم با کمک لامپ گلخانه حتی گیاهان فصول گرم را در محیط گلخانه ای پرورش دهیم. همچنین سرعت رشد سایر گیاهان نیز با کمک انواع لامپ رشد گیاه در این فصول کند نخواهد شد. انواع لامپ رشد گیاه کاربردها و مزایای دیگری نیز دارد که به طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تعیین زاویه تابش نور
  • امکان تعبیه‌ی خنک کننده و تنظیم کننده‌ی دما
  • امکان پوشش دهی بالا
  • قابلیت تنظیم کردن و تغییر دادن نور متناسب با نیاز گیاه

بررسی انواع لامپ رشد گیاه از لحاظ ساختار


با توجه به نیاز گیاه و همچنین محیطی که از انواع لامپ رشد گیاه در آن استفاده می‌شود، این لامپ ها در 6 مدل LED، رشته ای، باغبانی، فلورسنت، هالوژنی و تخلیه گازی تولید می‌شود. مدل LED لامپ رشد گیاه گرانترین مدل است که قابلیت شبیه سازی نور خورشید تا 5700 کلوین را دارد. همچنین گرمای زیادی تولید نمی‌کند و مصرف برق کمتری نیز نسبت به مدل های دیگر دارد.
مدل رشته ای لامپ رشد گیاه عمدتا نور قرمز تولید می کند و مناسب محیط های پرورش گل و میوه است. لامپ رشته ای رشد گیاه گرمای زیادی تولید می کند و لازم است در فاصله ی مناسب از گیاه قرار بگیرد تا باعث سوختن برگ ها نشود. مدل فلورسنت لامپ رشد گیاه برعکس کدل قبلی عمدتا به رنگ آبی ساخته می شود و گرمای بسیار کمتری تولید می کند. لامپ فلورسنت رشد گیاه، که از معروف‌ترین انواع این لامپ می باشد، به شکل میله ای و حبابی تولید می شود و به مراحل مختلف چرخه رشد گیاه کمک شایانی می‌نماید.
سومین نوع از انواع لامپ رشد گیاه لامپ هالوژنی است که قابل تولید با انواع رنگ ها در طیف نوری های مختلف است. با وجود این مزیت اما لامپ هالوژن رشد گیاه انرژی زیادی اتلاف می کند و از همین رو کمتر مورد استقبال قرار گرفته است. لامپ رشد گیاه مدل باغبانی مدل دیگری از این لامپ است که به پرورش انواع گیاه به خصوص در زمان تکثیر گیاهان پیوندی کمک می‌نماید.
آخرین نوع از انواع لامپ رشد گیاه مدل تخلیه گازی می باشد. این مدل خود دارای انواع مختلفی است که از مهم‌ترین آن ها می‌توان به متال هالید و لامپ های بخار سدیم اشاره کرد. با وجود اینکه قیمت این لامپ تخلیه گازی رشد گیاه بالاتر از سایرین است، اما با توجه به تاثیر به سزای آن ها در رشد و به خصوص گل دهی گیاهان، از جمله ی محبوب ترین انواع لامپ رشد گیاه هستند.
 
به طور کلی انواع لامپ رشد گیاه به منظور کمک به رشد و پرورش گیاهان طراحی شده‌اند. اما لازم است پیش از استفاده از هر کدام از انواع لامپ رشد گیاه اصول کار و شرایط استفاده از آن ها را مطالعه کنید. استفاده نادرست از این لامپ می‌تواند باعث آسیب جدی به گیاهان شما بشود.

معرفی انواع انواع لامپ رشد گیاه+ کاربردها


   لامپ های رشد گیاه چه تفاوتی با لامپ های معمولی دارند؟

 

قابلیت

لامپ معمولی

انواع لامپ رشد گیاه

طیف رنگی

سفید و زرد

قابل تولید در انواع رنگ های سفید، زرد، قرمز، آبی و...

عملکرد تخصصی

روشنایی محیط را تامین می‌کنند.

برای هر گیاهی همان میزان انرژی نوری که برای فتوسنتز احتیاج دارد را بدون آسیب رساندن به گیاه تامین می‌کند.

قیمت

کمتر از لامپ رشد گیاه

بیشتر از لامپ معمولی

امکان اعمال تنظیمات مشخص

ندارد

دارد



پرسش های متداول

از انواع لامپ رشد گیاه می‌توان هم در مصارف شخصی و هم در مصارف صنعتی استفاده کرد. به طور مثال اگر نور منزل شما برای نگهداری گونه‌ی خاصی از گیاهان کافی نمی‌باشد می‌توانید از این لامپ‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توان در گلخانه ها و مراکز بزرگ پرورش گیاه و میوه نیز جهت افزایش بهره‌وری از انواع مختلف این لامپ استفاده کرد.
بهترین و کامل‌ترین نور برای پرورش گیاهان نور خورشید است. اما در صورتی که شرایط لازم برای استفاده از نور خورشید را ندارید می‌توانید به کمک این تجهیزات روشنایی به رشد گیاهان خود سرعت ببخشید.
برندهای مختلفی در بازار وجود دارد که از پرفروش ترین انواع آن می توان به گرولایت، ایران سان لایت، آی سن، اسرام، مانی نور و کری اشاره کرد.
بله. مشخصا نور مهم‌ترین مولفه در رشد انواع گیاهان است. لامپ های رشد گیاه به شما کمک می‌کند تا در هر شرایطی بهترین شرایط نوری را برای گیاهان خود فراهم کنید.

مقالات مرتبط