اشتباهات رایج نورپردازی منزل

نورپردازی یکی از مهمترین اصولی است که باید در هر محیط رعایت شود. انتخاب دمای رنگ مناسب در هنگام خرید لامپ ال ای دی می‌تواند تاثیر بسیاری بر روحیه‌ی افراد و همچنین میزان انرژی آن‌ها داشته باشد. بسیاری از طراحان به دنبال روش‌های نورپردازی مناسب برای منازل هستند. یکی از بهترین روش‌ها برای نورپردازی درست این است که اشتباهات رایج نورپردازی را بدانید و از آن‌ها اجتناب کنید. لذا در این مطلب، برخی از مهمترین اشتباهات رایج نورپردازی منزل را بررسی خواهیم کرد.

اشتباهات رایج نورپردازی منزل

بررسی اشتباهات رایج نورپردازی منزل 

اشتباه شماره‌ی ۱: هر چه وات منبع نور بیشتر باشد، روشنایی لامپ بیشتر و اثر روشنایی بهتری دارد در واقع، این یکی از اشتباهات رایج نورپردازی منزل این است که اغلب افراد تصور می‌کنند هر چه مقدار وات لامپ بیشتر باشد، روشنایی آن بیشتر بوده و در نتیجه تاثیر بهتری دارد. برای جلوگیری از این اشتباه، ابتدا باید پارامترهای نشان داده شده بر روی بسته‌بندی لامپ‌ها را یاد بگیرید. دلیل اینکه بسیاری از مردم این دیدگاه اشتباه را دارند احتمالا این است که لامپ‌های رشته‌ای اولیه و لامپ‌های فلورسنت می‌توانند از مقدار وات برای روشنایی بیشتر استفاده کنند. هر چه وات بیشتر باشد، لامپ روشن‌تر است. اما این مسئله در مورد لامپ‌های LED متفاوت است. روشنایی یک لامپ  LED 12 وات ممکن است به اندازه‌ی یک لامپ رشته‌ای 85 وات باشد. در نتیجه روش صحیح قضاوت در مورد روشنایی لامپ، توجه به مقدار لومن نشان داده شده در بسته است

 

بررسی اشتباهات رایج نورپردازی منزل

اشتباه شماره‌ی ۲: عدم تمایز بین نور تاکیدی و نور کمکی

یکی دیگر از اشتباهات رایج نورپردازی منزل این است که به منظور دستیابی به جلوه‌ی نورپردازی و تزئینی «همه‌جانبه»، چراغ‌های زیادی در خانه نصب شده و بسیاری از آن‌ها اصلا استفاده نمی‌شوند. این در حالی است که باید بین نور تاکیدی و نورپردازی کمکی تمایز قائل شوید. در برنامه‌ریزی نورپردازی خانه ابتدا باید تغییرات نور طبیعی را در نظر گرفت، سپس منابع نور مصنوعی را طراحی کرد و با توجه به ویژگی‌های فضا، نورهای تاکیدی و کمکی مناسبی را ترتیب داد تا طرح روشنایی معقول‌تری ارائه شود. در عین حال، مدار باید به درستی برنامه‌ریزی شود تا بتوان چراغ‌ها را جداگانه روشن کرد.

اشتباه شماره‌ی ۳: استفاده از لامپ‌های معمولی در سرویس‌های بهداشتی

برخی از افراد برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، از لامپ‌های معمولی در سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند. در نتیجه این لامپ‌ها باید پس از مدت کوتاهی تعویض شوند و حتی خطرات ایمنی نیز به همراه دارند. این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات رایج نورپردازی منزل است. برای جلوگیری از آن، برای لامپ‌های حمام، درجه‌ی حفاظت IP ویژه وجود دارند. توصیه می‌شود یک لامپ با ضریب حفاظت IP بالا انتخاب کنید. در مکان‌های با رطوبت بالا، تمام وسایل برقی خطر نشتی دارند. نفوذ بخار آب در لامپ‌ها باعث ایجاد مشکلاتی مانند عایق ضعیف و زنگ زدگی رفلکتورها خواهند شد. بنابراین، توصیه می‌شود که در محیط‌های مرطوب از لامپ‌های ضد آب استفاده کنید.

اشتباه شماره‌ی ۴: تمیز نکردن لامپ‌ها

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که لامپ نیازی به تمیز کردن ندارد. علاوه بر این محل نصب لامپ معمولا نسبتا بالا بوده و تعمیر و نگهداری آن مشکل است. در نتیجه افراد صبر می‌کنند تا لامپ خراب شود و مستقیم آن را تعویض می‌کنند. این طرز تفکر یکی دیگر از اشتباهات رایج نورپردازی منزل است که باید از آن بپرهیزید. نگهداری و تمیز کردن صحیح لامپ‌ها نه تنها می‌تواند تاثیر روشنایی را بهتر تضمین کند، بلکه مزایای زیادی برای افزایش عمر مفید لامپ‌ها دارد. طبق دستورالعمل لامپ، آن را مرتب تمیز کنید. فقط در این صورت می‌توان جلوه‌ی نور را بهتر کرد و در عین حال عمر لامپ‌ها را افزایش داد و در هزینه‌ها صرفه جویی کرد. لازم به ذکر است که فرکانس نظافت لامپ‌های عمومی نیازی به زیاد بودن ندارد و توصیه می‌شود سالی یکبار انجام شود.

اشتباه شماره‌ی ۵: نورافکن‌ها برای مطالعه کافی هستند

یکی دیگر از اشتباهات رایج نورپردازی منزل این است که نورافکن‌ها (چراغ‌های کانونی) با این تصور که برای مطالعه و کار کافی هستند، در اتاق کار نصب می‌شوند، اما بعدا اغلب مشخص می‌شود که اگر زاویه به درستی تنظیم نشده باشد، نورافکن ها برای کار و مطالعه مناسب نیستند. روش صحیح این است که یک چراغ روشنایی همگن در وسط بالای اتاق مطالعه، یعنی چراغ روشنایی اصلی، نصب کنید و آن را  با یک چراغ مطالعه برای نورپردازی تاکیدی تکمیل کنید. اتاق مطالعه و آشپزخانه فضاهای کاربردی هستند که برای روشنایی به روشنایی بیشتری نیاز دارند. برای این کار می‌توانید لامپ‌های مسطح، توکار یا لامپ‌های سقفی را روی سقف و دیوار نصب کنید تا به نورپردازی بهتر محیط کمک کنید.

منبع

tachyonlight.com

مقالات مرتبط