تعداد لامپ رشد گیاه

مشخص شدن تعداد لامپ رشد گیاه در فضای گلخانه ای میتواند کمی پیچیده باشد. تعداد لامپ رشد گیاه به عوامل مختلفی بستگی دارد: نوع نورپردازی و روشنایی فضای مورد نظر شما، گیاهانی که در گلخانه مورد تابش روشنایی لامپ رشد گیاه قرار خواهند گرفت، ابعاد و اندازه و فضای رشد گیاهان و ابعاد و اندازه فضایی که به روشنایی نیاز دارد و غیره.در این مقاله به چگونگی مشخص کردن تعداد لامپ رشد گیاه و اندازه آن میپردازیم.

تعداد لامپ رشد گیاه

محاسبه تعداد لامپ رشد گیاه

سه عامل اصلی وجود دارد که قبل از هرچیزی در بدست آوردن تعداد لامپ رشد گیاه باید بدانیم، میزان نوری که گیاهان شما نیاز خواهند داشت، نوع نور و روشنایی که میخواهید استفاده کنید و ابعاد و اندازه فضای رشد گیاهان. گیاهان برحسب میزان روشنایی که با توجه به ساختار و نوع و گونه گیاهی خود نیاز دارند میزان نیاز به نور و تعداد لامپ رشد گیاه را مشخص میکنند. معمولاً گیاهانی که گل میدهند غالباً به نور نیاز دارند و یا میوه میدهند، مانند گوجه فرنگی، مرکبات، ارکیده، شاهدانه و ... گیاهانی که نور کمتری نیاز دارند گیاهانی هستند که گل نمی دهند، مانند سبزیجات و یا حتی کاهو. اگر مطمئن نیستید به کدام نوع از روشنایی نیاز دارید، باید بدانید ال ای دی ها و فلورسنت دو سری از لامپ هایی هستند که شما میتوانید از آنها استفاده کنید، بخاطر نوع کاربری لامپ ال ای دی و فلورسنت و راحتی استفاده از آنها و ساختار کلی لامپ ها شما به راحتی بخاطر طول عمر بالا و میزان ایجاد حرارت پایین میتوانید از آنها استفاده کنید. ابعاد و تعداد لامپ رشد گیاه با توجه به سایز فضای گلخانه ای شما مشخص میشود، شما میتوانید بر حسب ابعاد فضای رشد گیاهان خود آنرا محاسبه کنید که گیاهان شما در نهایت به چه میزان به روشنایی و چه تعداد لامپ رشد گیاه نیاز دارند.

محاسبه تعداد لامپ رشد گیاه

محاسبه کردن و تعداد لامپ رشد گیاه

ما در ابتدا از لامپ های متال هالید، سدیم، فلورسنت و در نهایت ال ای دی میتوانیم برای روشنایی فضای گلخانه ای خود استفاده کنیم و تعداد  لامپ رشد گیاه را مشخص کنیم. لامپ های سدیم و متال هالید با وجود ساختار کلی که نیاز به ترانس، استارتر و چراغ مخصوص دارند برای فضاهای گلخانه ای بزرگ با ارتفاع زیاد مورد استفاده قرار میگیرند که تعداد لامپ رشد گیاه با وجود متال هالید و سدیم نسبت به فضای گلخانه بر حسب وات به این صورت است. برای فضایی با ابعاد حدود 4 فوت مربع از فضای گلخانه ای به 150وات روشنایی متال هالید یا سدیم نیاز خواهد داشت، همچنین برای فضایی با مساحت حدود 25 فوت مربع به 1000وات روشنایی متال هالید و سدیم نیاز داریم. اگر بر حسب وات بخواهیم تعداد لامپ رشد گیاه را مشخص کنیم باید بگوییم برای هر فوت مربع به 50 وات روشنایی نیاز داریم.

تعداد لامپ رشد گیاه ال ای دی

تعداد لامپ رشد گیاه ال ای دی

در محاسبه تعداد لامپ رشد گیاه ،معمولاً میزان وات در هر متر مربع یا فوت مربع، ساده ترین راهی است که همه ما به دنبال آن هستیم. اما این تنها راه ممکن و دقیق ترین راه برای مشخص کردن تعداد لامپ رشد گیاه ال ای دی نیست. با وجود اینکه رابطه بین سادگی و دقت برقرار میکند. حقیقت این است که برای خرید و انتخاب نور و روشنایی مناسب و تعداد لامپ رشد گیاه ال ای دی به تعداد زیادی از آنها برمیخوریم، چون تولید کنندگان اکثراً در رابطه با چراغ تولید شده اطلاعات شفافی ارائه نمی دهند، اما بدست آوردن میزان مناسب از لامپ ال ای دی هم دوور از دسترس نیست. برای محاسبه تعداد لامپ رشد گیاه ال ای دی این سه روش را پیشنهاد میکنیم: شما میتوانید با در نظر گرفتن فضای پوشش چراغ ال ای دی که توسط تولید کننده ارائه شده و در نظر گرفتن سطح فضایی که در گلخانه باید تحت پوشش تابش ال ای دی قرار بگیرد، میتوانید تعداد این چراغ ها را مشخص کنید، البته به این توجه داشته باشید که اکثر تولید کنندگان در رابطه با میزان پوشش و پرتاب نور چراغ ها اغراق میکنند. روش دیگری که میتوان تعداد لامپ رشد گیاه ال ای دی را مشخص کرد، در نظر گرفتن میزان وات مورد نیاز گلخانه شماست. ما در هر فوت مربع برای پرورش گیاه به 30 تا 40 وات از تابش نیاز داریم. فقط به این باید توجه داشته باشیم که میزان توان لامپ ال ای دی ارائه شده کارخانه با میزان بازدهی نور آن کاملا بستگی به برند و کارخانه سازنده لامپ دارد. روش بعدی اندازه گیری میزان خروجی چراغ ال ای دی است که بخاطر اطلاعات نادرست کارخانه و دشواری محاسبه برای گلخانه های خانگی معمولا مورد استفاده قرار نمیگیرد. این اندازه گیری محاسبه امول در مترمکعب بر ثانیه است. که به شما بیان میکند چه مقدار نور در طول موج هایی که گیاهان برای رشد و فتوسنتز نیاز دارند در فضای شما وجود دارد.

تعداد لامپ رشد گیاه فلورسنت

تعداد لامپ رشد گیاه فلورسنت

چراغ های فلورسنت برای روشنایی و تامین نور مورد نیاز گلخانه های بسیار کوچک و خانگی کاربرد دارد و معمولاً برای یک یا دو گیاه مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع ما در هر فوت مربع به 60 تا 100 وات از نور چراغ های فلورسنت نیاز داریم. 

منبع

www.growlightinfo.com

مقالات مرتبط